Hoppa till innehåll

Årets duvjakt


jh

Recommended Posts

Du tar längst ner under bröst skölden bryter upp med tummen 

sekatör klipper av "nyckelbenen" och ett klipp till i nacken

alt följer bröstbenet det mitt i hela vägen ner sen ut på sidorna

ge det lite tid sen sitter det efter några    

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Årets duvjakt för mig har vart ganska mager, dock ändå mkt trevlig och en del nya trevliga bekantskaper,  trippen till skåne har man ju alltid höga förväntningar på men även där var det magert m duva i vart fall där jag  satt.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den kameran skulle man ha! Vore intressant och se varför man missar kråkorna, misstänker att jag håller för kort men nu gissar man bara..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag har märkt att jag på min jaktmark har mängder med duvor när det är ihållande regn. De sitter i granarna och om jag smyger fram lyfter de åt alla håll när jag är kanske 10 m från trädet där de sitter. Om jag smyger vidare så lyfter de från nästa gran, osv. Rimligtvis borde man kunna jaga dem på det här viset? Kanske lyfter hela skogen och flyger bort vid första skottet, men vad tror ni? Om inte annat skulle det vara kul. Det finns en del tjäder på marken också, och vissa år gott om orre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, LGH said:

Jag har märkt att jag på min jaktmark har mängder med duvor när det är ihållande regn. De sitter i granarna och om jag smyger fram lyfter de åt alla håll när jag är kanske 10 m från trädet där de sitter. Om jag smyger vidare så lyfter de från nästa gran, osv. Rimligtvis borde man kunna jaga dem på det här viset? Kanske lyfter hela skogen och flyger bort vid första skottet, men vad tror ni? Om inte annat skulle det vara kul. Det finns en del tjäder på marken också, och vissa år gott om orre.

Bara ett sätt att få reda på det? :) Låter ju som skoj helt klart, och det måste man väl få göra? I värsta fall låter det väl som du kan få en-två duvor på ett enkelt och snabbt sätt, om nu hela skogen skulle lyfta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago LGH sa:

Fuck it, ingen kommer ihåg en fegis. Jag måste bara pröva. Jag sticker ut i kväll eller i morgon.

Bättre upp om du klurar ut när de kommer och träar där och väntar på dom, då får du fler skottchanser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, strävhår said:

Bättre upp om du klurar ut när de kommer och träar där och väntar på dom, då får du fler skottchanser.

Så talar ett proffs. Jag var där nu i kväll, lite tidigare och mindre regn. Inte en duva i skogen. Du har så klart helt rätt, ska försöka skaffa mig lite tid till att undersöka när de träar.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet fungerar det riktigt bra att sätta upp ett par bulvaner i toppen på trädet.
Det brukar dra riktigt bra och då får du dom till rätt träd också.

Jag vet att en del engelsmän sätter upp en flapper i träd toppen skall tydligen locka bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago LGH sa:

Fuck it, ingen kommer ihåg en fegis. Jag måste bara pröva. Jag sticker ut i kväll eller i morgon. :)

Kan du inte rigga i närheten  och få nån annan att agera drevkarl ?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, culot said:

Kan du inte rigga i närheten  och få nån annan att agera drevkarl ?? 

@strävhår bor på cykelavstånd från min jaktmark men har är upptagen med trevligheter i Hvesterbåtn! Jag är den enda i laget som jagar annat än älg och vildsvin så jag får försöka engagera någon annan.

Eller helt enkelt göra som han föreslog ovan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, LGH said:

@strävhår bor på cykelavstånd från min jaktmark men har är upptagen med trevligheter i Hvesterbåtn! Jag är den enda i laget som jagar annat än älg och vildsvin så jag får försöka engagera någon annan.

Eller helt enkelt göra som han föreslog ovan.

Behöver du folk så är jag villig att ställa upp :D Hojta bara isf.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago LGH sa:

@strävhår bor på cykelavstånd från min jaktmark men har är upptagen med trevligheter i Hvesterbåtn! Jag är den enda i laget som jagar annat än älg och vildsvin så jag får försöka engagera någon annan.

Eller helt enkelt göra som han föreslog ovan.

Ja det är nog den allra bästa strategin , att  reka grundligt  när dom beger sig .

Jag har erbjudit utpräglade klövjaktlag  att enbart betala för Fågeljakten de aldrig nyttjar,  svaret blir nästan alltid 

" vi har pratat om att börja jaga fågel "   Vilket aldrig händer då det kan  " störa köttja .... klövjakten " B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...