Hoppa till innehåll

Nort Fork Semi-spitzer


NJJ

Recommended Posts

Är ganska ny på handladdning och funderar på att köpa in och ladda Nort Forks 200 grain ss-kula till jakt i min ZG47, 8x57js.

Det vilt jag kommer jaga radas upp i ordning från det jag jagar mest till det jag jagar minst: dovhjort, vildsvin, rådjur, kronhjort, älg. Kommer det en räv eller grävling så nyper jag den med när säsong och tillfälle ges.  Avstånd 0-150 meter. Jag har olika sikten och kommer att använda bössan till både vak- och drevjakt. 

Om kulan är något dyrare än andra kan det kvitta, då jag inte skjuter så stora mängder att någon krona här eller där egentligen spelar någon roll.

Någon som använder sig av kulor från North Fork och vad tycker ni i så fall? Alla kalibrar och erfarenheter är av intresse, men så klart är det mer intressant om det rör 8x57js.

Något speciellt man bör tänka på när man laddar den kula?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har använt den i 9,3x62 och varit nöjd, bra effekt och lite sönderskjutet.

Kommer fortsätta använda den och funderar testa den i 338an också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago karelsk blandning sa:

Har använt den i 9,3x62 och varit nöjd, bra effekt och lite sönderskjutet.

Kommer fortsätta använda den och funderar testa den i 338an också. 

 

Jag har också hört att det skall vara bra effekt i dem och att de har ganska hög restvikt när resan är slut. Får kanske prova den i höst.

Inga andra med erfarenhet av NF? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat 180 gr i 308 Win, tycker nog att det den bästa kulan jag använt. Dov, gris, räv, grävling, zebra och wildebeest, håll upp till 200 m. En riktig klubba, även i svår vinkel. Liten köttförstöring, har inte återfunnit någon kula.

Har liksom du en ask till åttafemtiosjuan liggandes, men ej provat (utvärderar  f n Naturalis som i verkan hittills varit snarlik, dock för litet underlag).

Dela gärna med dig laddata om du får till en bra laddning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har skjutit en del älg med NF i sexochhalvan, det har fungerat utmärkt. Nu har jag 308, använder den där oxå, har bara skjutit 2 älgar, men den är nog lika bra i den kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har den till 8x68s och 9'3x62, kört några år med det och ramlat en hel del vilt( svenskt klöv, björn och lite olika utländska vilt), nöjd och fortsätter med NF 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...