Hoppa till innehåll

Krångel(wow) med halvautomat


HalfAutomat

Recommended Posts

Hej!,

jag har börjat skjuta lite mer på banan med halvautomaten det senaste året. Gör rent den efter varje träning men har märkt att det senaste gångerna åker inte slutstycket hela vägen fram till patronläget efter andra eller tredje skottet. Det fastnar med patronen halvvägs i. Har skjutit runt 3000 smällar totalt med bössan

för lite olja??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago HalfAutomat sa:

Hej!,

jag har börjat skjuta lite mer på banan med halvautomaten det senaste året. Gör rent den efter varje träning men har märkt att det senaste gångerna åker inte slutstycket hela vägen fram till patronläget efter andra eller tredje skottet. Det fastnar med patronen halvvägs i. Har skjutit runt 3000 smällar totalt med bössan

för lite olja??

Börja med VILKEN halvis pratar vi om ?

är det samma ammo som du brukar använda ? Har du rekylfjäder i kolven eller utanpå magröret ?, Gas eller inertia laddning ? 

Det sistnämnda tillbedjes ju som det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns ..... men där går åsikter isär.

 

  jag rengör definitivt inte  mina halvisar överdrivet ofta som efter varje gång och jag har haft många olika och har fler  än de flesta nu.

Förvisso är Vapenvård bland det manligaste som finns, men det finns ingen anledning att göra det efter varje gång.

Däremot olja in utvändiga ståldelar är i mitt tycke bra. 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago culot sa:

Börja med VILKEN halvis pratar vi om ?

är det samma ammo som du brukar använda ? Har du rekylfjäder i kolven eller utanpå magröret ?, Gas eller inertia laddning ? 

Det sistnämnda tillbedjes ju som det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns ..... men där går åsikter isär.

 

  jag rengör definitivt inte  mina halvisar överdrivet ofta som efter varje gång och jag har haft många olika och har fler  än de flesta nu.

Förvisso är Vapenvård bland det manligaste som finns, men det finns ingen anledning att göra det efter varje gång.

Däremot olja in utvändiga ståldelar är i mitt tycke bra. 

/ P

Hej!

tack för svar?

Det är en fabarm komposit bössa och jag skjuter nästan bara jaguar 28 grams 7:or. En och annan 24g händer ibland

Rekylfjädern sitter utanpå röret och det är gasomladdning på bössan.

hoppas jag fick med allt?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HalfAutomat sa:

Hej!

tack för svar?

Det är en fabarm komposit bössa och jag skjuter nästan bara jaguar 28 grams 7:or. En och annan 24g händer ibland

Rekylfjädern sitter utanpå röret och det är gasomladdning på bössan.

hoppas jag fick med allt?

 

Jag har en likadan och den ska definitivt inte krångla, möjligen om det kommit koks i porthålet eller på pistången , kollat ? 

Har du tagit ur avtryckmekanismen ? 

min vill inte ta lättladdade 24g 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jag har en likadan och den ska definitivt inte krångla, möjligen om det kommit koks i porthålet eller på pistången , kollat ? 

Har du tagit ur avtryckmekanismen ? 

min vill inte ta lättladdade 24g 

Gör rent avtryckarmekanismen samt övriga delar ungefär 2 gånger i veckan så att det skulle vara smuts som gör det känns märkligt.

Noterat lite slitage på slutstyckesmekanismen men inget allvarligt.

Har också problem med lättladdade 24g, gyttorp etc men brukar köra caledonian elite steel och det kastas ut bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago HalfAutomat sa:

Gör rent avtryckarmekanismen samt övriga delar ungefär 2 gånger i veckan så att det skulle vara smuts som gör det känns märkligt.

Noterat lite slitage på slutstyckesmekanismen men inget allvarligt.

Har också problem med lättladdade 24g, gyttorp etc men brukar köra caledonian elite steel och det kastas ut bra

hur många 1000 i veckan skjuter du ?  Fabarm har extremt lite delar i sitt  trycke och behöver inte göras rent 2 gg i veckan 

förutsatt om du skjuter mer än 1000 i veckan förstås, skulle pistongen bli sotig  kan man spraya lite juste vapenolja och skjuta vidare.

Jag tror det kinkar nån annanstans , du har inte fått  dit nåt fel eller på sniskan, alt fattat nåt ?

Koks i " ringen"  på pipan  för gas-pistongen ?    hur ser delarna som stoppar patronerna fr magasinet ? 

jag tror jag läst på ett ital forum att nån del elr fjäder gått av där ikring ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago culot sa:

hur många 1000 i veckan skjuter du ?  Fabarm har extremt lite delar i sitt  trycke och behöver inte göras rent 2 gg i veckan 

förutsatt om du skjuter mer än 1000 i veckan förstås, skulle pistongen bli sotig  kan man spraya lite juste vapenolja och skjuta vidare.

Jag tror det kinkar nån annanstans , du har inte fått  dit nåt fel eller på sniskan, alt fattat nåt ?

Koks i " ringen"  på pipan  för gas-pistongen ?    hur ser delarna som stoppar patronerna fr magasinet ? 

jag tror jag läst på ett ital forum att nån del elr fjäder gått av där ikring ...

Om du pratar om magasinfjädern så sitter själva spärren i röret löst, men det har den gjort länge.

får trycka ner spärren vid varje isärtagning eftersom den nästan flyger iväg.

”ringen” vill jag inte vara för hårdhänt med då den är av plast så det kan vara något skit där

vet du något bra ställe att köpa reservdelar nu när general agenten har konkat??

Tack för alla svar,

R

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago culot sa:

Nej jag tänkte mer på grrjerna som sitter framför patronhissen som reglerar att patronen i magget stoppas 

Det ser bra ut, däremot lossnade både avtryckarfjädern och fjädern som sitter under hammaren idag :(

 

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men ska det inte sitta en fjädersäkring på andra sidan av delen nere till vänster ? 

hur mycket plockar du isär igentligen 2gg i veckan ?   Jag sprejar på lite vapenolja och borstar av skit m tandborste, ev blåser av m tryckluft. Då får jag bort så det räcker, man behöver inte överdriva som i det militära .. Sen om delar lossnar, då lär nåt vara av eller fattas.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-11 at 10:30 culot sa:

men ska det inte sitta en fjädersäkring på andra sidan av delen nere till vänster ? 

hur mycket plockar du isär igentligen 2gg i veckan ?   Jag sprejar på lite vapenolja och borstar av skit m tandborste, ev blåser av m tryckluft. Då får jag bort så det räcker, man behöver inte överdriva som i det militära .. Sen om delar lossnar, då lär nåt vara av eller fattas.

/ P

Plockar inte bort särskilt mycket, tror delen åkte av när jag tog ur själva ”pinnen” och den andra verkar sitta under hammaren för att ge lite fart.

Jo den fjädern är väck av någon anledning, har kontaktat fabarm men det verkar trögt därnere.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...