Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

jh

Årets duvjakt

Recommended Posts

jh

Nu har jag jagat två dagar i normalt prima duvmarker och på nytröskade fält i Karlstad. Bortsett från ett antal stadsduvor har jag bara skjutit en enda ringduva. Ingen fågel i luften alls, hur ser det ut för er andra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
strävhår

Jag och min kompanjon Dremel hade en helt klart godkänd, rent av en överraskande bra jakt igår. 14 kom ner, förväntningen låg på 4.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jr_Moberg
2 hours ago jh sa:

Nu har jag jagat två dagar i normalt prima duvmarker och på nytröskade fält i Karlstad. Bortsett från ett antal stadsduvor har jag bara skjutit en enda ringduva. Ingen fågel i luften alls, hur ser det ut för er andra?

Jag hade liknande upplevelse utanför Enköping på premiären. Nytröskade åkrar (korn och ärtor). Ett fåtal gårdsduvor/klippduvor flög förbi på hela eftermiddagen. Inga flockar med ringduvor som brukligt vid denna tid.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Flög dåligt första veckan men idag var det bra fart på vetestubben. 🕊️

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kennetht

Såg en flock på ca 15 duvor igår när jag var ute.

Men endast få var nyfikna på vulkanerna.

Detta utanför Enköping 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Krågejägarn

Varit ute en runda förra helgen utanför Malmö. Gott om duvor i luften, sköt ca 40st ringduvor och ca 10st svartfåglar. Lyckades inte riktigt med camouflagen så många duvor upptäckte mig tidigt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jr_Moberg
53 minutes ago kennetht sa:

Såg en flock på ca 15 duvor igår när jag var ute.

Men endast få var nyfikna på vulkanerna.

Detta utanför Enköping 

En flock i alla fall. Verkar vara magert med ringduvor runt Sveriges närmaste stad. Jag kommer göra ett nytt försök imorgon. Hoppet är jägarens ständige följeslagare...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kennetht
50 minutes ago Jr_Moberg sa:

En flock i alla fall. Verkar vara magert med ringduvor runt Sveriges närmaste stad. Jag kommer göra ett nytt försök imorgon. Hoppet är jägarens ständige följeslagare...

Kommer göra försök i morgonbitti om det inte regnar 

Kanske kastar ut några gåsbulvaner i hopp att nån är lättlurad

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kennetht

Blev en duva som ville följa med hem.

Flög inte så värst mycket och dom som kom höll sig lite långt bort för mig.

Några gäss ville inte titta på mina bulvaner 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

testade eftermiddags jakt på duva med kompisen idag. Tyvärr flög fåglarna högt så det blev bara 2 för mig och 3 för kompisen..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kennetht

Ute nu i eftermiddags och det flög bra men dom gick högt över bulvanerna så dags att lära sig att placera dom rätt.

Fick ner 2 st och sonen som var med fick ingen men var bra nära 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobKlmr

Jag var ute med farsan på hyfsat nyslagna veteåkrar, inte en duva slog. Vi var ute 2 helger första 2 gångerna såg vi inte en duva. Sista vändan såg vi ett gäng när vi kom men dom höll mest till på grannåkern som retsamt nog är ett annat jaktlags. Sen bör man väl tillägga att båda han och jag är gröngölingar. Det var hans första jakt sen han gick med i ett jaktlag. Och jag håller på att läser för jägarexamen till våren. Men det var ett riktigt antiklimax. Tips mottages haha

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
3 hours ago JacobKlmr sa:

Jag var ute med farsan på hyfsat nyslagna veteåkrar, inte en duva slog. Vi var ute 2 helger första 2 gångerna såg vi inte en duva. Sista vändan såg vi ett gäng när vi kom men dom höll mest till på grannåkern som retsamt nog är ett annat jaktlags. Sen bör man väl tillägga att båda han och jag är gröngölingar. Det var hans första jakt sen han gick med i ett jaktlag. Och jag håller på att läser för jägarexamen till våren. Men det var ett riktigt antiklimax. Tips mottages haha

När det kommer till duvjakt är det bäst att reka först, flyger de inte "rätt" är de nästan omöjliga att få att flyga dit man vill.

Har man möjlighet så är det bättre att åka förbi de fält/åkrar man har med ett par dagars mellanrum för att se om det flyger nåt, sedan kan man alltid sätta sig på måfå och vara nöjd om det kommer nåt. 

En riktigt duvjakt, det är grejor det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobKlmr

Att man inte kan få dom att flyga dit man vill blev vi plågsamt medvetna om. Jag tror att det kan ha varit en för liten åkerlapp, den är som sagt liten och omgiven av skog. Fåglarna flög för högt över oss mellan skogsdungarna men avståndet var så kort så dom brydde sig inte om att komma ner. Vi provar väl någon gång till, nästa år när jag har min examen klar försöker jag nog få en gästplats på en rejälare åker. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
24 minutes ago JacobKlmr sa:

Att man inte kan få dom att flyga dit man vill blev vi plågsamt medvetna om. Jag tror att det kan ha varit en för liten åkerlapp, den är som sagt liten och omgiven av skog. Fåglarna flög för högt över oss mellan skogsdungarna men avståndet var så kort så dom brydde sig inte om att komma ner. Vi provar väl någon gång till, nästa år när jag har min examen klar försöker jag nog få en gästplats på en rejälare åker. 

Vad är det för gröda på åkerlappen, eller var?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1
16 hours ago JacobKlmr sa:

Det är nog inget fel på ditt vetefält, men vill inte duvorna slå  så gör dom inte det. Dom slår där dom hittar den föda dom vill ha. Det är samma om du har ett stort fält, där dom vill landa måste man sätta  bulvanerna. Sätter man bulvanerna någon annanstans på fältet får man bar in ströduvor. Finns det träd intill fältet vill dom gärna landa där  och reka lita innan dom slår på fältet, där brukar det ofta gå bra att sitta.

Mvh Jan-Erik            

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
39 minutes ago offire sa:

Flyger de sådär långsamt träffar även jag.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobKlmr
På 2018-09-08 at 10:19 JacobKlmr sa:

Vi gjorde ett nytt försök i fredags på samma ställe, mest för att det är ett bra ställe att sitta på för två gröngölingar som oss då det är helt fritt från vägar eller byggnader i närheten. Denna gång placerade vi oss själva och bulvanerna där vi har sett att dom flyger över. Och det funkade faktiskt vi fick ner ett tiotal på bulvanerna iallafall! men det är mest ströfåglar som flyger förbi så det motsvarade dom mest optimistiska förväntningarna, men lite utdelning blev det! Men eftersom vi har vant oss vid att inget händer så drack vi kaffe när den första vände magen mot oss 10m framför gömslet. Lite senare kom det 2 stycken som i princip satte sig på duvkarusellen medans vi satt och tittade på en telefon haha. Efter det blev det bättre disciplin i gömslet! 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.