Hoppa till innehåll

Oljebehandla ny Browning B725 Sporter 2


228

Recommended Posts

Hej

Jag väntar på licens på en ny B725 Sporter 2 som jag har köpt och jag undrar hur jag på bäst sätt snyggar till och fortsätter  oljebehandlingen som inte är den bästa från fabrik. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga oljebona med kokt linolja eller med napiers gunstock oil. 

Om träet har öppna porer börjar man med att våtslipa kolven med den olja man ska använda för att fylla porerna med smeten som blir av trädammet och oljan. Man går sedan på med finare och finare papper och kan avsluta med 0000 stålull.

Det finns massvis skrivet om detta och massor av instruktionsfilmer på tuben. Håll dig borta från tru-oil, schaftoil och dylik skit bara.

@Sako_Finnbear här på forumet kan det här med oljeboning kolvar, och har en väldigt bra tråd om det där du kan få info och inspiration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok , tack, ska kolla in den tråden.

Ska man torka av det stocken med amoniak eller något innan? Ska man ta lossa kolven från baskylen? Ska man behandla insidan av framstocken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 228 sa:

Ska man torka av det stocken med amoniak eller något innan? 

Om den är ny är det lämpligt så du får av vaxet. 

1 hour ago 228 sa:

Ska man ta lossa kolven från baskylen?

Tycker personligen det är onödigt. Och det blir svårt att hålla kolven utan baskylen. Men det är vad jag tycker, det finns många som hävdar motsatsen. 

Oljar du ytorna baskylen vilar mot i kolven måste kolven torka väldigt länge, vääääääldigt länge tom, om man inte ska limma ihop kolv och baskyl. 

1 hour ago 228 sa:

Ska man behandla insidan av framstocken?

Nångång då och då men det är ju ingen yta som belastas eller som det tas i. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren, en dum fråga till: jag har läst gamla trådar om att man skall behandla en gång om dagen i en vecka, en gång i veckan etc 

Kan man använda bössan under tiden eller förstör man genom att använda den om det tex kommer en regnskur när man skjuter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago 228 sa:

Stort tack för svaren, en dum fråga till: jag har läst gamla trådar om att man skall behandla en gång om dagen i en vecka, en gång i veckan etc 

Kan man använda bössan under tiden eller förstör man genom att använda den om det tex kommer en regnskur när man skjuter?

Klart du kan. 

Men den måste vara torr innan du lägger på nytt lager. Och sedan är det inte så kul att skjuta med en kladdig och klistrig kolv..... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Et lite tips.... jeg har brukt kokt linolje og det er meget bra, men krever kunnskap og tålmodighet. Et alternativ som jeg også bruker på noen våpen og som jeg vil anbefale er Liberon finishing oil. Det bygger opp en finish raskere. Du trenger også 1200 sandpapir for å fylle porene. Ta for all del av bakstokk og fremstokk. Fremgangsmåten for oljing finnes på nettsiden og er enkel. Tidsbruk er ca 10 min hver kveld i en uke. Når jeg er fornøyd så lar jeg den tørke en ukes tid før jeg avslutter med Renesaince wax. Voksen beskytter oljen, og gir en ekstra beskyttelse mot fukt og skitt. Husk å rense stokken med liberon møbelrenser før porefylling, ved porefylling har jeg dyppet en q tip med olje og brukt sandpapir for å få en våt blanding/pasta av slipestøv som gnis forsiktig inn i porene. Du må også rense vekk voks med møbelrensen. neste gang du skal olje. Husk også at du vil ha olje inn i treet. Tørk vekk forsiktig all olje etter ca 5-6 min som ikke har trukket inn i treet. På en måte bygges finishen opp inni treet, ikke utenpå.

20180402_211750.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-15 at 21:04 Dahla sa:

Jag läste oljeblandning och tänkte att 725cc var lite ovanligt på en tvåtakt...  ?

Maico gör, eller gjorde då i alla fall, några riktigt "håriga" tvåtakts crosshojar på 700cc+ ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago simnil sa:

Maico gör, eller gjorde då i alla fall, några riktigt "håriga" tvåtakts crosshojar på 700cc+ ?

Kawasaki gjorde på den tiden det begav (70-80-talet) sig en serie trecylindriga tvåtaktare 250/500/750. Långt mer kräm än kontroll, och skulle man stanna fick man planera det i mycket god tid..... 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago pmt sa:

Kawasaki gjorde på den tiden det begav (70-80-talet) sig en serie trecylindriga tvåtaktare 250/500/750. Långt mer kräm än kontroll, och skulle man stanna fick man planera det i mycket god tid..... 

T

Legandariska hojar ?

Har inte kört någon dessvärre 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Kawasaki gjorde på den tiden det begav (70-80-talet) sig en serie trecylindriga tvåtaktare 250/500/750. Långt mer kräm än kontroll, och skulle man stanna fick man planera det i mycket god tid..... 

T

Försök provköra ngn 1000R från nutid ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-17 at 16:59 pmt sa:

Kawasaki gjorde på den tiden det begav (70-80-talet) sig en serie trecylindriga tvåtaktare 250/500/750. Långt mer kräm än kontroll, och skulle man stanna fick man planera det i mycket god tid..... 

T

Maico verkar numera "bara" göra 685cc som störst. men då deras motorer är encylindriga så är det stort nog ?

https://maico-bikeworld.de/en/motorcycles/neumotorraeder-2013.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Två ytterligare fråga:

Vad är bäst att torka av med T-sprit eller ammoniak?

Skall man torka av nätskärningen med ammoniak(eller T-sprit)  också?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda T-röd, men är det mycket "klet" med gammal olja tar amoniaklösning bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag började med att torka rent med T röd och har därefter oljebehandlat den 9 gånger med napier oljan När jag skulle lägga på det tionde lagret idag så är kolven alldeles klibbig och har sugit åt sig lite damm. Jag försökte därför torka bort dammet med en pappersservet men då blir kolven vitaktig och matt. Det känns som att det sista lagret inte har torkat trots att det gått 5 dagar, det har alldrig varit så innan. Varför har den inte torkat? Är det för varmt? Hur skall jag rädda upp detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dels tar det tid för oljan att härda igenom, dels blir den till slut mättad och dels är 9 lager på kort tid "over the top". Då tar det månader för kolven att bli Genom härdad. 

Regeln är: en gång var annan dag i en vecka, en gång i månaden i ett år..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago 228 sa:

Eller ska jag slipa ner det eller torka av med T röd?

Av med skiten, använd ammoniak. Slipa lite försiktigt med super fint papper (man reser lätt lite fibrer när man går på med ammoniak).

Börja om - men ge dig efter 5-6 lager.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...