Hoppa till innehåll

rävjakt 2018/2019


vildmark

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Haft ledig vecka men det är minus 20 och kallare. Jag har blivit gammal och bekväm. Orkar inte sitta nätterna under någon gran och frysa. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har inte skjutit en enda räv på åteln jag har. Har matat med slaktrestrr och hundmat. Ska dra ett tinat grisskin i kors över åteln tänkte jag för att styra dem.

Men nu när de går upp till buken på hundarna lär de nog inte komma någon.

Så får väll köra upp spår till dem?

Fick dit tornet i år. Och jäkla va bra jag ser nu. 

Vad är ni som vakar räv för erfarenhet av mycket snö? Vill dem ut i de? Eller är de bara att vänta på Skare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago hs_merkel sa:

Har inte skjutit en enda räv på åteln jag har. Har matat med slaktrestrr och hundmat. Ska dra ett tinat grisskin i kors över åteln tänkte jag för att styra dem.

Men nu när de går upp till buken på hundarna lär de nog inte komma någon.

Så får väll köra upp spår till dem?

Fick dit tornet i år. Och jäkla va bra jag ser nu. 

Vad är ni som vakar räv för erfarenhet av mycket snö? Vill dem ut i de? Eller är de bara att vänta på Skare?

De går inte i djup snö. De går på skare eller i skoterspår. Uppe i 11 rävar i år. Blir stillestånd efter större snöfall. Bara fram med skotern och köra upp fina farleder åt dem rakt in på åtlarna från olika håll och fortsätta mata. Natten efter kommer de smygandes. De går heller inte i riktigt kallt väder. Sällan spår på åteln om det gått under -15.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Flintbüchse sa:

De går inte i djup snö. De går på skare eller i skoterspår. Uppe i 11 rävar i år. Blir stillestånd efter större snöfall. Bara fram med skotern och köra upp fina farleder åt dem rakt in på åtlarna från olika håll och fortsätta mata. Natten efter kommer de smygandes. De går heller inte i riktigt kallt väder. Sällan spår på åteln om det gått under -15.

Samma erfarenhet här.

Har ingen skoter. Men får dra pulkan med säck i.

Dock sköt jag två rävar förra året i riktigt skitväder! Snöblandat sidvägen. Skulle ner och kasta rens och såg en räv. Locka in den med rävskall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago hs_merkel sa:

Samma erfarenhet här.

Har ingen skoter. Men får dra pulkan med säck i.

Dock sköt jag två rävar förra året i riktigt skitväder! Snöblandat sidvägen. Skulle ner och kasta rens och såg en räv. Locka in den med rävskall.

Pulka funkar också bra! Skidat med en nedtyngd plywoodskiva i släptåg flera ggr och det funkar också. :)

Ingen regel utan undantag. Jag sköt en i -24 förra vintern men rent generellt betyder svår köld och busväder utebliven räv på mina åtlar. :)

Jag har varit fascinerad av lockandet i flera år men aldrig fått riktig kläm på det. Fått in en stor fin räv på PC2an en gång och sköt bom pga att jag blev så överraskad och stressad så jag missbedömde avståndet och sköt över. Ahh, riktigt rookiemistake.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago strävhår sa:

Har man igen behov av extra träning räcker det med ett skidspår.

Gjorde de för några år sedan. En natt komma en dåre åkande i spåret.?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago hs_merkel sa:

Gjorde de för några år sedan. En natt komma en dåre åkande i spåret.?

HALT! Eller jag skjuter skarpt!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog o körde några km me traktorn på åkrarna med raka spår som leder till åteln. Efter detta snöfall i norra Östergötland har de varit dålig fart på rävarna, tröttmössor..?? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

01.35 kom en liten fin hanräv pulsandes i djupsnön ut på åteln.

Räv nummer tolv. Benen var så djupt i snön att det enda som hände i skottet var att han lade hakan på snön.

De verkar vara desperata nu, de är på alla åtlarna igen. Kanske svårt att hitta mat i 60cm snö.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
8 hours ago Flintbüchse sa:

Ingen som skjuter nå räv? :)

Med den här tiken stängde jag rävboken för det här jaktåret i går kväll. Tre rävar på fem sittningar de senaste veckorna. Jag hade som mål att skjuta en räv, men fick blodad tand. :)

 

 

20190315_221252.jpg

 

Har köpt en påse såna här på Ö&B och slängt ut några nävar så räven har nåt att gå runt och leta efter. Verkar ha funkat bra!

leversnittar-1011.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här är ett riktigt bottenår för räv men jag var ut med raspy old hen membranet och körde lite rävläte. Det tog säkert trettio minuter innan jag fick svar fast tyvärr diametralt från helt fel håll. Hörde den närma sig och tillslut så skedde det oundvikliga då den kom till min bil och fick vittring. Tror aldrig jag blivit så utskälld. Det var som att råka ut för en arg rödhårig finska korsad med en thailändska för att få upo hastigheten på antalet ljud per tidsenhet och den gapade så långt jag hörde den. Jag är ingen expert på rävläten men det gick inte att misstolka andemeningen som gick ut på att vi inte ska träffas mer om räven får bestämma. Tyvärr för räven så tänker jag inte ge uoo så lätt. 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...