Hoppa till innehåll

6,5x57R AI?


henke67

Recommended Posts

Det här är absolut inget "skarpt läge". Jag blev bara lite nyfiken när jag såg en viss drillingfunderartråd där en 6,5x57R förekom.

6,5x57R är ju normalt sett en klass två kaliber. Men för handladdare är det väl antagligen inget problem att blåsa på lite extra för att komma upp i klass 1. 

Jag är ändå nyfiken. Är det någon som sett eller rent av konvererat en 6,5x57R till AI själv? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett en rivare som skulle göra det för dig, men med tunga kulor så blir din 6,5 en klass 1 även enligt regelverket,

man måste inte ens ladda på som en dåre utan bara med rätt krut och eftertänksamhet. /C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte en sekund på att det går utan att riva om patronläget. Men jag blev nyfiken på om det är någon som ändå gjort en AI. Finns ju AI varianter på kalibrar där jag har långt mindre förståelse för vad man vill åstadkomma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,

det bärande momentet i detta är ju kanske mer i stil med rätt räffelstigning i pipan, då vi har krut i dag som har så pass mycket mer energi utan övertryck mot förr i världen så skulle inte jag vilja förändra en fungerande pang med enkel utdragning till en med lite knepiga hylsor och mycket sämre utdragning, eller skall jag skriva större vidhäftning till väggarna i patronläget. 

Jag har aldrig sett en AI variant ur en drilling, men väl ur ruger 1:or. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att 6,5x57R normalt är klass2 beror ju enkom på att den traditionellt laddas med kulor under 9g. Inte att den inte kan prestera klass1 prestanda. 

Kapacitetsmässigt är den ganska exakt 6,5x55.....

Hade det varit en populär kaliber här hade den laddats efter vår lagstiftning, nu laddas den efter tysk.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Christian N sa:

OK,

det bärande momentet i detta är ju kanske mer i stil med rätt räffelstigning i pipan, då vi har krut i dag som har så pass mycket mer energi utan övertryck mot förr i världen så skulle inte jag vilja förändra en fungerande pang med enkel utdragning till en med lite knepiga hylsor och mycket sämre utdragning, eller skall jag skriva större vidhäftning till väggarna i patronläget. 

Jag har aldrig sett en AI variant ur en drilling, men väl ur ruger 1:or. /C

Nu har jag iofs inte standarden framför mig, men så vitt jag minns är trycket och räffelstigningen samma i CIP för 6,5x55 och 6,5x57..... 3800 bar resp 250 mm. 

Det som däremot kan spöka i enstaka fall är att 6,5x57 kan ha korta övergångskoner - de laddas ju generellt sett med kulor i intervallet 6-7 gram. Då kan en 10 grams bli en aning lång..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att behovet kanske inte är så stort. Och det verkar ju inte som att det är några problem attkomma upp i klass ettför de som har dylika drillingar. 

Gällande vidhäftning/utdragning så är jag väl av åsikten att det skall till en hel del för attkrångla på en Flänspatron i en brytbössa.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...