Hoppa till innehåll

Mörkerkikare/kamera vid jakt?


Beffe

Recommended Posts

Hej,

Har sökt en del men inte riktigt hittat det jag letade efter.

Råttjakten är den enda jakt jag pysslar med nu för tiden. Jag har fått tillstånd av Länsstyrelsen att bedriva jakten med lampa på bössan.

Råttor lär sig dock snabbt att när det lyser rött i ladan/stallet så gäller det att hålla sig borta. Jag vill därför inte "missbruka" ficklampan.

Jag är medveten om att man inte får använda sig av mörkersikten som är monterade på vapnet, men om det är en handhållen enhet? Bara för att sitta och spana med i mörkret?

Tänker att när man väl ser att råttorna är framme vid betet så lägger man försiktigt ifrån sig kikaren/kameran, höjer bössan och tänder lampan... *POFF*

Har mailat Naturvårdsverket men fick till svar att många handläggare har semester just nu, så inget napp därifrån än!

//Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länsstyrelsen ger tillstånd att använda "digital bildförstärkare" och rörlig belysning monterat på vapnet till att jaga grisar där dom är till besvär- så det bör inte vara något problem att få tillstånd till det för råttjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är "ja det är helt ok" enda lagen specificerar är att mörkerriktmedel är förbjudet 

Dock anser jag såsom Dansken att lämna in en ansökan om tillstånd för mörkerkikare varför krångla till det i onödan 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar Dansken och killer_mouse!

I samband med att jag fick tillståndet för lampa på bössan så frågade jag Länsstyrelsen om det här med mörkerkikare på geväret för råttjakt. Fick då till svar att de endast kunde ge detta för vildsvinsjakt, inte råttjakt. Blev hänvisad till Naturvårdsverket och efter att ha varit i kontakt med dom så insåg jag snabbt att det var alldeles för omständigt att försöka få det tillståndet!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om et "verktyg" kan underlätta att decimera skadedjur (av den ena eller den andra art) som stör en verksamhet vore det önskvärt om LST visade lite bättre iniativ förmåga.

Att decimera råttor är et nog så aktningsvärt bidrag till att minska sjukdomsrisk (och spännande jakt dessutom)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan inte förklara läget för bonden och be om att i sysfte att få tillstånd från LST även få i uppdrag att vaka svin bakom lagårn. Finns säkert något hål för att skjuta räv som du kan hänvisa till om någon undrar varför du sitter i laggårn och inte ute på fältet. Och om så är fallet kanske du tom kan kombinera insatserna, åtminstone på pappret...

(Det där med klasstillhörighet på bössan kan vi väl undvika att diskutera just nu?)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enklare alternativ kan vara att se till att det finns nattbelysning när övrigt ljus släcks.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-10 at 10:00 Dansken sa:

Om et "verktyg" kan underlätta att decimera skadedjur (av den ena eller den andra art) som stör en verksamhet vore det önskvärt om LST visade lite bättre iniativ förmåga.

Att decimera råttor är et nog så aktningsvärt bidrag till att minska sjukdomsrisk (och spännande jakt dessutom)

Absolut, jag håller med dig.

 

På 2018-08-10 at 10:02 Dansken sa:

Men till din jakt tror jag att jag hade köpt ett mörkersikte likaförbannat. Tillstånd eller ej 

Och bonden blir glad ;)

Har funderat på det men kom fram till att eftersom jag har papperna i ordning på både luftgeväret och lampan, så vill jag inte riskera något. Även om risken är försvinnande liten att någon skulle kolla om jag haft papper på mörkersiktet... 

 

På 2018-08-10 at 16:50 strävhår sa:

Ett enklare alternativ kan vara att se till att det finns nattbelysning när övrigt ljus släcks.

Även detta har jag funderat på. Spika upp en liten och snål LED armatur på lämpligt stället och sätta den på timer kanske. Men jag känner ändå att jag vill vara till så lite "besvär" som möjligt för bonden. Därför hade en liten mörkerkamera varit perfekt! Har förresten sett på Youtube att det är ganska enkelt att göra en egen mörkerkamera, måste testa! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...