Hoppa till innehåll

Gick timringskurs och blev frälst!


Havakko

Recommended Posts

1 hour ago Havakko sa:

Länge varit intresserad utav timring och trähantverk i allmänhet men först förra helgen blev det äntligen av att gå en kurs och det var bland det roligaste jag provat på! 

På bilden syns grillbänken jag och några kurskamrater timrade tillsammans. Nu ska jag bara få tag i stockar och lite verktyg för att komma igång med egna projekt under sommaren. :)

 

Snyggt jobbat! Fusk med motorsåg! Du ska bara jobba med handverktyg. Stämjärn, yxa, såg, m. m. o inte hjälp av motordrivna redskap.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago strävhår sa:

Antar att du sett "Cowboykåken" på SVT!?

Det var ett snyggt bygge som han gjorde där.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ha en i byn som timmrat sig en egen "stuga", tvåvåningshus på 80m² med loft.. Han är 29 iår. Jobbat med timring så han har alla redskap och maskiner som behövs plus framförallt kunskapen samt egen skog. 

Inte lite avundsjuk.???

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Stefa7n sa:

Vi ha en i byn som timmrat sig en egen "stuga", tvåvåningshus på 80m² med loft.. Han är 29 iår. Jobbat med timring så han har alla redskap och maskiner som behövs plus framförallt kunskapen samt egen skog. 

Inte lite avundsjuk.???

Köp dig ett eget hemman så har du också egen skog att ta utav. Sedan är det bara att köra på.:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Havakko sa:

För att häda lite extra använde vi batteridriven såg ;) Sågade givetvis även för hand också vilket passar en konservativ typ som mig bäst, men batterisågen snabbar onekligen på processen. 

strävhår: Absolut! Fast intresset för timring väcktes när en numera bortgångne gubbe lärde mig om skog och såga eget virke. Kunskap som jag är glad att ha i bakfickan med min nya hobby! 

Jaja, det underlättar lite med elsåg, m. m.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago lsjonsson sa:

Köp dig ett eget hemman så har du också egen skog att ta utav. Sedan är det bara att köra på.:P

Skog ha jag, dock inte nog mkt till mitt 150m² drömhus jag skulle ha byggt om jag haft kunskapen ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Stefa7n sa:

Skog ha jag, dock inte nog mkt till mitt 150m² drömhus jag skulle ha byggt om jag haft kunskapen ?

Du får väl köpa till något skifte när någon säljer.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Stefa7n sa:

Kanske få överta svärfar när han trilla av pinnen☺️

Ok! Då är det bara att hoppas på det bästa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saknar bara ett skogsskifte, sågverk och skogstraktor så det återstår väl att hoppas på den där lottovinsten ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Havakko sa:

Saknar bara ett skogsskifte, sågverk och skogstraktor så det återstår väl att hoppas på den där lottovinsten ;)

Köpa på rot, hugga själv av nån skogsbonde?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Havakko sa:

Gjorde precis upp en liten deal med en kompis som har sitt skifte lämpligt nog nära mig :)

Då får du starta upp en projekttråd där du beskriver ditt arbete framöver och varför du gör så.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2018-05-27 at 08:30 lsjonsson sa:

Då får du starta upp en projekttråd där du beskriver ditt arbete framöver och varför du gör så.:thumbsup:

Lär komma! Pratade med en lokal småsågare som ska blocka några stockar åt mig så snart är jag igång :D

Råkade även köpa en skogsvagn till traktorn men för de pris jag fick köpa stock, så vettefan om det är värt att hugga själv. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Havakko sa:

Lär komma! Pratade med en lokal småsågare som ska blocka några stockar åt mig så snart är jag igång :D

Råkade även köpa en skogsvagn till traktorn men för de pris jag fick köpa stock, så vettefan om det är värt att hugga själv. 

Härligt! Då har vi något nytt att se fram emot inom en snar framtid.:thumbsup:

Haha! Den kan ju vara bra för framtida bruk!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Havakko sa:

Lär komma! Pratade med en lokal småsågare som ska blocka några stockar åt mig så snart är jag igång :D

Råkade även köpa en skogsvagn till traktorn men för de pris jag fick köpa stock, så vettefan om det är värt att hugga själv. 

Kanske är det inte lönsamt men troligen väldigt stimulerande att ha gjort allt själv (förutom blockning då).

Ifrån träd för träd i skogen till färdigt hus/koja det är något vara nöjd och stolt över!

Keep up the good work

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Kanske är det inte lönsamt men troligen väldigt stimulerande att ha gjort allt själv (förutom blockning då).

Ifrån träd för träd i skogen till färdigt hus/koja det är något vara nöjd och stolt över!

Keep up the good work

Oja, känslan att bygga med virke du själv släpat hem från skogen och sågat ska inte underskattas.

Har sågat en hel del virke jag själv kört ut, så ett eget sågverk står högt upp på önskelistan! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Havakko sa:

Oja, känslan att bygga med virke du själv släpat hem från skogen och sågat ska inte underskattas.

Har sågat en hel del virke jag själv kört ut, så ett eget sågverk står högt upp på önskelistan! 

Nu kommer drömmarna och sanningarna fram, problemet är att ju mer du skaffar, dessto mindre tid får du för dig själv.

Med en massa bra grejor blir man eftertraktad - du kan väl hjälpa mig med det och det (märktes väl direkt när du skrev att du gått kursen).

Det är absolut inget fel med det, men ska du timra åt och för dig själv så ha inte för mycket stock färdig torkat och blockat.

Är du riktigt händig och flink i fingrarna blir du säkert övertalad att "bygga ett nytt kvarter i nya Kiruna"

Men jag förstår känslan och önskan precis.

Jag drömmer om att gå en kurs du har fixat det redan (det är en djävla skillnad)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Nu kommer drömmarna och sanningarna fram, problemet är att ju mer du skaffar, dessto mindre tid får du för dig själv.

Med en massa bra grejor blir man eftertraktad - du kan väl hjälpa mig med det och det (märktes väl direkt när du skrev att du gått kursen).

Det är absolut inget fel med det, men ska du timra åt och för dig själv så ha inte för mycket stock färdig torkat och blockat.

Är du riktigt händig och flink i fingrarna blir du säkert övertalad att "bygga ett nytt kvarter i nya Kiruna"

Men jag förstår känslan och önskan precis.

Jag drömmer om att gå en kurs du har fixat det redan (det är en djävla skillnad)

En brud kanske tycker att det är en händig karl o virar upp honom på ringfingret.:whistling::thumbsup::D

Jag vet inte om Havakko är stadgad.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Finn Inge Vidare sa:

Nu kommer drömmarna och sanningarna fram, problemet är att ju mer du skaffar, dessto mindre tid får du för dig själv.

Med en massa bra grejor blir man eftertraktad - du kan väl hjälpa mig med det och det (märktes väl direkt när du skrev att du gått kursen).

Det är absolut inget fel med det, men ska du timra åt och för dig själv så ha inte för mycket stock färdig torkat och blockat.

Är du riktigt händig och flink i fingrarna blir du säkert övertalad att "bygga ett nytt kvarter i nya Kiruna"

Men jag förstår känslan och önskan precis.

Jag drömmer om att gå en kurs du har fixat det redan (det är en djävla skillnad)

Så är det absolut, folk hör redan av sig :D Har inte för avsikt att göra annat än egna projekt, möjligen i framtiden kanske försöka sälja någon grillbänk om jag blir duktig på det och tid över finns. 

Har haft det lite som hobby att hugga timmer och såga virke i enklare sågverk men har dessvärre inte längre tillgång till det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...