Hoppa till innehåll

Hjälp mig med nya reglerna och köp


JaktGripen

Recommended Posts

Då verkar det som att bågjakt äntligen blir lagligt, beslut ska enligt NVV tas under början av 2019, oklart när dessa regler sedan börjar gälla. Naturvårdsverkets förslag får väl ses som en baseline, kanske att remisserna gör att fler viltarter m.m. blir möjliga att jaga.

 

Hade tänkt köpa mig en båge nu och börja öva med inför prov och jakt så följdfrågan - vad ska jag köpa? Som jag tolkar reglerna - 25g pilvikt, 25mm skärdiameter och 40 Joule (E0). Vad innebär detta? Jag vill kunna jaga upp till vildsvin med bågen. Hur många "pounds" draw strength behöver man? Tips på återförsäljare?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar dig att söka en bågskytteklubb för hjälp med draglängd och grunderna i bågskytte det behöver inte vara en bågjägare klubb grunderna är de samma oavsett.

Som en bra referens vad man klarar av att dra är att sitta på marken med benen rakt och JÄTTESAKTA dra bågen??

Själv använder jag dragvikter från 70-90 pund beroende på vilt

Med dagens bågar så tror jag 60 pund klarar gränsen men det är fortfarande inte klart vad som kommer att gälla.

När det gäller återförsäljare så handlar jag ALLT från USA finns mycket att välja på till ett bättre pris än i Svedala

Bra tänkt att starta träningen NU det krävs en hel del innan man får till det.

Leif

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Roleinwe,

 

Remissen som gått ut säger just 40 Joule E0 dvs där pilen lämnar. Detta borde man kunna översätta ungefär till dragvikt i pounds vid typiska jaktpilars vikt, eller tänker jag fel? Åland har väl ca samma regler som vi kommer få (troligen). Men det är bra tips - vad använder du för vilt upp till vildsvin/hjorts storlek i pounds?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en båge Hoyt Powermax: listad hastighet 328 fps. Enligt en sida jag hittat så kan man med en typisk 60poundsbåge och tillbehör samt jaktpilar tappa ungefär 67fps med detta så 261 fps eller 78,3 m/s. Vikten då lågt räknat 25g för laglig pil så är vi på 76,6 Joule? Tänker jag rätt? 40 joule låter rätt lågt då tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En del länder rekommenderar/kräver olika joule beroende på viltart vad det blir om det blir bågjakt i Sverige är ju inte spikat ännu.

Men Hoyt Powermax fixar med stor sannolikhet allt som eventuellt blir lovligt här.

MEN jag säger det igen kontakta en bågskytte klubb så får du hjälp med dem viktigaste sakerna

Det är många inställningar på en båge som ska stämma och mycket träning innan det är dags att ens tänka tanken att  jaga.

Jag har aldrig jagat med lättare dragvikt än 70 pound men som med alla vapen är placering av pil/kula viktigast.

Jag har sett genomskott på Impala och Vårtsvin med 50 pounds båge så det behövs inte alltid höga dragvikter.

Leif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag började som 7åring med 10pound ?  har under årens lopp ökat dragvikten och har i snart 60 år sprätt i väg pilar.

Tävlade med 58 pound under flera år så 70 pound blir lätt att dra, man använder muskler som normalt inte används till något vettigt.

Ingen självklarhet men det finns fördelar med hög dragvikt men det gäller att behärska den i svåra lägen

Så börja lågt och jobba sig uppåt är en bra väg att gå, men i dagens samhälle ska allt gå så inihe..vete fort proffs på en halvtimma.

Om du inte vill gå den långa vägen så boka tid med Anders på http://www.scandbow.se/

Leif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...