Hoppa till innehåll

billig kalliber till skyttebanan


kebabbert

Recommended Posts

hej alla,

 

jag har nyligen tagit jägarexamen och känner väl egentligen att jag endast lärt mig alfabetet och vill komma vidare härifrån. Skulle gärna på sikt vilja komma ut på jakt, men tänkte utveckla mina färdigheter på skjutbanan först. På hagelvapen är jag en katastrof så jag vill gärna hålla mig till kulvapen. Då jag har något begränsad ekonomi skulle jag vilja investera i ett vapen med billig ammunition. Överhörde några på skjutbanan som menade att något slags Brno vapen skulle vara billigt där det inte kostar mer än 50 öre skott. Kan det vara .22 lr de pratade om? Jag har inte mer än max 250 kronor att lägga på ammunition per besök på skjutbanan. Har ni några rekommendationer? Tackar på förhand

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog mycket väl ha varit en Brno/CZ 453 eller liknande i 22 Long Rifle man menade ja. Bra och billig träning.

För egen del skjuter jag alltid ”riktig” studsare på banan då jag inte kommer iväg tillräckligt ofta för att motivera ett lägre patronpris så att säga. Vill du hålla i slantarna är dock 22 LR rätt väg. En CZ 452 eller 453 av lämplig modell får man ofta för rätt små summor också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket 22 LR gevär som är bäst måste provas ut av TS, finns lite trådar att forska i om man ids söka.

Däremot har @exabit en bra poäng i att 22 LR ammon är billig mängdträning. Min hemmabana håller viltmål 25-serierna för 10 sek/serien medlemspris(electronälg) och om sedan 22 LR skotten kostar 0,5 sek/skott så blir det 22,50 totalt.

Så ja det blir bra mängdträning av 250 sek med 22 LR.

Så kläm och känn på olika 22 LR gevär så mycket det bara går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja med CZ .22lr får du oftast mycket bössa för pengarna. Jag anser att en .22lr (eller liknande) bör ingå i alla vapengarderober.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du gärna vill att det ska smälla nu när du tagit examen, men för egen del är jag positivt överraskad hur mycket det hjälpt mitt skytte att stå hemma i hallen och torrtrycka med älgstudsaren. Jag menar, många har ju tipsat om det innan så jag förstod ju att det var vettigt, men ändå, det hjälper verkligen! 

Känner du dig som en katastrof på hagelbanan kanske det är där du ska börja? Billigare övningsammo än klass 1-vapen och du kan bara bli bättre! Ofta finns det ju erfarna skyttar som ger en ett par tips varje gång man är där. Oftast är det ju vettiga tips i alla fall. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago pmt sa:

Hagelskyttet är avgjort roligare, och är du sämst på det är det väl där du ska börja. 

22skytte är bra - utom på en rätt central detaj: rekylupptagning. Så öva gärna flitigt med 22an, men komplettera med en eller två serier med en  klass 1 då och då. Annars är risken att du nöter in en massa olater som sedan blir snorsvåra att nöta bort. 

T

 +1 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då blir det antagligen någon brno .22 lr men som pmt skriver vill man heller inte nöta in massa olater. Funderar på att komplettera med något billigt klass 1 vapen med kalliber 6.5/55. Om jag säljer två av mina gamla volvo 850 så har jag säkert råd med ett klass 1 vapen också. Är kalliber 6.5 billigast med klass 1 vapen?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago kebabbert sa:

 

Yes, 6.5x55 är billigast om man ska ha fabriksladdat.

Mitt tips är att inte lägga alla sparslantar på första studsaren för du kommer med stor sannolikhet att byta ut den ändå.

Köp hellre en billig HDF eller liknande i bättre skick för en 3000:- inkl kikarsikte och öva med till en början och köp en "finare" bössa om några år när ekonomin tillåter.

Jag skulle överväga luftgevär för mängdträning i kombination med 6.5x55 i ditt läge tills ekonomin blir piggare.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tyvärr är 6,5 inte längre billigast. Jag skriver tyvärr för det är en fin svensk kaliber. Istället är .308 winchester (7.62x51) billigaste klass 1-kalibern. Detta pga att det finns många tillverkare i flera länder som tillverkar ammunition både för militärt och civilt bruk. Ett alternativ kan också vara rådjurskalibern .223 Remington, som är billigare än .308.

Jag har själv inget högkvalitativt luftgevär, men jag har funderat på att skaffa ett Weihrauch för cirka 4000 kr. Ammunitionen kostar nog mindre än 10 öre per skott och ett licensfritt luftgevär tar inte upp någon plats i vapengarderoben. De billigare luftgevären tycker jag har lite dåligt trycke för att funka bra som träning, men det finns många som inte håller med mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Billigast i början borde ju vara att bara köpa ett gevär och sedan ammunition till denna istället för ytterligare ett för övning?

Nästa fråga är ju, vill du komma igång att jaga redan i höst? Billig klass 1-2 bössa i vanlig kaliber så kommer du igång med både träning och jakten. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att hagelskytte inte var nåt för mig för att jag var dålig på det och det verkade så svårt. Men när anläggningen satt bra och lerduverna började upplösas så fastnade jag grovt kan jag säga. Plus att det är billigt också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

GGG i 308 kostar 5,6/st vid köp av 1000 hos jaguargruppen. Det är typ halva priset mot Norma. Och det är inte fulammo 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte 1000-pack Podium fmj .308 och då blev det riktigt billigt, runt 300 kr. för en ask med 50 skott. Den ammunitionen skjuter hål-i-hål på 80m i min bössa. Vet att det finns blandade omdömen om Podium, men för mig fungerar de bra och är snuskigt billiga om man köper storpack.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...