Hoppa till innehåll

Behöver hjälp med trapskyttet


NJJ

Recommended Posts

Skeet och hög fasan går ganska bra, även om jag kan bli bättre. När det gäller trap  har jag svårt att få ihop mer än 12-13 träffar/runda. Tänkte kolla om någon har några bra och enkla tips jag kan prova på.

Jag skjuter med en MK38 med 76-pipor. Är högerskytt. När jag skjuter trap går det bäst för mig om jag står med vänster ben något framför kroppen(mer vikt på det benet), lätt böjt och lite nedsjunken med kroppen (lite aggressiv skjutstil ala militärtjänst). Jag håller pipan in mot taket på lådan när jag kallar, kolven ungefär vid höften. När duvan går ut försöker jag ganska snabbt gå på den och skjuter rätt fort. Jag tycker att när jag släpper ut dem för långt missar jag mer. Jag vet att jag ibland slarvar med kindkontakten, men kan det finnas mer saker jag kan göra för att förbättra skyttet. Framför banan är det en del vegetation,  släpper man de låga duvorna för långt kan de gå in i en buske innan man hinner skjuta (finns grusvall bakom). 

När jag skjuter skeet och hög fasan står jag mycket mer avspänt, benen mer i jämte varandra och kroppen mer upprätt, men upplever det som svårare stil när det gäller trap-skytte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade också stora problem med trapen innan jag hittade rätt skjutstil. Det som till slut visade fungera är ungefär följande: Jag står påfallande avslappnat, rakt upp (inte några "militära" skjutfasoner!), nästan lätt bakåtlutad. Vänsterfot pekar mot banans mittmarkering, högerfoten mot kl. 2. Armbågarna ut en bit från kroppen. Innan jag ropar fram duvan sänker jag huvudet. Annars får jag som regel inte ner kinden mot kolven ordentligt. Detta har visat sig fungera hyfsat för mig - inte för att jag är någon superskytt, men uppemot 20 duvor på en serie är ingen omöjlighet. Jag ser dock många som skjuter på andra sätt och som lyckas med det. Men om en mer avslappnad skjutstil fungerar för dig i andra sammanhang så varför skulle det inte gå på trap?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag har provat samma skjutstil på trapen, men träffarna uteblir! "Militärstilen" har hittills gett bättre utdelning.

Jag står påfallande avslappnat, rakt upp (inte några "militära" skjutfasoner!), nästan lätt bakåtlutad. Vänsterfot pekar mot banans mittmarkering, högerfoten mot kl. 2. Armbågarna ut en bit från kroppen. Innan jag ropar fram duvan sänker jag huvudet. Annars får jag som regel inte ner kinden mot kolven ordentligt.

Jag kan prova din metod, framför allt att sänka huvudet något innan (i övrigt påminner det mer om min avslappnade stil).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare själv så lägg inte för stor vikt på vad jag säger, hoppas jag kan lära mig något jag med utan att behöva skapa en ny tråd och samtidigt bidra till diskussionen.

Jag har pangat omkring 17-21 den här säsongen och tycks inte kunna träffa mer. Själv har jag en liknande grej- 525 sporter 76cm som är mitt första hagelvapen. Som nybörjare tror jag mycket på den här disciplinen då jag åtminstone tvingas öva på anlägget som jag tror är bland det svåraste med det här att få konsekvent 25 gånger i rad... Efter att ha övat med det hemma mot hörn och torrtryckt vid tak och tavlor missar jag sällan de rakt frångående duvorna och efter ett sådant anlägg "rakt framåt" ligger jag med perfekt med ögat över spången då jag vrider omkring överkroppen längs med taklister och ting. Men då jag försöker lägga an i en snabbt sidogående duva så vrider jag huvudet mot duvan då jag stirrar på den vilket resulterar i att mitt högra öga inte riktigt når över spången trots kindkontakt. (Jag vänder normalt huvudet lite inåt kolven för att få bra siktbild). Ligger jag kvar efter bom och blundar med vänsterögat för att kontrollera siktbilden över spången ser jag i regel vänster sida av pipsetet och kan därmed gissa att jag missat till vänster. Brukar TS ligga kvar efter skott och ta en titt hur det låg till vid bom? Har du märkt att du missar mer ofta i någon särskild riktning?

Min justerbara kolvkam är ställd en bra bit till höger redan så jag börjar fundera på andra aspekter av vapnet som skränkning eller om jag helt enkelt behöver pressa järnet med kinden och spänna ihop mig i de lägena..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Liter torrträning är alltid bra mellan varven, tyvärr gömmer jag ofta bort det. Tack för påminnelsen. Jag har bara skjutit trap en gång sedan jag skapade tråden, men desto mer hög fasan och skeet, det går bra. Ofta "ligger" jag kvar i svingen så som du säger när jag skjuter de andra disciplinerna. Får kanske prova det på trapen med. För ett par veckor sedan, när jag var skjutledare var det en tävlingsskytt (vill öva på olika banor) där och han verkade ha koll på sakerna, om han kommer tillbaka någon mer gång kommer jag fråga efter några tips. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut inte utnämna mig till någon expert. Men att försöka vara snabb i anlägget brukar ofta resultera i slarvigt/inkonsekvent anlägg (i alla fall för mig). Att fokusera på rätt anlägg snarare än snabbt har varigt en framgångsfaktor för mitt skytte. Kan även nämnas att jag skjuter med en Beretta UL med 66cm pipor och är själv 1,90 lång, så det är inte direkt ett bananpassat vapen men ack så behagligt att bära på :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I kväll släppte det lite. Jag stod som jag brukar göra vid skeet och vid hög fasan. Jag hade pipan mycket högre upp än innan. Tidigare har jag haft den mitt på kastarhuset, nu höll jag den något över fronten på kastarhuset (det står nedanför en liten slänt, lägre än skjutplattorna). Jag tror att jag genom detta går på duvorna tidigare, jag behöver inte jaga fullt så mycket som innan för att komma i kapp, kände att siktbilden blev bättre med, mindre stress. 

Kinden, kinden, kinden, måste jag bli bättre på (skall torrträna mer). Nu skall jag försöka att läsa duvorna tidigare och få en något bättre sving (känner det finns mer tid nu). Kommer även förlänga kolven en cm med "pådragsstrumpa".....

Redan sugen på att skjuta igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...