Hoppa till innehåll

Defa? Hiss eller diss?


mdef

Recommended Posts

Finns det någon som har ett Defa system installerat i sin hundkåpa? Eller hundsläp? 

Jag sitter och tittar på att sätta in ett sådant system i en kåpa på pickis. Är klar att trycka på beställ-knappen men vill gärna höra andras erfarenheter. Har hört att det är lite funktionalitetsknorr med att styra fläkt och ev värme (t ex värmemattor i boxarna) från appen när bilen inte är inkopplad i mains-el. Vilket ju tar bort en hel del av vitsen med det hela. För info har jag tänkt extra batteri med separator, utgår från att det är en klok idé. 

Någon som har en sådan lösning? Vilken lösning har n - de har lite olika paket vet jag?  Någon annan med input? Jag är ju knappast bilelektriker eller appguru, och har gjort mitt bästa att sätta mig in i det, men helt ärligt finns det andra som kan de här bitarna bättre än jag! ? Mina dogs kan behöva sitta rätt länge i bilen och i kylan ibland. Är det inte eftersök, så blir det en del timmar för hundarna i bilen. Likaså kan det vara att jag går på sök med en hund, resten av jaktsällskapet försvinner och käkar middag eller åker hem, och annan hund blir kvar i bilen mitt i ingenstans medans jag jobbar klart. Alltså - viktigt med fjärstyrningsfunktionalitet av inre klimatet i boxarna. Tänker jag. Nu när jag ändå drar på med hela kalaset kan jag lika gärna gör det ordentligt.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago mdef sa:

Finns det någon som har ett Defa system installerat i sin hundkåpa? Eller hundsläp? 

Jag sitter och tittar på att sätta in ett sådant system i en kåpa på pickis. Är klar att trycka på beställ-knappen men vill gärna höra andras erfarenheter. Har hört att det är lite funktionalitetsknorr med att styra fläkt och ev värme (t ex värmemattor i boxarna) från appen när bilen inte är inkopplad i mains-el. Vilket ju tar bort en hel del av vitsen med det hela. För info har jag tänkt extra batteri med separator, utgår från att det är en klok idé. 

Någon som har en sådan lösning? Vilken lösning har n - de har lite olika paket vet jag?  Någon annan med input? Jag är ju knappast bilelektriker eller appguru, och har gjort mitt bästa att sätta mig in i det, men helt ärligt finns det andra som kan de här bitarna bättre än jag! ? Mina dogs kan behöva sitta rätt länge i bilen och i kylan ibland. Är det inte eftersök, så blir det en del timmar för hundarna i bilen. Likaså kan det vara att jag går på sök med en hund, resten av jaktsällskapet försvinner och käkar middag eller åker hem, och annan hund blir kvar i bilen mitt i ingenstans medans jag jobbar klart. Alltså - viktigt med fjärstyrningsfunktionalitet av inre klimatet i boxarna. Tänker jag. Nu när jag ändå drar på med hela kalaset kan jag lika gärna gör det ordentligt.  

Jag har DEFA motorvärmesystem till bilen o där fungerar det ypperligt o DEFA är ett välkänt märke så det ska väl inte vara några problem om du köper ett sådant system.

Det finns ett motorvärmesystem som heter Calix också men där vet jag inte om dom har något sådant system för hundkåpor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago mdef sa:

Har du appen till den @lsjonsson ? Isf fungerar den både när bilen är inpluggad och när den inte är det?

Jag har ingen app till den utan sätter i kontakten i eluttaget i husväggen under carportstaket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är skönt när det är -30 ute o bara plugga i kontakten i väggen o sätta cupévärmaren på 2000 W.:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för system du funderar på att installera?

Jag har sedan tidigt i vår en hundkåpa från wt metall med ett extra batteri för att driva två värmemattor och fläkt, dessvärre blev det inte riktigt som jag hoppats. Värmemattorna ger visserligen värme men de och hunden räcker inte till att driva upp tempen till ett drägligt klimat, exempelvis så drog jag igång värmemattorna 1 timma innan avgång, satte in hunden med värmetäcke och efter 50 min bilfärd så gick tempen från -10 till -2. 

Det kanske är av mindre betydelse om man har en väl-pälsad spets men i mitt fall duger detta inte för en frusen Weimaraner som åker bil i snitt 2 timmar per dag och under drev- eller gemensamhetsjakter kan bli sittande ganska många timmar i bilen.

Har en bekant som installerat en bränslevärmare med termostat på flaket som håller 20 grader, visserligen en ganska kostsam lösning men jag har planer att göra detsamma innan det blir kallt i år, jag tror att det är den bästa lösningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska höra med kompisen vad han har i sin kåpa. Han har i princip alltid med sig jyckarna och det kan vara spetsar, TJT eller stövare och den sistnämnda har inte direkt mycket päls att skrika med när det är kallt ute. Har för mig han har haft halm inne i boxen, men kommer inte ihåg. Men jag kollar med honom vid tillfälle!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hrm. Ja, det är ungefär exakt den lösning jag tittar på. 2+2 modell från just WT metall, värmemattor och fläkt kopplad till extra batteri med separator. Sedan även konverter till 12/220V för laddstation i sidopackfacket. 

Uppgift som jag har fått är att det räcker med mattorna för värme, men jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg - är ju exakt den feedback jag vill ha. Mina två är också fryslortar - kh Vorstehn och bayraren med likasamma kort päls och tendens att bli kall.  Och likt din kan bli sittandes länge. 

Är ditt system appstyrd? 

Har du koll på vad för prisnivå som det hela gick på med bränslelösningen hos din vän? Det är ju inte dunderbilligt med ett fullt defasystem heller, så....  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Maxhof sa:

Vad är det för system du funderar på att installera?

Jag har sedan tidigt i vår en hundkåpa från wt metall med ett extra batteri för att driva två värmemattor och fläkt, dessvärre blev det inte riktigt som jag hoppats. Värmemattorna ger visserligen värme men de och hunden räcker inte till att driva upp tempen till ett drägligt klimat, exempelvis så drog jag igång värmemattorna 1 timma innan avgång, satte in hunden med värmetäcke och efter 50 min bilfärd så gick tempen från -10 till -2. 

Det kanske är av mindre betydelse om man har en väl-pälsad spets men i mitt fall duger detta inte för en frusen Weimaraner som åker bil i snitt 2 timmar per dag och under drev- eller gemensamhetsjakter kan bli sittande ganska många timmar i bilen.

Har en bekant som installerat en bränslevärmare med termostat på flaket som håller 20 grader, visserligen en ganska kostsam lösning men jag har planer att göra detsamma innan det blir kallt i år, jag tror att det är den bästa lösningen.

Hrm. Ja, det är ungefär exakt den lösning jag tittar på. 2+2 modell från just WT metall, värmemattor och fläkt kopplad till extra batteri med separator. Sedan även konverter till 12/220V för laddstation i sidopackfacket. 

Uppgift som jag har fått är att det räcker med mattorna för värme, men jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg - är ju exakt den feedback jag vill ha. Mina två är också fryslortar - kh Vorstehn och bayraren med likasamma kort päls och tendens att bli kall.  Och likt din kan bli sittandes länge. 

Är ditt system appstyrd? 

Har du koll på vad för prisnivå som det hela gick på med bränslelösningen hos din vän? Det är ju inte dunderbilligt med ett fullt defasystem heller, så....  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago mdef sa:

Hrm. Ja, det är ungefär exakt den lösning jag tittar på. 2+2 modell från just WT metall, värmemattor och fläkt kopplad till extra batteri med separator. Sedan även konverter till 12/220V för laddstation i sidopackfacket. 

Uppgift som jag har fått är att det räcker med mattorna för värme, men jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg - är ju exakt den feedback jag vill ha. Mina två är också fryslortar - kh Vorstehn och bayraren med likasamma kort päls och tendens att bli kall.  Och likt din kan bli sittandes länge. 

Är ditt system appstyrd? 

Har du koll på vad för prisnivå som det hela gick på med bränslelösningen hos din vän? Det är ju inte dunderbilligt med ett fullt defasystem heller, så....  

 

Ja, det var den uppgift jag också fick... Men nej, det stämmer inte alls, jag har satt temperaturgivare i bägge boxar och stora utrymmet och följt tempen ganska noga vid olika förutsättningar, värmemattorna värmer visserligen hunden underifrån men det är inte tillräckligt för att hjälpa till med uppvärmningen av boxen, och vid -10 grader så har hunden ingen överskottsvärme som magiskt ger 15 plusgrader heller. Om hunden har kort eller dålig päls och åker mycket bil så kan jag verkligen inte rekommendera denna lösning.

Min är inte appstyrd, jag pluggar manuellt in värmemattorna så får de vara på tills jag drar ut dom. Samma med fläkten.

Jag ställde samma fråga till honom men det var inbakat i fordonspriset så han hade ingen vidare koll, tyvärr. Men bör väl vara likvärdigt som en eftermonterad bränslevärmare till personbil.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Maxhof sa:

Ja, det var den uppgift jag också fick... Men nej, det stämmer inte alls, jag har satt temperaturgivare i bägge boxar och stora utrymmet och följt tempen ganska noga vid olika förutsättningar, värmemattorna värmer visserligen hunden underifrån men det är inte tillräckligt för att hjälpa till med uppvärmningen av boxen, och vid -10 grader så har hunden ingen överskottsvärme som magiskt ger 15 plusgrader heller. Om hunden har kort eller dålig päls och åker mycket bil så kan jag verkligen inte rekommendera denna lösning.

Min är inte appstyrd, jag pluggar manuellt in värmemattorna så får de vara på tills jag drar ut dom. Samma med fläkten.

Jag ställde samma fråga till honom men det var inbakat i fordonspriset så han hade ingen vidare koll, tyvärr. Men bör väl vara likvärdigt som en eftermonterad bränslevärmare till personbil.

 

Stort tack för svaret. Värdefull input. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Räknade lite på en fläkt och matta själv för ett tag sedan. Är ingen förståsigpåare men kom fram till att man bör ha ha ett rejält batteri eller två om det ska räcka.

Man räknar drifttid så här

volt x ah / w = drifttid

Har man 120ah batteri som driver 2 mattor á 50w och en liten fläkt på 120w (som går på fullt) så blir det så här

12x120=1440/220= 6.5 timmar drifttid

Sen brukar batterier tappa runt 20% ”ganska snabbt” så egentligen bör man se ett 120ah som ett 100ah.

Bilen laddar 4-5 ah när den är igång dvs det tar ett dygn att ladda ett tomt batteri 120 ah. Man behöver således ladda med markström när man kommer hem om man ska ha kräm dagen efter. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uj. Såg inte era svar förrän nu, sorry about that. Mer om mitt vardagskör i min dagbok snart. 

Markströmanslutning finns redan. Sedan blir det ett separat batteri med separator att driva sådant från Magnus N, ja. Just nu har jag ledsnat rätt rejält på att vänta på batterifästet . Hur svårt kan det vara att få tag på?? Hilux är inte direkt en ovanlig offroad/mission/jakt/artbetsbil, jag kan knappast vara den första som velat ha ett extra batteri och därmed behöver ett batterifäste? Finns vet jag hos ARB, men rimligtvis går det hyfsad fort att svetsa ihop det om man nu är svetsare/bilmek? Vet inte om jag missar något här, men jag kan inte förstå vad som ska vara så svårt med det.  Är inne på att plocka hem jobbet och göra färdigt med hjälp av annan än den det legat hos nu. 

Har en hel del åsikter om takten som arbetet med de sista detaljerna i det hela går, är just nu i farten med att försöka se om jag snabbare och bättre kan lösa de sista bitarna på egen hand eller hos annan som kan hjälpa. 

På det stora hela är jag väldigt nöjd med bilen och kåpan i alla fall. Tempvisning i appen är en jäkla bra grej och för det mesta blev bilen exakt det ekipaget jag tänkte mig, med reservation för att en del ska ff fixas till. Men med de grejer väl på plats ska det nog lira fint. 

Tack för tips Faxe - ska kolla. Det är något sådant som jag tänkt och som man även hade hittat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...