Hoppa till innehåll

Gaskök på vintern?


LGH

Recommended Posts

Min uppväxt och ungdom är svårt präglad av slabbande med Trangia-kök med T-Röd eller metanol så fort man beger sig ut i skogen.

Nu har både mina barn och min fru till slut upptäckt att det faktiskt är riktigt kul att tälta, så jag tänkte späda på det med lite fler trippar under hösten. Däremot vill jag helst slippa Trangia-helvetet, som är OK när det står på plats och brinner men inte när det ska släckas eller hanteras på annat sätt. Vidare vill jag att det ska fungera för mig ensam om det blir jakt under vintertid.

Så, till min fråga: Duger ett helt vanligt toppmonterat gaskök (i stil med Primus Mimer / "Classic Trail") när temperaturen kryper under nollan? Det finns visst specifik gas för ändamålet men duger det? Ett multi-kök med tryckflaska skulle ju så klart fungera men det är ju ännu slabbigare att hantera än ett Trangia, och dessutom är det större och gör större hål i plånboken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köken som består av en brännare ovanpå en gasolflaska och sedan kokkärlet ovanpå är väldigt vickiga. Inget jag skulle vilja laga mat på till familjen. Mitt duger till att värma vatten...

Trangigakök med gasbrännare är betydligt stabilare. 

Vintergasen fungerar så länge det bara är några minus. Ska du ut på expedition i -35 är multifuel bättre. Med realistisk våranvändning fungerar gasen bra. 

Jag använder själv mest gas, även om jag har både klassisk Trangia och fotogenbrännare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Järven sa:

Trangia med gasolbrännare är ett utmärkt val.

Sievert har gasolblandningar som fungerar i kyla i tjockväggiga engångstuber av alu.

Jag har kört med gasbrännare i Trangia i ganska många år nu. Gillar det skarpt, men är väl egentligen lite tungt kök att bära på, men paddlar man eller campar på annat sätt så man slipper bära så är det ju inget problem.
Har dock inte testat specialgasen för kyligt väder.  Har kört mest med engångsgasflaskor av den typen man punkterar (fanns billiga på Biltema förr). Har en adapter så de passar till trangiabrännaren. Den typen av gas gillar inte låga temperaturer, men som nödlösning kan man slänga ner gasflaskan i vattnet man värmer.

P1010292.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör med ett bensinkök senaste 18 åren. ett MSR dragonfly. använd miljöbensin till gräsklippare. enda nackdelen är väl att jag inte skulle tända köket i ett vanligt tält. i övrigt sjukt nöjd 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt med olika åsikter!

Jag tror jag kommer köpa ett Primus Mimer till att börja med. Jag har inte upplevt det köket som vingligt så länge det står stadigt. 

Om det inte funkar något vidare (då tänker jag mest på temperatur och vind) kommer jag nog komplettera med ett multikök, men ett Mimer eller liknande vill jag nog ha bara för enkelhetens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Primus har en vintergas numera. Har dock inte testat. 

Tidigare när vi vintertältade hade vi både gas och bränslekök. Primus hade en liten värmekudde som man satte under flaskorna och i bland doppade man flaskan i vattnet som man kokade upp för att få lite extra "sprutt".

Men det vore intressant att testa deras vintergas. Kanske bättre, säkert dyrare...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago redtop sa:

Jag har kört med gasbrännare i Trangia i ganska många år nu. Gillar det skarpt, men är väl egentligen lite tungt kök att bära på, men paddlar man eller campar på annat sätt så man slipper bära så är det ju inget problem.
Har dock inte testat specialgasen för kyligt väder.  Har kört mest med engångsgasflaskor av den typen man punkterar (fanns billiga på Biltema förr). Har en adapter så de passar till trangiabrännaren. Den typen av gas gillar inte låga temperaturer, men som nödlösning kan man slänga ner gasflaskan i vattnet man värmer.

Jag har lilla Trangia och gassats, har burit i den ryggsäcken även på ensamvandringar i fjällen, tycker stadigheten och robustheten uppväger dom få extra gram man får mot ett "pocketkök"

Men det är väl inviduellt vad man tycker är för tungt och inte.

Man ska försöka hitta gas med så mycket Propan inblandat i som möjligt om man ska köra i kyla, den har en kokpunkt på -41 jämfört med -0 på Butan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Järven sa:

Jag har lilla Trangia och gassats, har burit i den ryggsäcken även på ensamvandringar i fjällen, tycker stadigheten och robustheten uppväger dom få extra gram man får mot ett "pocketkök"

Men det är väl inviduellt vad man tycker är för tungt och inte.

Man ska försöka hitta gas med så mycket Propan inblandat i som möjligt om man ska köra i kyla, den har en kokpunkt på -41 jämfört med -0 på Butan.

Jodå, jag har också burit på min. Man sparar ju in mycket vikt på att använda gas istället för t-sprit (tenol) så det jämnar ju ut sig på det sättet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gas är ganska bra på vintern. Man värmer lite vatten i en kastrull som man sätter på en bit liggunderlag. Sedan ställer man ner gasbehållaren i det varma vattnet och det blir genast bra tryck i köket. Annars låter man gasolbehållaren ligga i sovsäcken under natten.  Funkar också. 

Jag tycker bensin ändå är bäst på vintern. Inte riktigt samma eneriinnehåll som fotogen men sotar i stället otroligt lite. Inga problem att förvärma köket med samma som man har i flaskan. Allt blir ett tätt system och det finns ingen risk för spill och eldsvåda på samma sätt som hos Trangia med spritbrännare. Ska man ha fotogen har man den i flaskan och en extra behållare vid sidan med bensin eller sprit att söla med för förvärmning. Bökigt, och allt blir så förb.... sotigt! Aspen ren bensin eller Primus multifuel känns renast. Jag har provat många men fastnat för MSR Wisperlight som är tyst men ändå har riktigt bra effekt. Reaplansköken är säkert lite snabbare men man kan inte föra ett samtal under matlagningen. Efter lite träning är det inga problem att tända köket i tältet när man fått koll på grejorna. Gå till en bra butik och be att bli förevisad alla de olika modellerna och bränslena. Om du inte bor i närheten. Då fixar vi lite test. Eller så får jag lägga upp en film ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack åter igen för hjälpsamma tankar!

Som jag skrev tidigare kommer jag investera i ett Primus Mimer, som kostar nästan löjliga 349 kr med en uppsättning tillagningskärl. Den borde täcka 75% av vad jag behöver. För de resterande 25 procenten (mest vinterfiske och liknande) är nog ett fotogen/bensinkök helt riktigt det lämpligaste alternativet, men då talar vi ju helt andra priser. Har lite svårt att motivera ett Omnifuel eller liknande just nu, men någon gång brinner det väl till i huvudet och att klicka hem något är alldeles för enkelt... :)

Tack för erbjudandet om demo @josc72, men jag skulle tro att Ås ligger snarare i Östersund-trakten än i Uppsalas närhet? Tar dock gärna en demo om och när tillfälle ges!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...