Jump to content

En timme före solens uppgång, behövs det egentligen?

Johan1986

Recommended Posts

Johan1986

Ett generellt, återkommande råd vid svartfågeljakt verkar vara att något av det viktigaste är att vara på plats innan det ljusnar. Har funderat lite på om så är fallet efter att själv sett hur andra plockat ner 10-15 kajor, råkor och enstaka kråkor vid eftermiddagsjakter på duva. Ser man till youtube och många brittiska klipp så tycks det även där spela mindre roll, men då verkar det nästan uteslutande röra sig om skyddsjakt. 

Troligen påverkar saker som jakttryck, övrig närvaro av människor, tillgång på föda m. m. på fåglarnas beteende och kanske även vilja att ta risker. 

Vad är era erfarenheter? Skillnader mellan odlingslandskap och skogsbyggd? Jakt tidigt på säsongen mot senare? 

Skulle säga att det beror på vilka kråkor du är ute efter. Ska du försöka dig på de revirhävdande bör du nog vara ute och klar innan solen går upp, är det sträckande fågel (flyttande fågel eller vid ett matställe som en soptipp) så spelar det mindre roll.

/Markus

• Like 1
Droggot

När jag jagar kråka så är det antingen höst eller vår och jag jagar uteslutande med uv.

Ja ser det som ett måste att ha riggat uven en timme före soluppgång så att man sitter klar när kråkorna vaknar och skall ut o söka föda efter nattkvisten.
Det brukar bli en rusch just när solen går upp och allt börjar vakna till liv.

Min erfarenheter är att det brukar vara dött efter kl 10. På soptippar kan det flyga lite längre men inte så jätte mycket.
Skulle man sitta kvar så dyker det upp nån kråka men inte värt insatsen tycker jag.

Johan1986

Morgonrushen har jag också upplevt och vid rätt tillfälle kan det komma in lite större grupper med fågel. 

Några av områdena jag jagar på är ganska tätortsnära och för upplever jag att fåglarna sträcker ut till åkrarna på morgonen för att sen leta sig in till tätorterna successivt under dagen.

Skulle ni säga att de revirhävdande kråkorna är starkare i glesbygd/skogsbyggd än rena odlingslandskap och inne vid tätorter?

Här nere i södraste Skåne är födotillgången extremt stor under stora delar av året, så jag tänker mig att konkurrensen är så liten att reviren är av mindre betydlse.