Hoppa till innehåll

Val av vapen


Wallmeister

Recommended Posts

Hej,

Snart klar med jägarexamen och börjat titta på mitt första klass 1 vapen.

Då det är mitt första vapen vill jag inte lägga allt för mycket pengar. Utan uppgraderar hellre i framtiden.

Har försökt scanna begagnatmarknaden, men inte helt lätt när man är ny. Verkar som att man ofta får köpa vapen, optik och fäste för sig. 

Har hittat tre nya paket som jag är intresserad av. Är det något som verkar mer prisvärt än något annat eller som man ska passa sig för?

Browning AB3 combo 308 win

http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_274&products_id=4523

Franchi Horizon 308 win

http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_274&products_id=5540

Tikka T3X lite 308 win

http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_274&products_id=5534

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade utan tvekan valt Tikkan, det brukar vara ett säkert kort funktions och precisionsmässigt.

Men får jag råda så hade jag hellre valt något begagnat kvalitetsvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tikkan om de är nytt vapen.

Annars finns

Winchester

Tikka

Sako

Remington

Mannlicher

Ruger

Sauer 

Mf som finns i begagnathyllorna och är jättebra. Köpte själv en winchester m70 i 6.5x55 med en leupold 3-9x50 nyligen för väldigt överkomligt pris :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du ingen erfaren person i din närhet som kan gå med dig och hjälpa dig med teknisk support och smakråd och kolla på begagnat ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två saker kan jag utröna från ditt inlägg i alla fall, du verkar ha ställt in dig på att köpa nytt och att det ska vara en 308:a.

Vad gäller paketen där det säljs sikten med under div konstiga namn så skulle jag undvika dom. Du kan oftast hitta bättre genom att komponera själv, eller leta begagnat. Dessutom är dom vanligtvis sammansatta för att ge säljarna största möjliga marginal.

Begagnat är vanligtvis den ekonomiskt säkra vägen, där går man sällan back några större pengar om man ångrar sig och vill byta vapen efter ett tag.

Alla länkar du har skickat är till wildmark Ullared, ska det tolkas som att du finns där i krokarna? Anledningen till att vi frågar är att det många gånger är lättare att tipsa om handlare i närheten då.

Snabbt summerat: Inget direkt fel på 308, fråga dig själv om du ska köpa nytt och titta bortom paketlösningarna.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom enda som "tjänar" på vapen paketen är handlaren som blir av med något mediokert skit som "ser ut" på ett visst sätt...

Om du bor i närheten av Närke kan jag hjälpa dig plocka ihop något bra till "rätt pris"

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wallmeister, var bor du? Om du berättar det kan du säkert få sällskap av någon forummedlem till din lokala vapenaffär för lite support.

Jag rekommenderar också begagnat, men man måste ju ha lite koll innan man kan ta ett bra beslut. A-Bolt och Franchi ställer jag mig skeptisk till, modern lågprisproduktion antar jag? Optiken i alla de paket du listade är bara att glömma. Köp inte något av de kikarsikten som kommer i paketen.

Nu har du inte berättat vad din budget är, men ungefär såhär skulle jag resonera: Bättre begagnad bössa behöver inte vara dyr. Så några exempel på trevligare bössor från Wildmark Ullared då jag antar att det är din lokala handlare:

  • Remington 700 Mountain .308 Win: Kanske världens vanligaste mekanism. Mountain-modellerna jag har känt på har varit trevligare (bättre finish, osv) än de billigare med plaststock. Lätt, vilket har både för- och nackdelar (lättare att bära men kraftigare rekylupplevelse).
  • Sako 75 .30-06: Grymt trevligt vapen. Samma kulor som i .308 Win men med lite mer krut bakom.
  • Tikka M65 6,5x55: Även detta ett bättre vapen är alla de paket du listade, och i en ännu trevligare kaliber än .308 Win.
  • Winchester 70 .30-06: I Sverige underskattat vapen. Trevlig säkring och väldigt prisvärt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta och lyssna på de här förståndiga farbröderna nu Wallmeister.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om TS är som alla vi andra kommer han ändå inte lyssna och om tio år har han bytt bössa 30ggr i jakten på den rätta bössan. :D

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dahla sa:

Om TS är som alla vi andra kommer han ändå inte lyssna och om tio år har han bytt bössa 30ggr i jakten på den rätta bössan. :D

30?

Amatörer?

 

Kolla beghyllan på wildmark om de är där du har för avsikt att handla. Pruta som fan själv o hälsa från makkan?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först måste jag säga att det är kul att ha hittat ett forum där man får ett trevligt bemötande och bra tips. Fullt upp i dagarna därav bristen på aktivitet.

På 2018-05-25 at 23:36 Dansken sa:

Har du ingen erfaren person i din närhet som kan gå med dig och hjälpa dig med teknisk support och smakråd och kolla på begagnat ?

Tyvärr har jag ingen i min närhet för att ge tillräckligt bra råd. Visst har jag folk jag kan be om råd, men de saknar tyvärr en del erfarenhet.

På 2018-05-26 at 07:38 Patrik L sa:

Två saker kan jag utröna från ditt inlägg i alla fall, du verkar ha ställt in dig på att köpa nytt och att det ska vara en 308:a.

Vad gäller paketen där det säljs sikten med under div konstiga namn så skulle jag undvika dom. Du kan oftast hitta bättre genom att komponera själv, eller leta begagnat. Dessutom är dom vanligtvis sammansatta för att ge säljarna största möjliga marginal.

Begagnat är vanligtvis den ekonomiskt säkra vägen, där går man sällan back några större pengar om man ångrar sig och vill byta vapen efter ett tag.

Alla länkar du har skickat är till wildmark Ullared, ska det tolkas som att du finns där i krokarna? Anledningen till att vi frågar är att det många gånger är lättare att tipsa om handlare i närheten då.

Snabbt summerat: Inget direkt fel på 308, fråga dig själv om du ska köpa nytt och titta bortom paketlösningarna.

/Patrik

Nja, måste säga att jag absolut inte har något emot att köpa ett begagnat vapen. De va det jag började kika på men har tyckt att det varit svårt att veta vad man ska skaffa sig. Ville till en början få lite råd om dessa tre skulle vara något att ha över huvud taget. En 308 har jag tittat på lite extra då jag har testat att skjuta med en sådan och vet hur det känns, men vill inte låsa mig vid någon kaliber än. 

Kikar på sidor med begagnade gevär då och då och tittar nog lika mycket på 6,5 och 30-06 som på 308. Dock har jag nog kollat extra mycket på nya vapen senaste tiden men kommit fram till att ett nytt kvalitetsvapen blir för dyrt i dagsläget.

Jag bor i Göteborg, men har sommarstuga inte långt från Ullared. Vet att Torsbo ska vara ett bra ställe för begagnade vapen, så får kanske bli en tur dit.

På 2018-05-26 at 10:47 LGH sa:

Wallmeister, var bor du? Om du berättar det kan du säkert få sällskap av någon forummedlem till din lokala vapenaffär för lite support.

Jag rekommenderar också begagnat, men man måste ju ha lite koll innan man kan ta ett bra beslut. A-Bolt och Franchi ställer jag mig skeptisk till, modern lågprisproduktion antar jag? Optiken i alla de paket du listade är bara att glömma. Köp inte något av de kikarsikten som kommer i paketen.

Nu har du inte berättat vad din budget är, men ungefär såhär skulle jag resonera: Bättre begagnad bössa behöver inte vara dyr. Så några exempel på trevligare bössor från Wildmark Ullared då jag antar att det är din lokala handlare:

  • Remington 700 Mountain .308 Win: Kanske världens vanligaste mekanism. Mountain-modellerna jag har känt på har varit trevligare (bättre finish, osv) än de billigare med plaststock. Lätt, vilket har både för- och nackdelar (lättare att bära men kraftigare rekylupplevelse).
  • Sako 75 .30-06: Grymt trevligt vapen. Samma kulor som i .308 Win men med lite mer krut bakom.
  • Tikka M65 6,5x55: Även detta ett bättre vapen är alla de paket du listade, och i en ännu trevligare kaliber än .308 Win.
  • Winchester 70 .30-06: I Sverige underskattat vapen. Trevlig säkring och väldigt prisvärt.

Bor i Göteborg, kunde man få guidning i vapen djungeln skulle detta vara guld värt!

Har förstått att det är begagnat marknaden som gäller, men som du säger bör man har lite koll innan man kan ta bra beslut. Franchi ska om jag förstått det rätt vara ett budgetmärke från någon av de större tillverkarna. Att optiken i kiten är mer eller mindre skit är jag helt med på.

Jag hade hoppats på att landa runt 10 tusen, den nya Tikkan låg runt 14 och det är väl där den absoluta smärtgränsen ligger idag. Men tyvärr måste jag då räkna in optiken samt fästen också. Är detta en omöjlighet för någorlunda kvalitet?

Utifrån bilderna att döma och min ringa kunskap ser vapnena du länkade till mycket trevliga ut. Får kanske bli en tur till Ullared nästa gång jag är på lantstället.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer i kören om att hellre satsa på begagnad bössa och lägga huvudelen av de montära tillgångarna på bra optik och dito fäste. T.ex. en begagnad Tikka eller Sako är som sagt ett tämligen säkert kort. Eller kanske en Heym..

http://kjellsvapen.se/beg-vapen/kulvapen/6-5x55/heym/ En rätt skaplig begagnad paketlösning..

http://www.ahnovapen.se/ Rimligt prisatt Tikka M65 30-06 bl.a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Wallmeister sa:

Först måste jag säga att det är kul att ha hittat ett forum där man får ett trevligt bemötande och bra tips. Fullt upp i dagarna därav bristen på aktivitet.

Tyvärr har jag ingen i min närhet för att ge tillräckligt bra råd. Visst har jag folk jag kan be om råd, men de saknar tyvärr en del erfarenhet.

Nja, måste säga att jag absolut inte har något emot att köpa ett begagnat vapen. De va det jag började kika på men har tyckt att det varit svårt att veta vad man ska skaffa sig. Ville till en början få lite råd om dessa tre skulle vara något att ha över huvud taget. En 308 har jag tittat på lite extra då jag har testat att skjuta med en sådan och vet hur det känns, men vill inte låsa mig vid någon kaliber än. 

Kikar på sidor med begagnade gevär då och då och tittar nog lika mycket på 6,5 och 30-06 som på 308. Dock har jag nog kollat extra mycket på nya vapen senaste tiden men kommit fram till att ett nytt kvalitetsvapen blir för dyrt i dagsläget.

Att köpa ett begagnat vapen är inte så svårt som man kan tro i början! Jag var i din sits för två år sen. Här kommer mina misstag så du inte behöver göra om dem. Kläm och känn på bössan innan du köper den. Se till att den känns ”rätt” när du lägger an. Jag köpte en CG1900 kaliber 308 osedd av en kille långt uppe i Norrland. Bössan var i utlovat skick men jag märkte att kolven var kortad och alldeles för kort för mig när jag fick bössan... hade tur i oturen och hittade en beggad kolv i bättre längd nån månad efter. Men trist att behöva lägga 900 kr till... 

Det andra misstaget jag gjorde var att buda alldeles för högt på bössan. Betalade verkligen överpris har jag insett i efterhand... ? Så titta efter de märken och modeller folk tipsat om här ovan så kommer det bli bra. Blir du osäker på priset så fråga i tråden vad som är rimligt. Vad gäller kaliber så gillar du 308 kommer du gilla 6,5 också. Jag har inte provat 30-06 men skulle jag byta ut min cg1900 skulle jag inte va främmande för att prova kalibern. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Bra tips!

Hoppas att någon finns i närheten som kan följa med och guida i djungeln.

 

 

jag gav ett par tips till en nybakad jägare på jobbet.

han lyssnade men följde sitt hjärta och köpte ett ”paket” inkl nån skräpkikare, av handlaren.

”ja det kostade, men ska jag nu behålla den resten av livet så får det kosta”

Nu ett par månader efterlyser han annat sikte.......kanske annan bössa.

Och förresten ...resten av livet ....eller hur? 

Den har vi hållit många gånger??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-26 at 10:46 Dansken sa:

Dom enda som "tjänar" på vapen paketen är handlaren som blir av med något mediokert skit som "ser ut" på ett visst sätt...

Om du bor i närheten av Närke kan jag hjälpa dig plocka ihop något bra till "rätt pris"

Lyssna på dansken, han är väldigt duktig på att plocka ihop bra skit för en bra peng, även om man inte bor i Närke ?

/Willy

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Winchester studsare 2-3000:-

Fästen 1000:-

köp kikare för resten av pengarna. (eller också köper du en "billigare" obelyst Leupold (Eller begagnad kvalitet) och fixar en ljuddämpare och gängning/montering av fästen av en riktig vapensmed.

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Bubs sa:

Lyssna på dansken, han är väldigt duktig på att plocka ihop bra skit för en bra peng, även om man inte bor i Närke ?

/Willy

Nja inte riktigt... "min vapenhandlare" har blivit statsanställd han med, och en ny ung kille har taget över- så jag kan inte göra riktigt "som förr"....

Men nog kan jag hitta några bra grejer än ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer ev sälja av en tikka m55 i riktigt fint skick framöver. Egentligen fantastisk på alla sätt förutom att jag inte gillar radmagasin och vill ha kryssmag jag kan mata i ovanifrån istället.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Nja inte riktigt... "min vapenhandlare" har blivit statsanställd han med, och en ny ung kille har taget över- så jag kan inte göra riktigt "som förr"....

Men nog kan jag hitta några bra grejer än ?

Åh fan, jag hade turen på min sida alltså. Men nog ska du kunna vifta med ditt trollspö och trolla fram något åt TS, om den nu vill det. ?

/Willy 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tycker du borde kolla upp en Studsare som klassas fortfarande idag som den bästa som gjorts. Talar om Carl Gustaf 1900, eller Husqvarna 1900. Har haft flera stycken. Ingen har svikit mig vare sig med precision eller mekanism. Där är även piplängden 60 cm i standard. Om du bor i Göteborg så kan du höra av dig, bor inte långt ifrån. Har goda kontakter så kan säkerligen hjälpa dig att hitta ett vapen åt dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har du vapenskåp och så fixat annars såg jag att där ligger ett bra paket på blocket för 22 med skåp utanför gbg borde gå å pruta ett  par tusen tycker jag 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-29 at 23:14 kkjon sa:

Då är vi två unikum 

Har bara bytt en hagelbrakare,  en ryss som ramlade isär. 

22,an inköpt mitten åttiotal 

308,an köpt ny 1989

Kombin köpte jag mitten nittiotal. 

Samma här, min första bössa var arvegods efter farmors kusin, en Husqvarna torparbössa i 12/65. Andra bössan var en begagnad Tikka M65 6,5X55 jag köpte i Torsbo. Sedan har det fyllt på men inget har lämnat..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...