Hoppa till innehåll

Låna vapen om man ej har licens


josc72

Recommended Posts

Han har ingen egen licens på klass 1 men har jägarexamen, högviltsprov och godkännt skutprov. Han söker licens på en bössa jag har. Får han låna den på en lånelicens innan den riktiga licensen är färdig? Polisen hinner knappast få färdigt allt innan jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kort svar - nej. Har man inte licens för vapentypen får man inte låna ett vapen på ett låneintyg. 

Han kan ansöka om en lånelicens hos polisen, men det är typ samma som att söka vapenlicens. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jägarexamen ger ingen rätt att ha vapen, det ger polismyndigheten efter en samlad bedömning där jägarexamen är ett av kriterierna för att du ska bedömas "värdig". Har du bedömts och beviljats egen licens kan du alltså låna vapen. Söker du lånelicens görs bedömningen då. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Kort svar - nej. Har man inte licens för vapentypen får man inte låna ett vapen på ett låneintyg. 

Han kan ansöka om en lånelicens hos polisen, men det är typ samma som att söka vapenlicens. 

T

Bara så det inte blir missförstånd:

Lånetillstånd heter det man ansöker om hos polisen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago redtop sa:

Bara så det inte blir missförstånd:

Lånetillstånd heter det man ansöker om hos polisen.

Rätt av dig, fel av mig. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde alla som tagit jägarexamen ansöka om lånetillstånd direkt. Kostar 250kr och ger en ju faktiskt möjlighet att komma ut på annat än uppsiktsjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för förtydliganden. Hade det på känn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago pjkw sa:

Dock kan han väl låna en bössa om ni jagar tillsammans (dvs i varandras direkta närhet), det kan man väl utan jägarexamens också dock.

Ja, på armlängs avstånd om låntqagaren är över 15 år. Det är det som är uppsiktsjakt. 
Statligt jaktkort ska lösas av uppsiktsjägaren om denne är över 18 år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här skall inte vara uppsiktsjakt. Han sökte och fick en öppen licens i fjol sommar men fick aldrig tummen ur då. Hinner inte fixa det innan jakten nu misstänker jag. Hur länge gäller en öppen licens? Hur han löst det tidigare vet jag inte. Egentligen inte mitt problem. Får jag sälja den bössan är jag glad annars får den stå kvar (eller gå till skrot). Mycket mer värdefull är den inte. Tack för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En öppen licens eller ett inköpstillstånd ska vara tidsbegränsat till max 6 månader. 

Så det blir till att göra om..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om han får licensen och köper bössan som är en 308 och jag samtidigt söker licens på en ny 308 men inte får det färdigt innan jakten. Kan jag då skriva papper och låna ett vapen för jakt under tiden min ansökan behandlas? Enligt handläggarna här måste jag inneha ett vapen för att få låna ett. Det räcker i mitt fall inte att jag HAFT ett och samtidigt ansöker om licens på ett nytt. Snacka om moment 22!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago josc72 sa:

Om han får licensen och köper bössan som är en 308 och jag samtidigt söker licens på en ny 308 men inte får det färdigt innan jakten. Kan jag då skriva papper och låna ett vapen för jakt under tiden min ansökan behandlas? Enligt handläggarna här måste jag inneha ett vapen för att få låna ett. Det räcker i mitt fall inte att jag HAFT ett och samtidigt ansöker om licens på ett nytt. Snacka om moment 22!

Haft en licens kan du ha haft av en enorm massa orsaker, men som regelverket är skrivet måste du ha en licens på ett vapen i en viss klass med syfte jakt för att få låna ett vapen av samma klass för jakt. 

Absurt blir det när du korsar linjen "syfte"...... Jag några hagelbössor på samlingslicens. Dessa får jag inte skjuta med, än mindre jaga med. Men jag får låna ut dem till jakt, eller målskytte. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Men dom vapen du har på handlartillståndet får du inte låna ut till jakt-dom får du endast låna ut till "provskjutning"

Exakt så. Det kan jag dock hysa en viss förståelse för.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago josc72 sa:

Om han får licensen och köper bössan som är en 308 och jag samtidigt söker licens på en ny 308 men inte får det färdigt innan jakten. Kan jag då skriva papper och låna ett vapen för jakt under tiden min ansökan behandlas? Enligt handläggarna här måste jag inneha ett vapen för att få låna ett. Det räcker i mitt fall inte att jag HAFT ett och samtidigt ansöker om licens på ett nytt. Snacka om moment 22!

Ännu en anledning till att ha ett lånetillstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte snack om att låna bössan han sker licens på utan en annan bössa så länga han söker licensen. Har haft licens på en 308 till i går. Söker på ny 308 i dag men har ett par veckors väntetid. Kan låna ett gevär i 308 av en annan släkting tills dess hans egen licens dyker upp. Men, då säger polisen att eftersom han sålt sin 308 har han ingen licens på en klass ett förrän han får lappen för nästa bössa. Så i mellantiden är det alltså omöjligt att få låna en bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago josc72 sa:

Det är inte snack om att låna bössan han sker licens på utan en annan bössa så länga han söker licensen. Har haft licens på en 308 till i går. Söker på ny 308 i dag men har ett par veckors väntetid. Kan låna ett gevär i 308 av en annan släkting tills dess hans egen licens dyker upp. Men, då säger polisen att eftersom han sålt sin 308 har han ingen licens på en klass ett förrän han får lappen för nästa bössa. Så i mellantiden är det alltså omöjligt att få låna en bössa?

Ja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att lösa problemet är att ha en klass 1 "extra". Då finns det antingen en back-up eller möjlighet att låna. 

Begagnade vapen är så pass billiga att det inte nödvändigtvis blir så dyrt att ha någonting fungerande i reserv. 

Problemet kommer om du har full vapengarderob med vapen som behövs mer än en extra klass 1...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...