Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• Richard Jonsson
      Av Richard Jonsson
      Hej alla kunniga gubbs and kvinnor  (ny medlem på forumet så hoppas att jag är på rätt plats)
      Jag tog nyss jägarexamen och är på G med att införskaffa min första studsare, men står lite i valet o kvalet när det kommer till optik.Som jag har hört så är det verkligen på siktet som ens pengar skall ligga, och inte fullt lika mycket på bössan.Men då jag gillar mauser (deras historia mm.) så har jag siktet inställt på en M18 i .308, dels för att de ligger i en bra prisklass för mig men också för att den verkar va en schysst bössa på alla sätt och vis.
      Men nu kommer vi till det viktiga, vad för optik bör man införskaffa? Märke, förstoring, belyst eller ej?
      Jag såg att Jaktia hade ett "paket" där man fick med ett sabre ambassador 2,5-10×50 belyst kikarsikte med Warne-fäste, är detta ett bra sikte, eller är det ett rent kalkonsikte?

Siktets egna pris verkar ligga runt 4000kr, bör man gå upp mer i pris för att säkerställa ordentlig kvalité, pålitlighet och funktionalitet? Eller är detta väl godkänt ?

Jag hade inte tänk mig några väldiga långhålsskott, men skulle ändå vilja se bra, klar bild på både kort som lite längre håll.
      Så ni som garanterat vet mer än mig, vad anser ni ?

Mvh Richard
    • PerT
      Av PerT
      Vår renrasiga Griffon Nivernais-tik smet med unghunden, en jämte&GN på egen date. Följden av det är födda 15/1 syns nedan. 

Mamman ställer älg och gris. Driver räv och hare. 
      Hanen är än så länge en unghund som jagar nästan bra ibland, ställer gris ibland och jagar löv vissa dagar.
      Vet inte vad värdet är på såna valpar. 
      För mig är det viktigt att de får jaga och hamnar hos en bra husse och matte.
      Pris 7000 kr

• Hildingsson101
      Av Hildingsson101
      Hej nu vill jag ha lite hjälp med att välja hund. Jag har rätt höga krav på min hund så därför vill jag ta hjälp. Jag bor i norr med stora marker mycket rådjur räv hare och älg och jag vill att min hund ska jaga så mycket olika som möjligt, jag vill ha bra lydnad och kontakt under jakten och hemma, jag vill ha drev tider på minst 30 min upp till 1 timme och det ska vara lite sök på den. Vilken ras ska man välja?
      tacksam för seriösa svar
https://www.AUTOdoc.SE
vildmark

rävjakt 2018/2019

Recommended Posts

stefan

Du har skjutit för många runt Gällivare!! Dom måste hinna föröka sig,jakt förbud i minst 3 år..

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Nils l

Haft ledig vecka men det är minus 20 och kallare. Jag har blivit gammal och bekväm. Orkar inte sitta nätterna under någon gran och frysa. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Har inte skjutit en enda räv på åteln jag har. Har matat med slaktrestrr och hundmat. Ska dra ett tinat grisskin i kors över åteln tänkte jag för att styra dem.

Men nu när de går upp till buken på hundarna lär de nog inte komma någon.

Så får väll köra upp spår till dem?

Fick dit tornet i år. Och jäkla va bra jag ser nu. 

Vad är ni som vakar räv för erfarenhet av mycket snö? Vill dem ut i de? Eller är de bara att vänta på Skare?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse
50 minutes ago hs_merkel sa:

Har inte skjutit en enda räv på åteln jag har. Har matat med slaktrestrr och hundmat. Ska dra ett tinat grisskin i kors över åteln tänkte jag för att styra dem.

Men nu när de går upp till buken på hundarna lär de nog inte komma någon.

Så får väll köra upp spår till dem?

Fick dit tornet i år. Och jäkla va bra jag ser nu. 

Vad är ni som vakar räv för erfarenhet av mycket snö? Vill dem ut i de? Eller är de bara att vänta på Skare?

De går inte i djup snö. De går på skare eller i skoterspår. Uppe i 11 rävar i år. Blir stillestånd efter större snöfall. Bara fram med skotern och köra upp fina farleder åt dem rakt in på åtlarna från olika håll och fortsätta mata. Natten efter kommer de smygandes. De går heller inte i riktigt kallt väder. Sällan spår på åteln om det gått under -15.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
7 minutes ago Flintbüchse sa:

De går inte i djup snö. De går på skare eller i skoterspår. Uppe i 11 rävar i år. Blir stillestånd efter större snöfall. Bara fram med skotern och köra upp fina farleder åt dem rakt in på åtlarna från olika håll och fortsätta mata. Natten efter kommer de smygandes. De går heller inte i riktigt kallt väder. Sällan spår på åteln om det gått under -15.

Samma erfarenhet här.

Har ingen skoter. Men får dra pulkan med säck i.

Dock sköt jag två rävar förra året i riktigt skitväder! Snöblandat sidvägen. Skulle ner och kasta rens och såg en räv. Locka in den med rävskall.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse
10 minutes ago hs_merkel sa:

Samma erfarenhet här.

Har ingen skoter. Men får dra pulkan med säck i.

Dock sköt jag två rävar förra året i riktigt skitväder! Snöblandat sidvägen. Skulle ner och kasta rens och såg en räv. Locka in den med rävskall.

Pulka funkar också bra! Skidat med en nedtyngd plywoodskiva i släptåg flera ggr och det funkar också. :)

Ingen regel utan undantag. Jag sköt en i -24 förra vintern men rent generellt betyder svår köld och busväder utebliven räv på mina åtlar. :)

Jag har varit fascinerad av lockandet i flera år men aldrig fått riktig kläm på det. Fått in en stor fin räv på PC2an en gång och sköt bom pga att jag blev så överraskad och stressad så jag missbedömde avståndet och sköt över. Ahh, riktigt rookiemistake.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Har man igen behov av extra träning räcker det med ett skidspår.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
3 hours ago strävhår sa:

Har man igen behov av extra träning räcker det med ett skidspår.

Gjorde de för några år sedan. En natt komma en dåre åkande i spåret.😠

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
15 minutes ago hs_merkel sa:

Gjorde de för några år sedan. En natt komma en dåre åkande i spåret.😠

HALT! Eller jag skjuter skarpt!

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LillNiklas

Tog o körde några km me traktorn på åkrarna med raka spår som leder till åteln. Efter detta snöfall i norra Östergötland har de varit dålig fart på rävarna, tröttmössor..🦊😴 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

01.35 kom en liten fin hanräv pulsandes i djupsnön ut på åteln.

Räv nummer tolv. Benen var så djupt i snön att det enda som hände i skottet var att han lade hakan på snön.

De verkar vara desperata nu, de är på alla åtlarna igen. Kanske svårt att hitta mat i 60cm snö.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Jag kör ut om någon timme eller så.. inte samma tryck på min åtel dessvärre..

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse
1 hour ago Hipshot sa:

Jag kör ut om någon timme eller så.. inte samma tryck på min åtel dessvärre..

Hemma i sängen skjuter man ingen räv. :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LillNiklas

Tog en tik i duggregn vid 20.30 tiden i fredags. Någon timma senare var snön borta, igen..... 😔

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

snön är borta hemma vid åtlarna.. jag fick en bild på en räv från åtelkameran vid vaktornet inatt..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

Ingen som skjuter nå räv? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
8 hours ago Flintbüchse sa:

Ingen som skjuter nå räv? :)

Med den här tiken stängde jag rävboken för det här jaktåret i går kväll. Tre rävar på fem sittningar de senaste veckorna. Jag hade som mål att skjuta en räv, men fick blodad tand. :)

20190315_221252.jpg

Har köpt en påse såna här på Ö&B och slängt ut några nävar så räven har nåt att gå runt och leta efter. Verkar ha funkat bra!

leversnittar-1011.jpg

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Säsongen avslutad för min del.

Blev 8 st denna säsong....  18 st förra säsongen så det har väl gett resultat.. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget