Hoppa till innehåll

Fågelbär och andra roliga träd!


lasse_c

Recommended Posts

Efter inspiration i äppelträdstråden har jag nu provat att så kärnor av bigarrå eller i alla fall sötkörsbär. Proviniens är kkjon på Kinnekulle. 

20180623_120132.thumb.jpg.adafd0e0b0926b21ae069d2778d25ebf.jpg

Blir spännande att se om de gror och vad det i så fall blir för bär. 

Någon som provat? Tips?

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lasse_c sa:

Ja, då vet man ju vad man får!

Om du inte redan hämtat valpen så är det ca 4 mil mellan mig och JPA. 

Bara och komma och plocka så mycket du orkar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok, inte viltvård men även viltvårdaren ska ju ges möjlighet att klara en lång och hård vinter. Körsbär, nejlikör (hehe....), vaniljstång, kanelstång, några krossade kärnor, socker och en brännvin special. 

20180709_142737.thumb.jpg.8c3d0ca5ff8c73b8e41b3ec739eabd35.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nä, några träd från kärnorna blir det nog inte. Har grävt upp och planterat ut några rotskott av Gårdebokörsbär men vet inte om den är rotäkta eller ympad.

Det närmaste trädprojektet nu är att samla in alla nötterna från det manchurisk valnötsträdet, fem stycken..., och förbereda dem för sådd genom en månads vistelse i kylen.

20180927_192619.thumb.jpg.11a481f3410a0880ae41a8d76c784ef7.jpg

Sedan ska årets kastanjer plockas och fördelas på lite olika ställen på gården. Senast jag försökte tog vildsvinen varenda en... Får väl plantera några i krukor också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ger de några nötter? Vet du vilken sort det är? Riktigt sugen att prova att odla lite valnötter. Har skaffat en hjärtnöt och har två manchuriska.  Det här är min första skörd....

IMG_20180927_204326.thumb.jpg.6da533ba67258f4e154b13b725e6f4e7.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått två plantor amerikansk äkta kastanj levererade hem. Kastanjerna är ätliga och jag rostar de första om 10-15  år. Ska klara i alla fall zon 4 men kommer från Orrviken och är uppdragna med utsikt över fjällen.

IMG_20181002_174737.thumb.jpg.2a5a941b772d0ea2c05671acd93bc55a.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter några månaders stratifiering i kylen är jag nu i gång med nörderiet. Kkjon har försett mig med valnötter och så har jag  fem egna.... Dessutom ska några kastanjer sås i kruka men de flesta petas ner på framtida växtplats till våren. 

20190104_104754.thumb.jpg.41a84d41ae38ef378dc261a136e0ebf1.jpg20190104_104801.thumb.jpg.004fd63f2ab682db75fec8949c1e61d7.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite intresserad av att driva upp några träd. För att förbättra jaktmarken (för kommande generationer)

Hassel?
Ek?

Vad mer kan man tänka sig?
Och delfråga två, är det svårt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago lindgren sa:

Hassel?

Vi har gott om hassel i en del av marken. Jag gissar att någon för länge sedan har planterat eller tryckt ner nötter i backen. Jag har dock aldrig sett några nötter på träden under dom åtta åren jag har haft koll på dom. Vet inte riktigt vart i landet gränsen går för att dom ska bära frukt.

Ekollon brukar jag peta ner i backen där jag tycket det kan passa... jag har dock ingen större förväntning om att få se någon ek växa upp. När man planterar ek numera hägnar man in för att skydda mot klövvilt.

Rönn brukar jag också pilla ner i backen på åkerholmar och platser som är lite eländiga för älgen att komma fram till... 

Aspen går inte bra att ta sticklingar av och kräver bar jord för dess små frön att gro i. Aspens frö går inte att spara och överlever bara i tre månader om dom inte får jord att börja gro i.

Enbär går också bra att sätta i backen... gärna under en komocka... flytta komocka från hagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta lövträd är bra för djurlivet, Ek, Bok, Hassel, Fågelbär, Rönn, Asp, Vildaplar m.m. Lättast är att gynna de träd som redan finns, är det risk för betning skydda plantor men nät. Är det större områden med inhägning. Sen får man inte glömma att täta smågranar och rishögar är bra för småfåglarna och småvilt som skydd och boplatser.

Sedan angående Hassel så är buskarna oftast mycket gamla, stammar och grenar bryts ned och dör men roten klarar sig och sätter nya skott.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lindgren du ska läsa Dahla s inlägg om RASE dvs. Rönn Asp Sälg Ek och studera filmerna Vild & bortskämd där får du tips och tänkvärda bilder  

Ek tycker nästan alla djur om, plantera många ekollon och så kanske några klara sig, de flesta om de ens blir plantor betas, torkar eller dränks.

Själv trycker jag ned så många ekollon jag hittar sedan några år och än så länge är det magert resultat.

En del plantor blir det, men som ovan, de betas hårt, torkar eller dränks.

Funderar på att stängsla in för att de ska överleva betningen men det kostar och möss och sork kalasar väl då på rötterna istället?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De på marken naturligt förekommande träden och buskarna är ju lättast att gynna eller att föryngra. Säkert mest givande för viltet också. RASE blir basen, det nya man tillför ser jag som lite lyx eller, som jag skrev ovan, nörderi. Jag har inga planer på att förändra trädfloran i någon riktning som inte naturen medger. På min gård här i Västergötland har jag gott om ek och hassel. I området finns bok, varför jag har planterat ett tiotal. Kastanj fungerar och jag sår därför kastanjer. Grisarna är ett nytt vilt sedan 8-10 år och jag tror att kastanj och gris blir en kombination som lirar. Mina valnötsträd, fågelbären och de amerikanska kastanjerna planterar jag runt husen för mitt höga nöjes skull. Man skulle bara ha fattat det här med att plantera träd för trettio år sedan...

Vill man viltskydda enstaka träd är detta ett tips; gallerdelen från en kubiktank. På bilden en hjärtnöt.

20180818_124134.thumb.jpg.ddfd59b0b6d928e9a33cb233d2de1d22.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ur  skogsägarens synvinkel är hassel jävulens påfund. Tar lätt över ett hygge och kväver granplantorna. Man blir duktig på att köra röjsåg om man har en biotop som passar hassel.

Men ur jägarens synvinkel är det en perfekt buske. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...