Hoppa till innehåll

B-bark, Tracker eller Ultracom


ÅlandsFilip

Recommended Posts

Hej,

Står i valet och kvalet till hösten. Har tänkt köpa ny hundpejl av flera orsaker. Jag har Garmin 320 idag, men tycker inte den uppfyller allt. Kort räckvidd, liten skärm, trög och inte delbart med 320 och t5 osv.

Det jag söker är enligt punktlista:

  • Lång räckvidd
  • Bra tålighet
  • Bra karta
  • Bra funktion och snabbhet överlag
  • Gärna skallindikator
  • Delbart med jaktlaget

Jag har jagat med B-bark och tyckte den var klockren. Men det kanske finns ännu bättre tänker jag. Ni som har endera, vilken rekommenderar ni och varför? Många funktioner är inte bra om det brister någonstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med Alphan men bror min kör med B-barken och han är helnöjd, för vad det är värt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ÅlandsFilip sa:

Tydligen fungerar inte alla pejlar så att hela jaktlaget kan se hundens position. Det måste jag forska i.

Med Barken så?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ultracom och Astro använder vi, har bägge på hundarna.

ska köpa en till och det blir den nya ultracom, har fungerat perfekt fast vi har rätt så dålig sändning på markerna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago David S sa:

Ultracom novus samt Garmin.

Använder mig utav denna uppsättning på båda jämtarna och är nöjd, har inget att klaga på. 

Ultracomen kan delas till hela jaktlaget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago strävhår sa:

Med Barken så?

Nu har jag fått svar. Den är delbar med hela jaktlaget, så det lutar mer och mer mot b-barken.

Fick också reda på att man ser ultracoms och trackers halsband i b-barks app.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Nu har jag fått svar. Den är delbar med hela jaktlaget, så det lutar mer och mer mot b-barken.

Fick också reda på att man ser ultracoms och trackers halsband i b-barks app.

Varför ska hela jaktlaget se vars din hund är?

Med ultracom är det väl isf bara att lägga till dom du vill ska se efter att dom köpt en licens för det, vet inte hur det är med dom andra pejlarna men säkert nånting liknande.

På vad gör någon hund ska den sitta? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago karelsk blandning sa:

Varför ska hela jaktlaget se vars din hund är?

Med ultracom är det väl isf bara att lägga till dom du vill ska se efter att dom köpt en licens för det, vet inte hur det är med dom andra pejlarna men säkert nånting liknande.

På vad gör någon hund ska den sitta? 

Det är väl smidigt om man jagar älg eller rådjur och man ska koppla hunden eller folk undrar vart drevet går osv.

Jag kommer köra dubbla pejlar på gråhunden under mårdhundsjakt. Hunden är frisökande och kan gå flera kilometer från mig och då är det smidigt att hela tiden inte behöva flytta på sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Det är väl smidigt om man jagar älg eller rådjur och man ska koppla hunden eller folk undrar vart drevet går osv.

Jag kommer köra dubbla pejlar på gråhunden under mårdhundsjakt. Hunden är frisökande och kan gå flera kilometer från mig och då är det smidigt att hela tiden inte behöva flytta på sig.

Ok, isf är det bara att köpa en licens för dom som vill se hunden.

Hos oss är det nog ultracom som fungerat bäst, vet ingen som har b-bark alls själv.

Så länge det är kilometer är det inga problem men när det börjar bli flera mil är det skönt att ha fungerande pejlare, själv har jag slutat att dela ut halsbanden åt dom flesta som frågar men då jagar vi nog på lite olika sätt också.

Jag brukar kallar gråhundarna för dreverar eller sällskapshundar på morgon samlingarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

Ok, isf är det bara att köpa en licens för dom som vill se hunden.

Hos oss är det nog ultracom som fungerat bäst, vet ingen som har b-bark alls själv.

Så länge det är kilometer är det inga problem men när det börjar bli flera mil är det skönt att ha fungerande pejlare, själv har jag slutat att dela ut halsbanden åt dom flesta som frågar men då jagar vi nog på lite olika sätt också.

Jag brukar kallar gråhundarna för dreverar eller sällskapshundar på morgon samlingarna.

Ja, fast det behövs bara licens på hundföraren med b-bark.

Ultracomen ser också bra ut, men b-bark känns bättre när det finns på holmen och flera som har det här.

Gråhundar som sällskapshundar, nåja... Visst finns det sådana gråhundar också. Jag tror du jagat med snälla gråhundar då. Min klättrar i träd, går på räv och går i gryt, men visst är hon snäll också... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...