Hoppa till innehåll

Kulor till 45-70 ( björn,älg och vildsvin )


marcus.söderlund

Recommended Posts

Sitter o kollar på ny kula till bössan när man ändå ska fixa till skrammelpåken.

 

Kollar på kulvikterna 300-350gr för o få hyfsad fart o inte världssämst kulbana då det är bössan som kommer va med på alla pass under hösten va de ser ut som.

 

Vill ha god effekt om de ev skulle dyka upp nån björn o likaså vill man inte bli hatad i slaktboden pga köttförstöring. Kombon är svår men kollar på

barnes tsx 300gr FB 

hornady ftx 300gr 

Eller bara någon vanlig blykula i viktområdet som skulle passa.

 

Vad säger ni som har mer erfarenhet i ämnet? Är tsx grejen för 45:an?

Prismässigt kvittar de då de rör sig om så lite skott iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Nosler Partition tidigare, men när den försvann bytte jag till TSX. Har bara skjutit ett rådjur med den, men det funkade.

FTX kräver kortad hylsa, så den går bort även om den skjuter bäst av alla kulor jag testat.

Köttförstöringen tror jag inte blir stor med tung och långsam kula. 610 m/s räcker för klass 1.

 

 

PS. Jag är från Sundsvall, men har aldrig jagat "hemma".

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör på FTX - dock endast fabriksladdade...

Jag laddade ett gäng för något år sedan men kommer fasen inte ihåg vilken kula jag köpte då...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar inte björn men älg och vildsvin är det den bössan används mest till. Jag kör med 350gr North Fork  finns ju även i 300gr köper färdigladdat  här http://www.nfbullet.se/sv/ammunition/45-kaliber/45-70-350gr-fp.html

Inskjuten på 100m med endast ghostring och det funkar kanon för den jakt jag bedriver och var mitt max avstånd är.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Vart själv sugen på tsx till bössan men fått förslag av sidelock likaså på north forks kulor. 

Då går hornadykulan bort pga hylslängden då.

North forks 300gr och barnes tsx 300gr de lutar åt mest nu då. 

Laddar allt själv såväl övning som jakt så bara kulor behövs. Resten finns hemma?

Hur har kulorna sätt ut efter gris o älg eller har du inte fått några kvar i djuren vestjakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago marcus.söderlund sa:

Tack för tipsen. Vart själv sugen på tsx till bössan men fått förslag av sidelock likaså på north forks kulor. 

Då går hornadykulan bort pga hylslängden då.

North forks 300gr och barnes tsx 300gr de lutar åt mest nu då. 

Laddar allt själv såväl övning som jakt så bara kulor behövs. Resten finns hemma?

Hur har kulorna sätt ut efter gris o älg eller har du inte fått några kvar i djuren vestjakt?

Endast ett rådjur han det bli i slutet på förra säsongen och den gick igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Vestjakt sa:

Endast ett rådjur han det bli i slutet på förra säsongen och den gick igenom.

Den dog iaf?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago mikebike sa:

Fabriksladdade FTX klarar inte klass 1 (inte med 18" pipa i alla fall).

2900 joule på 100m, kula på 21 gram på LeverEvolution, dock med längre pipa. Nu har jag inte kronograferat med min pipa men att den skulle tappa så mycket fart att anslagsenergin minskas med 30% har jag svårt att tro.

Har förvisso ett gäng Rhino +p+ men de gör nästan lika mycket skada på skytten som där kulan träffar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago dru sa:

2900 joule på 100m, kula på 21 gram på LeverEvolution, dock med längre pipa. Nu har jag inte kronograferat med min pipa men att den skulle tappa så mycket fart att anslagsenergin minskas med 30% har jag svårt att tro.

Har förvisso ett gäng Rhino +p+ men de gör nästan lika mycket skada på skytten som där kulan träffar...

Du har inte mätt upp hastigheten?

Det har jag och de var inte ens i närheten av den uppgivna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago mikebike sa:

Du har inte mätt upp hastigheten?

Det har jag och de var inte ens i närheten av den uppgivna.

Kvittar, tillverkarens uppgifter gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago sidelock sa:

Kvittar, tillverkarens uppgifter gäller.

Inte i mitt fall eftersom jag konstaterade att fabriksuppgifterna stämde riktigt dåligt. Jag sköt upp min ask och kastade hylsorna i återvinningen.

Du kan ju hävda att det var "min" batch som var dålig. Detta var ju ett par år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då man gjorde en tabbe o bytte till sig fel kulor så leddna jag o beställde dyrgriparna North Fork 300gr.

 

Nu funderar jag på laddning samt vilken patronlängd man ska ha. Kulan har ju lite valmöjligheter på patronlängden så?

 

 

20180718_195043.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Totallängden bör ligga kring 64 mm och hylsorna skall ha en rejäl krimp så att kulorna inte trycks in i hylsan av rekylen. Lee Factory Crimp rekommenderas.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mikebike sa:

Totallängden bör ligga kring 64 mm och hylsorna skall ha en rejäl krimp så att kulorna inte trycks in i hylsan av rekylen. Lee Factory Crimp rekommenderas.

 

Ok tack. Deen hade så jäkla många rillar så va inte självskrivet på just den?

Kör LEE verktygen idag o ska väl skaffa ett till. En för övning och en för jaktkulorna?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-22 at 19:00 mikebike sa:

Jag skulle tro att du hamnar i översta 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
På 2018-07-04 at 08:02 sidelock sa:

Kvittar, tillverkarens uppgifter gäller

Stämmer verkligen detta att det tillverkaren säger gäller?

Teoretiskt sätt kan man ju isåfall importera kulor från ett land med ett mindre seriöst reglemente som påstår att te x en 22lr håller för klass 2.

Lite som när man ser kinalampor på 10 000 000 lumen för 200 spänn på wish.

Är det inte skytten som har yttersta ansvaret för att allt är i sin ordning? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Fyllekajja sa:

Stämmer verkligen detta att det tillverkaren säger gäller?

Teoretiskt sätt kan man ju isåfall importera kulor från ett land med ett mindre seriöst reglemente som påstår att te x en 22lr håller för klass 2.

Lite som när man ser kinalampor på 10 000 000 lumen för 200 spänn på wish.

Är det inte skytten som har yttersta ansvaret för att allt är i sin ordning? 

Skyttens yttersta ansvar är att inte vara totalt dum i huvudet. Han bör varken skjuta rådjur med mysko 22lr eller dricka vodka märkt med 2,1% under jakt.

Har tillverkaren kronograferat sin patron till laglig fart så blir den inte olaglig för att du inte har kronograferat den i ditt vapen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Skyttens yttersta ansvar är att inte vara totalt dum i huvudet. Han bör varken skjuta rådjur med mysko 22lr eller dricka vodka märkt med 2,1% under jakt.

Har tillverkaren kronograferat sin patron till laglig fart så blir den inte olaglig för att du inte har kronograferat den i ditt vapen.

Frågan är vad som teoretisk skulle bli följden om du har kronograferat ammon och det inte uppfyller kraven, då har man ju vetskap om bristen. Samtidigt är det ju så att din kronograf kan ju fela misstänker en viss skillnad i kvalitet mellan en stor ammotillverkares kronograf och en för hemmabruk m.m.

Nu blir det ju hårklyveri då man bara kan hoppa över kronografera ammo i gränslandet eller hävda att man går på tillverkarens uppgifter. För om man jagar klass 1 vilt men en klass 2 ammo, så är man ju lite i gränslandet ändå av ev. olika anledningar. Så då kan man ju alltid hävda att man inte visste. För det är väl inget krav att man måste kronografera i eget vapen?

//Danielj

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför ens diskutera detta?

Har någon någonsin hört talas om att KEGS (Klasse Eins Gehemeine Sonderkommando) från Polisen rappelerar sig ner från en hovrande Blackhawk i skogen, rycker ammon ur händerna på älgjägaren, drar ut en kula, väger den, och kronograferar jägarens ammo i hens vapen?

Eh, nä.

Case closed.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago exabit sa:

Varför ens diskutera detta?

Har någon någonsin hört talas om att KEGS (Klasse Eins Gehemeine Sonderkommando) från Polisen rappelerar sig ner från en hovrande Blackhawk i skogen, rycker ammon ur händerna på älgjägaren, drar ut en kula, väger den, och kronograferar jägarens ammo i hens vapen?

Eh, nä.

Case closed.

jodå, händer alla helgfria söndagar på hemma marken :D
 

//Danielj

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...