Hoppa till innehåll

Eftersökshund???


Tore

Recommended Posts

Hej! Jag går i tankarna att skaffa hund och tankarna går direkt till en hund som klarar av att göra eftersök då jag vill vara självständig när jag smygjagar. Men vill samtidigt kunna använda den i jakten, antingen som någon sorts drivande eller ställande hund. 

Helst ska hunden kunna avfånga rådjur, räv .etc. Samt ställa i första hand gris, kron. Vill alltså vara inte vara beroende av någon annan när jag jagar själv.

Men vill ju oxå använda den till jakt, och på våran mark finns det då kron, gris, älg, rå, hare räv, finns även tjäder. Jagar på ca450 hektar Men planerar att skaffa fler marker om ja hittar något intressant.

Frågan är ju vilken hund som skulle passa bäst, förstår att det svårt att uppfylla alla dessa krav, Men jag har funderat på en ställande hund kanske? Eller En münsterländer? wachtel kanske? 

Hade vart roligt om ni kunde komma med förslag, tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratar vi spets som ställande hund så går den bort om du vill avfånga rådjur med den samma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga exakt om Wachtel träffar samtliga av dina önskemål, men vill ändå påstå att den träffar många. Nu vet jag ju dock att det finns en rätt så variende stam av wachtlar inom vårt avlånga rike och skulle därför främst rekommendera dig att i första skedet ta kontakt med någon av de lite mer erkända kennlarna för en öppen dialog (t.ex. digeshults, sippolas, björkstigen). Nu säger jag inte att man automatisk får en bra hund för att man plockar den från en sådan kennel utan jag menar bara att de kan ge dig en rättvis bild över vad du kan åstadkomma med en hund från just deras linjer.

Tittar vi på wachteln i sin grund så skulle jag påstå att du med bra träning och god tillgång för injagning och fortsatt jakt kan producera en Wachtel för samtliga punkter med undantag för ståndet. Wachteln ska ju i grunden inte fungera på detta vis och de flesta håller inte i så pass länge att du får till det som gemene man skulle kalla "stånd".

Nu talar jag bara av erfarenhet som Wachtelägare så det kan mycket väl finnas mer passande hund. Hur som helst önskar jag dig lycka till för det är ändå väldigt kul när man väl kommit igång med att leta efter sin valp :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago wichawd sa:

Svårt att säga exakt om Wachtel träffar samtliga av dina önskemål, men vill ändå påstå att den träffar många. Nu vet jag ju dock att det finns en rätt så variende stam av wachtlar inom vårt avlånga rike och skulle därför främst rekommendera dig att i första skedet ta kontakt med någon av de lite mer erkända kennlarna för en öppen dialog (t.ex. digeshults, sippolas, björkstigen). Nu säger jag inte att man automatisk får en bra hund för att man plockar den från en sådan kennel utan jag menar bara att de kan ge dig en rättvis bild över vad du kan åstadkomma med en hund från just deras linjer.

Tittar vi på wachteln i sin grund så skulle jag påstå att du med bra träning och god tillgång för injagning och fortsatt jakt kan producera en Wachtel för samtliga punkter med undantag för ståndet. Wachteln ska ju i grunden inte fungera på detta vis och de flesta håller inte i så pass länge att du får till det som gemene man skulle kalla "stånd".

Nu talar jag bara av erfarenhet som Wachtelägare så det kan mycket väl finnas mer passande hund. Hur som helst önskar jag dig lycka till för det är ändå väldigt kul när man väl kommit igång med att leta efter sin valp :)

Okej tack! Men hur beter sig din wachtel vid eftersök osv? Klarar den att avfånga tex rådjur? 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago strävhår sa:

Pratar vi spets som ställande hund så går den bort om du vill avfånga rådjur med den samma.

Tänker mest om det finns någon annan variant, skulle gråwachtel kunna vara något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Tore sa:

Okej tack! Men hur beter sig din wachtel vid eftersök osv? Klarar den att avfånga tex rådjur? 

 

 

Min nuvarande är något ung för avfång, men av de bättre wachtlar jag jagat med så har många uppvisat förmåga att kunna bistå med avfång. Handlar i min mening mycket om hur du tränar dem.

När det gäller dina vidare frågor (blandras osv.) så tror jag ärligt talat att du gapar efter väldigt mycket om du vill få alla dina parametrar uppfyllda. Tittar du på hur jakthundar avlas inom norden/norra europa så har de ofta mer fokuserade arbetsuppgifter. Att därför begära en drivande hund som bistår med stånd och avfång är egentligen svåra saker att få på plats, inte minst om det dessutom är första hunden. Som jag nämnde ovan så är det en rätt så omfattande träningsregi som ska få plats på ditt schema för att ens få en bra grund. Att få alla dina parametrar kommer kräva MYCKET arbete.

Så ska jag vara riktigt krass så rekommenderar jag dig istället att skaffa en hundras som du tycker om och som enligt sin rasbeskrivning kan uppfylla några/flera av dina kriterier och utgå därifrån. Jobba på en sak i taget och har du tur så kommer du kanske slutligen till en hund som fungerar enligt dina önskemål. Det viktigaste är bara att vilken hund/hundras du än köper så kommer du behöva lägga lika mycket tid för att få varje moment på plats (även om fokus kanske varierar beroende på ras).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag förstår tack för inputen!

Jag planerar inte att skaffa hund under detta året så jag antar att jag har gott om tid att hitta den ras som skulle uppfylla mest utav mina behov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt gener på en adb låter det som i mina öron eftersök där den river själv  drivande och om du har tur i genetiken ställande men köp några lotter i samma veva 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen blir ju inte en jakthund automatiskt en eftersökshund. Är mycket som ska stämma. Modet att våga dra ner och avsluta själv. Kunna lösa spåruppgiften  Dom får inte byta till något annat spår. Det är mycket träning som ligger bakom det. Det är inget som kommer automatiskt. 

Men nånstans måste vi ju alla börja!Hoppas du hittar rätt i ditt val av ras :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago killer_mouse sa:

Rätt gener på en adb låter det som i mina öron eftersök där den river själv  drivande och om du har tur i genetiken ställande men köp några lotter i samma veva 

Har kollat lite på ADB och dom verkade ju intressanta och ganska allround. Har även kollat på tjt, kan de vara något tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago JPA sa:

Sen blir ju inte en jakthund automatiskt en eftersökshund. Är mycket som ska stämma. Modet att våga dra ner och avsluta själv. Kunna lösa spåruppgiften  Dom får inte byta till något annat spår. Det är mycket träning som ligger bakom det. Det är inget som kommer automatiskt. 

Men nånstans måste vi ju alla börja!Hoppas du hittar rätt i ditt val av ras :)

Förstår att det ligger mycket jobb bakom en bra hund, men som sagt jag måste ju börja någonstans. Eftersöks biten är bara för min egen skull, att jag vill kunna ha en ”back-up” plan (om man nu får kalla de så)om man skulle lägga ett dåligt skott på pürschen eller liknande.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-23 at 00:02 strävhår sa:

Pratar vi spets som ställande hund så går den bort om du vill avfånga rådjur med den samma.

Min jämte är normalt rådjursren. Men om jag har eftersök och rådjuret går upp så släpper jag henne utan tvekan på rådjuret och hon stoppar det åt mig.

Hon kan skilja på rådjur som är friska och som är skadade. Hon väljer alltid ut skadade framför övriga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Teffek sa:

Wachtel, munsterländer och vorsterh är väl dom raser som kommer uppfylla flest krav om du får rätt individ och rätt träning. 

Wachtel är en rätt populär hund och populära raser dras med folk som avlar på olämpliga hundar så där ska du navigera noga i ditt val av valp annars kan du i värsta fall få en helt jaktren hund eller en hund som försöker att själv ta djuren.

Om jag vore dig skulle jag dock fundera på vad som är viktigast, i första steget jakt eller eftersök, att ha en hund som bara går ens egna eftersök blir aldrig bra varken du eller hunden kommer gå tillräckligt många eftersök för att få rutin på det och då är det bättre att ha någon engagerad i telefonboken.

Är det jakt som är det primära så ska du fundera vilken typ av jakt både jaktmetod, dina förutsättningar och viltslag för att sedan jobba dig vidare därifrån, sedan kan du lägga spår med jakthunden och läsa in dig på skottplatsundersökningar så kan du lösa dom enklare söken själv och ringa in hjälp vid dom svårare.

Tjenare! Jakt delen är ju viktigast absolut. Och vilten som ja vill fokusera mest på är räv, rådjur, hare, men skulle nog isåfall ha den mest som en slaskhund och skjuta de mesta för den(fågel, kron, gris grävling .etc). Jag vill inte ha en hund som driver mer än en 1 timma och då är det ju en kortdrivare som gäller antar jag? 

Är det lättare att få tag på en duglig münsterländer än en duglig wachtel menar  du?(förstår att de hänger mycket på hundföraren oxå såklart)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara baserat på mina erfarenheter men jag har aldrig jagat med en dålig munsterländer, aldrig jagat med någon stjärna heller men alla har varit dugliga hundar, jag har jagat med fler dåliga Wachtlar än bra Wachtlar.

Att tänka på är också att diverse kortdrivande och stötande hundar kräver att man har passkyttar för en meningsfull jakt, det är sällsynt att man får skjuta för egen hund även om det händer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Tore sa:

Jakt delen är ju viktigast absolut. Och vilten som ja vill fokusera mest på är räv, rådjur, hare, 

Ska man jaga själv och räv - rådjur är det primära hade jag garanterat köpt en tax. Fler skott-tillfällen än så får du aldrig. Min driver både räv och rådjur och de buktar på en-tre fotbollsplaner oftast. 

Kompisars taxar driver gris och hjort också. Jag har inte provat min på det än men är övertygad om att han fixar det lika galant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Teffek sa:

Och mycket trevligare.

Hört att drevrar är lynniga och biter familjen. :) En finngubbe i jaktlaget sade att han haft flera drevrar under sitt liv och alla har bitit hans fru och eller barn. Nästa hund skulle bli tax sade han. Hehe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...