Hoppa till innehåll

Varg skjuten i skåne


19Henke94

Recommended Posts

Hittade ingen tråd om denna händelsen, finns det redan så ber jag om ursäkt.

Ja man kan ju bli mörkrädd för mindre. En jävla tur att det inte var en hund eller ännu värre en människa som kom gåendes på hygget. :sick:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/varg-skjuten-i-skane/

Det måste ju till en förändring någon gång. Hästar, boskap, människor och andra djur stryker med i tron att det är ett lovligt vilt som det skjuts på.
Ett bra steg i rätt riktning hade väl varit att helt göra om jägarexamen och göra den mycket mer omfattande (svårare), det hade väl sållat bort de iaf flesta nötterna.
Men nej jägarförbunden vill locka fler jägare, helst skall alla jaga. Nej usch och fy, hellre få och kompetenta jägare än många och inkompetenta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Christian N sa:

Det är kanske lämpligt, ja rent av otroligt motiverat att inte köra en "svensk politiker" på detta och omedelbart och på grund av en händelse kräva "hårdare tag, längre straff och tvångsvis mer utbildning",

du eller jag har fortfarande ingen aning om vad som skett eller hur det skedde. Det går utmärkt att ha egna teorier om saken, jag har mina klara för mig, men jag varken torgför dem eller ett påstående om att det är dags för hårdare tag osv.

En sak i detta är då följande, skytten är inte häktad, inte ens tagen till förhör, det är mycket som talar för att man, man är i detta fall den rättsutredande och lagförande myndigheten i stort, anser att han har gjort ett ärligt misstag, mellan räv och varg, även om jag ser det som svårt själv så kan det uppstå situationer där det sker.

Jag var på Skånes djurpark igår, kan helt ärligt säga att det går utmärkt bra att ta fel på nordisk vildkatt och ett lo, en räv och en rödare varg, en björn och en visent, en tvättbjörn och en mårdhund, eller för den delen en Linderödsgris och ett vildsvin med plättar på, allt handlar om ljus och förutsättningar. /C 

Att man inte skall spekulera allt för brett är jag helt enig om, men jag tycker tvärt om att för varje olycka/misstag som sker så blir det allt mer akut att göra något för att förhindra att det händer igen.
Absolut just detta med vargen är en enskild händelse. Men det händer ju liknade saker varje år. Jägare som skjuter på vad de "tror" är en älg, ett vildsvin, en varg, ett rådjur som visar sig vara något helt annat. 
Absolut kan det bli fel det är jag den första att erkänna, men när det händer gång på gång så börjar jag undra varför det inte pratas om det eller händer något för att förhindra det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men då kanske man skall ta det under en separat tråd?

Eller vad anser du?

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja det vet jag inte, i en tråd som handlar om en felskjutning där en varg skjuts i tron att det är en räv. Så bör det väl inte vara OT att diskutera andra felskjutningar, hur det kan bli fel, eller vad man kan göra åt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då så åter från en förhandling,

att sammanblanda ett rejält tveksamt eventuellt klandervärt agerande med en diskurs om allmänna förutsättningar, krav och andra frågor på samma ämne är ett klassiskt politiskt drag för att skapa dragkraft åt sin ståndpunkt, att förta en meningsmotståndare en grund att stå på och är samtidigt ett sätt att konsekvent kunna säga, det här duger inte, kan inte tillåtas, vi kräver hårdare tag, hårdare regler, mer tagelsjortor åt folket och kanske lite mer autoflaggelering för att straffa en grupp för en individs tillkortakommanden. 

Du kan föra in exakt vilket samhälleligt oönskat exempel som helst i din argumentation och driva den vidare.

Åldringsrånare, det daltas för mycket med dem och för få utvisas

Våldtäktsmän, för få döms och utvisas

Män som slår kvinnor och barn, för få döms och utvisas

Osv, osv.

Poängen är att det inte ens är en verklig eller trevlig diskurs att ha, en jag hoppas att jag rätt tydligt markerat att jag inte avser att delta i.

Så med det sagt, hur vill du utveckla dem mänskliga förmågan till perception och urskiljning, samt vidare hur vill du att alla jägare skall erhålla den förmågan??

Det är ju där frågan och "felet" ligger, vår hjärna hjälper oss mer eller mindre varje dag att lägga ihop bilder, synintryck jmfr med vad vi är vana vid och vad vi förväntar oss.

Då få förväntar sig att se en varg, under jakt i Skåne ( läs ingen, o varje fall inte sommartid) är det räv eller hund kvar att välja mellan och då hund inte rör sig som en varg utan vargen rör sig mer som en räv så kan en hjärna som är öppen för den hjälp vi alltid har eller genom förhöjda förväntningar, trötthet eller droger berätta att du "ser" en räv trots att det är rätt uppenbart att så inte är fallet "se" en räv och den är det ok att skjuta under jakt.

Detta med felaktig perception, eller förljugen perception är svårt, 

titta lite på detta med vittnespsykologi, 

 

För att bygga vidare på detta, ovanstående kanske var för tråkig att titta på, denna nedan är kort.

För dem av er som har sett nr 2, avslöja den inte i tråden. Sen kan de som är ärliga mot sig själva redovisa sina resultat.

Min poäng är att så länge vi har en hjärna med mentala processer och en peception som inte säkert återspeglar ett verkligt skeende så kommer fel att begås vid jakt och vid alla former av rörelser, processer mm.

/C

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så alla kan säga att dom trodde att det var en räv och därför gå fria när dom i själva verket skjutit en varg? Eller läste jag för fort nu igen? :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många har aldrig spanat på stubbar och vindfällen?

När sen ljuset börjar ta slut och man får ett klockrent sista läge innan man måste hem. Då är det nog inte ett jättesvårt misstag att göra för många även om det är dumt och onödigt.

Det är precis samma princip som gör att man kan plocka bort eller kasta om bokstäver i ord och ändå kunna läsa vad det står då hjärnan automatiskt fyller i med det mönster man är van vid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser det inte som att straffa jägarkåren, om vi skulle ha en examen som är mer omfattande, svårare och tar längre tid.
i min värld är det att lyfta jägarkåren, och sträva efter att jägarexamen ger en bra grund till dem som är nybörjare.

Undrar hur många examens kurser som går igenom felaktig perception? eller ens nämner det?

Jag har själv blivit lurad suttit och kollat på stubbar och stenar, och fått för mig att det rör på sig eller är ett djur. Men skulle aldrig få för mig att skjuta på något som "ser ut som en räv" vid en snabb anblick, och det är den viktiga skillnaden. Det pratas mycket om var, när och hur man skall skjuta ett djur, men alldeles för lite om när man skall låta bli att skjuta.

Filmen med gorillan har jag sett sen innan, fler sådana filmer till jägarkåren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därmed inte sagt att jag tycker det är ett särskilt bra försvar men man behöver inte vara illvillig eller ha ett IQ på 3 för att begå misstag, det kan hända vem som helst när fel förhållanden uppstår och har mer med erfarenhet än utbildning att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt lätt att peka finger. Men jag vågar inte då jag är lite rädd för Karma... Allvarligt skämtat så är felskjutningar enklare än man tror. Jag har skjutit älgkalv och varit helt säker på att det var en kviga. Visst det är stor skillnad mot ovan nämnda exempel. Men ändå... Jag är hur som helst intresserad av hur man minimerar risken. Jag tror det finns mycket att göra. Men inget är 100%. 

Gällande rävåtel kanske man skall förbereda sig på att det kan vara varg. Var än i Sverige man är. Dov/Kron är svårt och det gäller nog att se till att se båda i naturen innan man börjar jaga dem. Osv. Men finns bättre förslag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Hund på min rävåtel vid två tillfällen, första gången trodde jag varg, ända tills någon visslade på den. Andra gången kom en hund från höger, inte från bebyggelse. Så där försiktigt och nosande som rävar gärna gör. Tvekar lite lagom för att gå fram till åteln. Gör mig klar och lägger den belysta punkten i bogen då jag tycker att någe inte stämmer? Då jag ser svansen. De var här man tacka sig själv för att va lite trög tryckt. Och ha bra optik på bössan. 

Detta var på en åker i februari med fläckvis med snö. 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Gällande rävåtel kanske man skall förbereda sig på att det kan vara varg. Var än i Sverige man är. Dov/Kron är svårt och det gäller nog att se till att se båda i naturen innan man börjar jaga dem. Osv. Men finns bättre förslag?

Lär dig vad som skiljer djurarterna åt, titta efter det och skjut inte förrän du verifierat?

Har hittills inte sett fel utan vetat vad jag släppt skott på men då jagar jag inte när det är mörkt och sitter inte ute och vakar heller.

Kan några felskjutningar bero på att man tittar i kikarsiktet istället för att använda en bra kikare?

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att vissa felskjurningar går att undvika med bra handkikare. 

Men jag är ganska säker på att Det egentligen är väldigt få felskjutningar som beror på att man inte alls vet om skillnaderna. Det är nog i så fall vanligast på vissa fåglar och kanske unga kron/Dov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

har nog bättre koll på trakten än de flesta och är tämligen övertygad om att det inte handlar om ett misstag. Skjuts öppet rovdjur i trakterna så jag skulle säga att det är ett avslut som någon råkat notera och att han därför anmält sig själv.  

/

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pfrep sa:

Hej,

har nog bättre koll på trakten än de flesta och är tämligen övertygad om att det inte handlar om ett misstag. Skjuts öppet rovdjur i trakterna så jag skulle säga att det är ett avslut som någon råkat notera och att han därför anmält sig själv.  

/

Det kan ju vara precis så som du säger, och gör man så medvetet så får man ju stå sitt kasst när det går åt pipan.
Jag har hört en annan version:  Skytten har skjutit mot en räv. Räven gick i från skottplatsen, en utomstående eftersöksjägare kallas dit och påbörjar eftersöket och hittar istället en varg.
Hade det varit medvetet så är det ju en ganska dålig plan att ta dit ett eftersöks ekipage som man inte känner personligen.
Men vad som är sanningen vet vi inte och det kan säkert finnas tusentals olika teorier.

Oavsett det, så är det varje år, Älgar som skjuts i tron att det är vildsvin, Boskap skjuts i tron att det är älgar, Hjortar skjuts i tron att det är en Råbock och i flera fall med kron, dov, eller rådjur så upptäcker skytten detta först när någon kommenterar bilden som denna lagt ut på sin facebook.
Misstag är lätt hänt: kviga/kalv, Hind/kalv,  Älgjakt med restriktioner på antal taggar med mera och dessa olyckor är nog nästan omöjligt att undvika då jakt ibland innebär snabba situationer med ett rejält adrenalin påslag.

 
Vad kan man göra för att få bort de grova felskjutningarna som egentligen är helt orimliga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pfrep sa:

Hej,

har nog bättre koll på trakten än de flesta och är tämligen övertygad om att det inte handlar om ett misstag. Skjuts öppet rovdjur i trakterna så jag skulle säga att det är ett avslut som någon råkat notera och att han därför anmält sig själv.  

/

Verkligen? 
Kan tala om att person i fråga var ute med hela jaktlaget när detta skedde så..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago 19Henke94 sa:

Det kan ju vara precis så som du säger, och gör man så medvetet så får man ju stå sitt kasst när det går åt pipan.
Jag har hört en annan version:  Skytten har skjutit mot en räv. Räven gick i från skottplatsen, en utomstående eftersöksjägare kallas dit och påbörjar eftersöket och hittar istället en varg.
Hade det varit medvetet så är det ju en ganska dålig plan att ta dit ett eftersöks ekipage som man inte känner personligen.
Men vad som är sanningen vet vi inte och det kan säkert finnas tusentals olika teorier.

Oavsett det, så är det varje år, Älgar som skjuts i tron att det är vildsvin, Boskap skjuts i tron att det är älgar, Hjortar skjuts i tron att det är en Råbock och i flera fall med kron, dov, eller rådjur så upptäcker skytten detta först när någon kommenterar bilden som denna lagt ut på sin facebook.
Misstag är lätt hänt: kviga/kalv, Hind/kalv,  Älgjakt med restriktioner på antal taggar med mera och dessa olyckor är nog nästan omöjligt att undvika då jakt ibland innebär snabba situationer med ett rejält adrenalin påslag.

 
Vad kan man göra för att få bort de grova felskjutningarna som egentligen är helt orimliga?

 

7 hours ago lon sa:

Verkligen? 
Kan tala om att person i fråga var ute med hela jaktlaget när detta skedde så..

Versionen jag har hört är närmre den första versionen ovan.

Att det skulle vara ett misstag håller jag fortsatt som osannolikt. Men jag kan ha fel och ska inte hänga ut någon utan att ha hundra kött på benen. Men där är för många omständigheter som enligt mig är tveksamma. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago 19Henke94 sa:

Det kan ju vara precis så som du säger, och gör man så medvetet så får man ju stå sitt kasst när det går åt pipan.
Jag har hört en annan version:  Skytten har skjutit mot en räv. Räven gick i från skottplatsen, en utomstående eftersöksjägare kallas dit och påbörjar eftersöket och hittar istället en varg.
Hade det varit medvetet så är det ju en ganska dålig plan att ta dit ett eftersöks ekipage som man inte känner personligen.
Men vad som är sanningen vet vi inte och det kan säkert finnas tusentals olika teorier.

Det borde väl finnas hår/blod på skottplatsen om det blev en träff... ett enkelt test så är det klargjort

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är högst mänskligt att se fel ibland. Det är på det sättet den mänskliga hjärnan fungerar. Den kan inte processa all data som kommer in genom sinnena och för att kunna fungera så används förenklingar och mösnter för att tolka synintryck. Detta görs helt omedvetet av alla männsikor. Ibland går den här processen fel, och du ser en stubbe istället för en älg eller en älg istället för en stubbe. 

En feltolkningen kan hända ALLA. Det är ingen som är immun mot det. Genom att vara medveten om processen ovan så kan man förhoppningsvis minska riskerna att någon allvarlig olycka inträffar. 

Tyvärr blir risken aldrig noll. Felskjutningar kan inträffa för alla som jagar. Jag hoppas att det inte finns någon som tror att de är immuna. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har varit så jäkla nära att skjuta en kungsörn i tron att det var en tjäder. Något stämde inte där på 200 meter i snöfallet och skottet gick aldrig. Halsen var inte riktigt som den brukade. Det var jäkligt nära och jag var 99,9 % säker. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...