Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Dahla

Rakrepeterande alternativ

Recommended Posts

Dahla
2 hours ago TekDr sa:

Men ska frugan skjuta med stil så ska hon ha en Dubbelstudsare

Hon har pratat om det men träffbilderna kan nog variera lite när man skjuter på älgbanan och det är där hon vill ha en lätt och snabbrepeterad bössa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
TekDr
11 minutes ago Dahla sa:

Hon har pratat om det men träffbilderna kan nog variera lite när man skjuter på älgbanan och det är där hon vill ha en lätt och snabbrepeterad bössa.

Träffbilder och älgbana ska nog inte nämnas i samma andetag. 5:an är ju som en mattallrik i storlek 😉 men visst en dubbel kan va mer av kinkig karaktär.

Men ska den va lätt är det väl nästan bara R93:an kvar. R8:an känns grövre och klumpigare även om den nog bara väger 2-3hg mer. 

Annars är de nya Browning bar mk3 rätt ok i både tryck och vikt, men man får ju va ok med att det är en halvauto på gott och på ont. Klar fördel i att man slipper repetera och att den äter lite mer rekyl men visst kan dom krångla om man får ett måndagsexemplar.

Sen finns ju bygel typ Browning Blr som i 308 är rätt mysig...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear

Av rakrepeterande förutom Blaser skulle jag rekommendera Strasser som va en trevlig bekantskap. :)

Annars om det strular med repetering så är ju halvauto ett bra alternativ. Jag råkar ha en dessutom ha en till salu... 😜

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sjöfaran
På 2018-09-02 at 17:22 pmt sa:

SteelAction, bara klämt lite på den men de ska börja säljas i Sverige nu. En slustycksgång som Blasern bara kan drömma om, och en balans som Helixen aldrig kommer att kunna få.

T

Är det en knallpåk som du vågar rekommendera Tobias???

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen
På 2018-09-04 at 09:15 Joacim sa:

Fulare tingest får man grundligt leta efter 🙈

Jag såg ett par Lynx på Torsbo, gav ett utomordentligt gediget intryck. Påstås skjuta bra dessutom.

Ett kultigare alternativ vore ju SchmidtRubins Karbin 31. Vet inte om det går att få tag på billig ammo i o f s.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
På 2018-09-04 at 17:17 Sjöfaran sa:

Är det en knallpåk som du vågar rekommendera Tobias???

Rekommendera vet jag inte. Låt mig skjuta ett par hundra skott med den först. 

T

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sjöfaran
9 hours ago pmt sa:

Rekommendera vet jag inte. Låt mig skjuta ett par hundra skott med den först. 

T

Topp👍

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MKJ
På 2018-09-03 at 08:29 pmt sa:

Bökig vet jag inte men det är sjujäkla lång rörelse på handtaget....... 

T

Lång rörelse? Inte är den längre än på en Blaser men kräver ett annat handlag i repeteringen.

Beträffande SR30 så har mina problem varit kopplade till utstötaren och även utkastarfjädern som jag bytt flera genom åren.

Ser egentligen inga stora fördelar med en Heym vs Blaser. En fördel som jag ändå ser det är löstagbart magasin men det är ju en smakfråga.

Sen är jag ju då inte som alla andra----priceless.😄

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
59 minutes ago MKJ sa:

Lång rörelse? Inte är den längre än på en Blaser men kräver ett annat handlag i repeteringen.

Jo, den är betydligt längre.....

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock
På 2018-09-14 at 08:49 Slommen sa:

Jag såg ett par Lynx på Torsbo, gav ett utomordentligt gediget intryck. Påstås skjuta bra dessutom.

Ett kultigare alternativ vore ju SchmidtRubins Karbin 31. Vet inte om det går att få tag på billig ammo i o f s.

Värt att gräva i. Jänkarna får fram surplus 7,5x55 hur lätt som helst, ska tydligen vara den surpluspatron som håller högst kvalitet bland kalibersortimentet från ww2.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Mannlicher 1895, med varianter! Klar kult(ur?)-stämpel på den. Fanns dessutom i mellankrigstiden i rimliga 8x57IS.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr

Måste bara slänga in framstocksrepeter som alternativ.

typ Krieghoff Semprio som är en udda fågel men rätt kul ändå. Annars finns ju budgetalternativet Remington 760/7600

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen
1 hour ago TekDr sa:

Måste bara slänga in framstocksrepeter som alternativ.

typ Krieghoff Semprio som är en udda fågel men rätt kul ändå. Annars finns ju budgetalternativet Remington 760/7600

Framstocksrepeterade vapen är värdelösa vid liggande skytte liksom byglar. Dessutom drar jag mej till minnes den utredning om vänsterhandens betydelse som gjordes i FSRs lilla skrift från mitten på förra århundradet ("Viljan att träffa" eller "Prickskyttets grunder" typ...) där hela kraften mot axel utgöras av vänsterhanden medan högerhandens pekfingers yttersta led endast ska vidröra avtryckaren (alternativ fanns, ringfinger t ex). Det låter sig inte göras med 760n som annars är favoriten bland pumpar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr
41 minutes ago Slommen sa:

Framstocksrepeterade vapen är värdelösa vid liggande skytte liksom byglar. Dessutom drar jag mej till minnes den utredning om vänsterhandens betydelse som gjordes i FSRs lilla skrift från mitten på förra århundradet ("Viljan att träffa" eller "Prickskyttets grunder" typ...) där hela kraften mot axel utgöras av vänsterhanden medan högerhandens pekfingers yttersta led endast ska vidröra avtryckaren (alternativ fanns, ringfinger t ex). Det låter sig inte göras med 760n som annars är favoriten bland pumpar.

Jag säger inte emot men tråden handlar om alternativ för någon som jag uppfattar är justerad i axeln efter operation och vill ha något som är lättare att repetera med på älgbanan inte för att ligga och skjuta sub-Moa grupper på långhåll.

Allt handlar om sammanhang och det som är rätt för det ena behöver inte vara så för det andra.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Roliga förslag :) men det lutar åt en blaser r93 just nu. 

• Like 1
  • Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr
58 minutes ago Dahla sa:

Roliga förslag  men det lutar åt en blaser r93 just nu. 

😱

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tobe

Har känt på Steel Action, och måste säga att det verkar vara en gedigen konstruktion. 
Ska bli intressant och se hur pass stor tillverkningen blir eller om det blir en mer eller mindre "custom" tillverkning. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MKJ
På 2018-09-15 at 22:44 pmt sa:

Jo, den är betydligt längre.....

/T

Ja det förstås....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.