Hoppa till innehåll

culot

Recommended Posts

Jag  vet inte om vi haft nån sådan  tråd ?    Gode herr Jr_Moberg  hade jag tänkt att inviga i det mysteriet framöver. 

Det glädjande är att det tillgängliga krutet Vectan A0  är alldeles utmärkt att göra rappa 28-30g med  28g i synnerhet ( 480+ ) 

För ett par år sedan Hjälpte jag Italienarna med data för stål som dom testade i tryckutrustning och somliga gick riktigt bra.

En kille i grekland har skjutit mycket änder m A0 laddningen.   Sen om man vill göra riktiga rökare så finns ju SP2 krut ock då jävlar 

pratar vi 32g i  480-490ms 

/ P

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej 

Hur går det med stålladdningarna , har ni fått fram någon bra?

Har ni sett Gamebores Stålhagelpatron med filtförladdning och 24 grams laddning, vad trorni om den?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min laddning har inte kommit igång tyvärr. 
Andjakten i höst har varit misserabel då sommarens torka förvandlade viltvattnet till en torkad lerkaka. 

Behovet av stålpuppor har inte varit stort men jag ska svänga förbi nestor Culot nån gång och kolla förladdningar så jag kommer igång. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat mina stålisar mha culot:en och hans kanaler till olika krämare.
Nu har det inte blivit något ladda stålisar på länge pga mest ingen jakt men jag har inte glömt hur det går till.
Har säkert några wadisar övers till stål om du vill prova vid tillfälle. Får gräva lite och se vilka sorter det var jag köpte på mig isf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago fredde_fmj sa:

Fick gräva djupt i e-mail arkivet för att hitta vad jag köpte på mig.

Har denna.

http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=49&osCsid=773510c91b5f29fedfa65aaa0f294fa0

Fungerar med A1SP krut för mig.

Perfekt!
Jag köper gärna så många du kan avvara. Hör av dig på PM så löser vi det. Har du ett bra recept för A1SP så är jag intresserad av det också. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Jr_Moberg sa:

Perfekt!
Jag köper gärna så många du kan avvara. Hör av dig på PM så löser vi det. Har du ett bra recept för A1SP så är jag intresserad av det också. ?

Med risk att få ris på fingrarna så hittar jag inte länken till receptet jag har på BP 28 med US6 alt US7 stål. Det här kör jag på.

1,6 gram Vectan A1sp, 12/70 hylsor använda, Cheddite CX1000 alt CX2000 TH, Höjd 58 mm, rullcrimpad.

Ger en fart på ca 415 m/s.

Fanns förut en sida som hette unlimitedammo.fi som laddade ett stålrecept jag aldrig hann prova med Vithavouri 3N37.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago fredde_fmj sa:

Med risk att få ris på fingrarna så hittar jag inte länken till receptet jag har på BP 28 med US6 alt US7 stål. Det här kör jag på.

1,6 gram Vectan A1sp, 12/70 hylsor använda, Cheddite CX1000 alt CX2000 TH, Höjd 58 mm, rullcrimpad.

Ger en fart på ca 415 m/s.

Fanns förut en sida som hette unlimitedammo.fi som laddade ett stålrecept jag aldrig hann prova med Vithavouri 3N37.

Akta er för finnladdningarna !  Dom vet inte vad rädsla är .....

FMJ Den laddningen du fick av mig var en moddad övningstål laddning  och gick lite fortare i min Overbore Browning ( 450)  dessutom med SG magnum 42 förladdning, skulle inte ladda över 4:or ( 3,2) i den .

Jag skulle rekommendera A0 istället och en laddning jag har fått tryckt i italien är A0 1,90x28  BP28 58mm, den är lätt att ladda och stänger fint och jag såg nog 480+ 

Nobel sport har/hade en 32g laddning m A0 men jag ville hellre ha upp farten och labbade med 28 & 30g som jag sedan gav till italienarna. Till 32-34g använde vi Vectan 

Sp2  och då jävlar snackar vi drag B)  ( men börja med laddningarna ovan istället) 

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Jr_Moberg sa:

Bra, då har jag ett beprövat recept med A0. Funkar fint. 

Visst är det stjärnstukat? 

Ja ! 58 mm är standard för 12/70 stjärnstukad , 64mm för rullstukad.

Ditt A0 tror jag är av samma årgång som det jag använde i mina tester. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago culot sa:

Ja ! 58 mm är standard för 12/70 stjärnstukad , 64mm för rullstukad.

Ditt A0 tror jag är av samma årgång som det jag använde i mina tester. 

/P

Tack P.

Det borde jag vetat vid det här laget. Men bättre fråga en gång för mycket när det är handladdning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-03 at 10:11 culot sa:

Akta er för finnladdningarna !  Dom vet inte vad rädsla är .....

FMJ Den laddningen du fick av mig var en moddad övningstål laddning  och gick lite fortare i min Overbore Browning ( 450)  dessutom med SG magnum 42 förladdning, skulle inte ladda över 4:or ( 3,2) i den .

/P

Nu hittade jag bilden eller receptet på ett forum, så jag bifogar den.

https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=13&t=393245

Andra inlägget med Vectan A1 SP och titta under steel shot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago fredde_fmj sa:

Nu hittade jag bilden eller receptet på ett forum, så jag bifogar den.

https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=13&t=393245

Andra inlägget med Vectan A1 SP och titta under steel shot.

Har letat som fan efter en skärmdump på den datan,

Nobel sport verkar ha 

” usa anpassat ” sina data sedan det börjat bli populärt i usa . 

Så mitt råd till alla är att kopiera till papper och stoppa i pärmen ! 

Bra jobbat FMJ ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej 

Jag såg en video på YouTube om Eleys nya stålpatron  VIP Steel Pro Eco Wad Game som testades vid duvjakt, den hade 32 grams laddning med 5:or eller 3:or stålhagel men V1 var 375 m/s eller 1250 for /Sek. Är inte det lite dålig fart på en stålpatron eller är det för att den skall gå att skjuta i alla vapen? Vad tror ni?

I videon sköt dom en massa duvor med den, men det är ju svårt att bedöma hållet in  video. Ken 1 rekommenderade sportskyttepatroner 28 gram 6.or till änder dock bara upp till 25 meter i en tråd, och han bör ju veta vad han talar om.

Mvh Jan-Erik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej 

Jag såg en video på YouTube om Eleys nya stålpatron  VIP Steel Pro Eco Wad Game som testades vid duvjakt, den hade 32 grams laddning med 5:or eller 3:or stålhagel men V1 var 375 m/s eller 1250 for /Sek. Är inte det lite dålig fart på en stålpatron eller är det för att den skall gå att skjuta i alla vapen? Vad tror ni?

I videon sköt dom en massa duvor med den, men det är ju svårt att bedöma hållet in  video. Ken 1 rekommenderade sportskyttepatroner 28 gram 6.or till änder dock bara upp till 25 meter i en tråd, och han bör ju veta vad han talar om.

Mvh Jan-Erik

 

Den patronen skulle vara olaglig för jakt i Danmark då det krävs 400ms där. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-30 at 18:02 culot sa:

Den patronen skulle vara olaglig för jakt i Danmark då det krävs 400ms där. 

När Eley anger V1, menar dom då det vi benämner V0 eller ska man räkna upp lite?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej

Har en fråga angående tryck i stålpatroner. Om en stålpatron och en blypatron har samma  V0 och samma hagelvikt, kan man då anta att trycket är samma, eller har stålpatronen högre tryck på grund av annan förtladdning och att stålet är hårdare?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Har en fråga angående tryck i stålpatroner. Om en stålpatron och en blypatron har samma  V0 och samma hagelvikt, kan man då anta att trycket är samma, eller har stålpatronen högre tryck på grund av annan förtladdning och att stålet är hårdare?

Mvh Jan-Erik

Nej dom ger olika moment och bygger upp tryck olika , men det är när man vill ha lite mer snurr på stålet som de verkliga skillnaderna visar sig , övningstål i lerduvefart Inom CIP är relativt  lättjobbat 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle kasta duvorna eteråt så är det kanske inte fel m 5-3:or och danskarna som kommer över till skåne och köper duvjakt skjuter 5:stål , men jag tycker det blir tråkiga hål m 6:or och vad ska det inte bli med 5-3:or. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har jobbat upp lite 28g stål laddningar idag för att hjälpa mina laddkamrater i Italien, IMR  800-X krutet är tyvärr inte tillgängligt längre i Sverige  men jag tror dom kan köpa det i italien.  Testar i em 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Originalet var

12/70 cx2000 

IMR 800-X  1,95x32 B&P32 58mm  438m/s 878bar ,

jag gjorde 12/70  cx2000  2,0x28,4 B&P28 57,8  och resultatet gick över förväntan med  484-482-478 m/As 

Träffbilderna var ok för så hög fart och med IT3 (3,3mm) 

D2971DE0-A859-461D-88D7-DB6F270D6ECB.jpeg

78BC2337-6A02-4A9F-B2F0-7ED931DFD53E.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag kom över ett antal Gyttorp 28g jaktstål :3  och dom sköts i kronograf och på papp @ 35m  plus att en hamnade under kniven.  Den innehöll idel goda komponenter såsom Vectan krut A0 som finns att köpa för gemene man. Datan är hursom

12/70 cx2000 Vectan A0 1,63x28,3 förladdning sgm42 58mm stjärnstuk  Mao inget hokus pokus alls http://www.gualandi.it/img/products/plastic_wads/serie_tubo-brg_m.jpg

4763AE6A-5A27-4B77-9456-795EAF639568.jpeg

13660A54-BAFF-4EEF-AB2D-F8A0E82BF171.jpeg

7F446A75-5AC4-4699-993C-7DE8A29AAE53.jpeg

C48D39F3-C4FA-4E87-9D43-F68564312C80.jpeg

74F3A33E-0B1B-4266-93DE-44D26E1EFD8F.jpeg

273701B6-9E59-4ABB-81E6-72CEF438A817.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...