Hoppa till innehåll

Hagelbock. Märke/modell och kaliber


marcus.söderlund

Recommended Posts

Kommer om inte allt för lång tid shoppa en ny hagelbössa. Hade inte alls planer för det och har varit väldigt nöjd med min jakt svs i kal 16. Dock bor man i ulandet s norra del och ammo i kalibern är svårare o hitta än guld. Därav någon annan kaliber. Samt att ens arbetstider faller bättre in med skjutbanetider nu än på många år.

 

Har väl satt bruksområdet såsom följande, 

begränsad jakt när man åker söderöver, främst fågel. Någon grytjakt oxå såklart men försvinnande liten andel. Och övning, kanske iaf första 1-2 åren max 1500 skott årligen.

Pga det lilla användandet så har följande kravspec sats.

*Bock

*kaliber 12 eller 20 ( med förkärlek till 20 )

*Maxpris 15k men såklart med extremt rätt förhållande finns det marginal uppåt.

Miroku,winchester,browning,beretta mf märken. Inga nya okända eller "lika bra men annat märke modeller "

Adj kolvkam är en fördel då möjligheterna o pröva kolvarna är begränsade så en ställbar är fördelaktigt. Men inte omöjligt att göra i efterhand såklart men likväl en fördel om de är färdigt.

 

Kollat mkt på miroku mk70 men aldrig klämt på dylik och vet inte av någon i området heller.

 

Några tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago marcus.söderlund sa:

Kommer om inte allt för lång tid shoppa en ny hagelbössa. Hade inte alls planer för det och har varit väldigt nöjd med min jakt svs i kal 16. Dock bor man i ulandet s norra del och ammo i kalibern är svårare o hitta än guld. Därav någon annan kaliber. Samt att ens arbetstider faller bättre in med skjutbanetider nu än på många år.

 

Har väl satt bruksområdet såsom följande, 

begränsad jakt när man åker söderöver, främst fågel. Någon grytjakt oxå såklart men försvinnande liten andel. Och övning, kanske iaf första 1-2 åren max 1500 skott årligen.

Pga det lilla användandet så har följande kravspec sats.

*Bock

*kaliber 12 eller 20 ( med förkärlek till 20 )

*Maxpris 15k men såklart med extremt rätt förhållande finns det marginal uppåt.

Miroku,winchester,browning,beretta mf märken. Inga nya okända eller "lika bra men annat märke modeller "

Adj kolvkam är en fördel då möjligheterna o pröva kolvarna är begränsade så en ställbar är fördelaktigt. Men inte omöjligt att göra i efterhand såklart men likväl en fördel om de är färdigt.

 

Kollat mkt på miroku mk70 men aldrig klämt på dylik och vet inte av någon i området heller.

 

Några tips?

Blir lite ledsen när nån ger upp en fin kaliber som 16 , tyvärr blir tillgången inte bättre när ingen köper..... Gamebore gör fin övningsplugg i 16 och visst köper man 10 jaktskott åt gången lär ju knappast handlarna vilja hålla nåt på hyllan. 

Torsbo är inte det halvvägs till ulandstrakerna ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att norrlandsbutikerna (enligt djungeltrumman) tvärvägrar att dra tummen ur och beställa hem även om man betalar i förskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mk70 Adj med 28 eller 30" kostar runt 16 900 har jag för mig. Kan ha fel här med tanke på den svenska pesetasen. 

Beretta SPII ligger i samma härad. 

Det är väl nobrainer om det ska vara nytt. 

Browning en finns ju den med men den brukat kosta lite mer, och Winchestern tycker i alla fall jag inte är värd det n pengen 

Men för 15 borde du kunna hitta en MK38 i begagnatstället..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Culot:

Har 3 vapen i kalibern så ger upp är ju o ta i  ;)

 

Har väl en 75mil till torsbo så nästgårds är de inte iaf. O här uppe så finns jaktammo men övning är svårt om inte mkt svårt o finna. Och absolut inte prisvärt kan man säga. Så kalibern blir kvar men vill ha någon bössa  som är simpel nog att tom norrlandsbutikerna ska ha ammo på lager?

 

Nytt är absolut inge krav. Köper gärna begagnat för min del.

Pmt: mk 70 verkar ligga på 19 900 eller möjligen 18 900kr. Men mk 38an absplit begagnad men vill gärna klämma på nån av dessa iaf :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På blocket verkar det lugnt med hagelvapen. Någon som har tips på handlare med lite utbud eller intressant bössa inom specen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

säger som jag brukar.  Kolla in WBs auktion. Tycker det finns skapliga bössor i vår. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har både Holland and Holland och krieghof kommit ner i pris????????  Specen va ju 15000kr ???? eller va det euro?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ken1 sa:

har både Holland and Holland och krieghof kommit ner i pris????????  Specen va ju 15000kr ???? eller va det euro?? 

Var det inte Euro????

Ahja vi har snart euro här också...

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varken H&H eller Kri.. känns så aktuella mtp att jag är mindre rik om vi säger som så och vill inte förstöra en bössa för 150k ;)

 

Ska ringa ralle på susegården o prata lite med han. :) WB auktionen kanske kan va nå. Får kolla på datorn senare.

 

Tack för tipset om SKB bocken. Hemsidan va inte direkt mobilanpassad så får ringa o be om fler bilder o inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago marcus.söderlund sa:

Tack för tipset om SKB bocken. Hemsidan va inte direkt mobilanpassad så får ringa o be om fler bilder o inte :)

Det är ett par veckor sedan jag var inne där, kan inte lova att den är kvar, men han är usel på att uppdatera hemsidan så det är lite blandat med omsättningen. Han håller dock över lag bra priser på beggat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago MarkusR sa:

Det är ett par veckor sedan jag var inne där, kan inte lova att den är kvar, men han är usel på att uppdatera hemsidan så det är lite blandat med omsättningen. Han håller dock över lag bra priser på beggat. 

Verkar va en dålig hemsida  överlag men de går ju o få bilder på mail så :)

 

ser att han har en s 57el oxå. Har skitdålig koll på den modellen men antar att borrningen är fast även på dessa? Såg fin ut annars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago marcus.söderlund sa:

ser att han har en s 57el oxå. Har skitdålig koll på den modellen men antar att borrningen är fast även på dessa? Såg fin ut annars.

De gick att få med lösa choker då det begav sig, men det var då det. Jag kan inte påminna mig att jag sett mer än en med lösa choker i Sverige. Annars är inte 5x-serien direkt ovanlig i Sverige. 

 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-30 at 15:46 marcus.söderlund sa:

 

?Pmt: mk 70 verkar ligga på 19 900 eller möjligen 18 900kr. Men mk 38an absplit begagnad men vill gärna klämma på nån av dessa iaf :)

Surt vad kronkursen slår igenom numera...... När mk70adj kom såldes den för 16 000:-.........

Beggad MK38 brukar man hitta på skjutbanornas anslagstavlor. Annars är det en 725 sporter till salu här. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

De gick att få med lösa choker då det begav sig, men det var då det. Jag kan inte påminna mig att jag sett mer än en med lösa choker i Sverige. Annars är inte 5x-serien direkt ovanlig i Sverige. 

 

T

Okej nja lösa vill jag nog ha trots allt. 56 o såna har man ju sätt i parti o minut men 57 el har jag aldrig klämt på.

1 hour ago pmt sa:

Surt vad kronkursen slår igenom numera...... När mk70adj kom såldes den för 16 000:-.........

Beggad MK38 brukar man hitta på skjutbanornas anslagstavlor. Annars är det en 725 sporter till salu här. 

T

Jo de går fort uppför/utför kan man säga stundvis. 725an såg jag men de är snäppet över smärtgränsen pengamässigt för de lilla användandet.

 

Får kolla efter mk 38 och mk 70 o klämma på. Beretta 686 har man ju klämt på tidigare. Inge under av mästerverk men funktionsdugliga o med budgeten man har så får man väl inte va så kinkig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MarkusR sa:

Det är ett par veckor sedan jag var inne där, kan inte lova att den är kvar, men han är usel på att uppdatera hemsidan så det är lite blandat med omsättningen. Han håller dock över lag bra priser på beggat. 

Han skulle skicka ett par bilder imorgon :) så får man se. Inge akut o köpa så kan ju faktiskt välja o vraka ett tag till ?

 

6 hours ago charlie sa:

Den kan gå å snäppa ner liiiite kanske :)

 

/M

Hade gärna gjort det men de är över min smärtgräns tyvärr ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now marcus.söderlund sa:

Han skulle skicka ett par bilder imorgon :) så får man se. Inge akut o köpa så kan ju faktiskt välja o vraka ett tag till ?

 

Det är det jobbiga, det kommer nytt ut hela tiden, men när ska man nöja sig och slå till? Kommer det något ännu bättre, eller riskerar jag att gå miste om ett kap när jag inte slår till nu? 

Ångestframkallande... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago MarkusR sa:

Det är det jobbiga, det kommer nytt ut hela tiden, men när ska man nöja sig och slå till? Kommer det något ännu bättre, eller riskerar jag att gå miste om ett kap när jag inte slår till nu? 

Ångestframkallande... 

Nja - med det målet TS har och med den budgeten TS har så är det inte så att man "går miste om ett kap". För skulle det visa sig vara ett "kap" man missat, kommer det strax ett precis lika bra "kap". Det här är ju knappast speciellt udda saker han söker.......

Det handlar bara om att läsa in sig på prisnivån och sedan är det bara en fråga om att vänta lite. Det blir som jag ser det mer en fråga om att undvika ett felköp - alltså köpa fel bössa, inte göra ett "kap".

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MarkusR sa:

Det är det jobbiga, det kommer nytt ut hela tiden, men när ska man nöja sig och slå till? Kommer det något ännu bättre, eller riskerar jag att gå miste om ett kap när jag inte slår till nu? 

Ångestframkallande... 

Jo de är ju frågan det. Skb ska väl va bra sägs det. Passar den inte så går det ju att förlänga eller korta. Eller göra ställbar kolvkam. Har dock inte klämt på en skb på säkert 8 år så osäker på hur don ligger öht. Kanske blir lite klokare när man får mått ocv vikt på skapelsen idag.

 

Sambon ska skjuta upp denna månaden så de ger ju mig iaf 2 platser fritt i skåpet. Om inte 3 :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...