Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Järven

Älg på fel sida

Recommended Posts

Järven

Funderade på en sak när jag satt och vilade på en stubbe under senaste jaktturen.

Säg att mitt jaktlag skjuter på en vuxen Älg och den går över gränsen till grannlagets mark och dör, då tillfaller så vitt jag förstått Älgen dom och dom får räkna av den på sin tilldelning om inte annat koms överens.

Vad händer om grannlaget bara tex har kalv och inga vuxna på tilldelning ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Järven

Jag tror jag hittade svaret själv efter lite Googlande, den verkar tillfalla staten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Normalt sett om ingen fejd finns så brukar älgen "rulla" över gränsen igen 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Den såkallade zombiälgen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Havakko

Enklast är väl en dialog med grannlagen? Kan inte tänka mig att vi eller någon av våra grannar skulle lägga anspråk på en älg som grannlaget skjutit på. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jan-Erik1
På 2018-09-09 at 19:19 Järven sa:

Funderade på en sak när jag satt och vilade på en stubbe under senaste jaktturen.

Säg att mitt jaktlag skjuter på en vuxen Älg och den går över gränsen till grannlagets mark och dör, då tillfaller så vitt jag förstått Älgen dom och dom får räkna av den på sin tilldelning om inte annat koms överens.

Om det inte blivit ändrat så får grannlaget ta den som kalv, samma gäller vid skadeskjutning om bara kalv är kvar. Har grannlaget skjutit fullt både vuxna och kalv får det lag som sköt Älgen behålla den. Jag tror att staten bara kan ta Älgen om marken är oregistrerad.

Mvh Jan-Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
5 hours ago Havakko sa:

Enklast är väl en dialog med grannlagen?

Kan inte tänka mig att vi eller någon av våra grannar skulle lägga anspråk på en älg som grannlaget skjutit på. 

Jo, naturligtvis är det så.

Jag var bara fundersam om vad som gäller då vi fått en ny avstyckad liten mark gränsandes till oss, han är förmodligen jättebra som de allra flesta runt i kring oss, vi har bara inte hunnit träffa honom.

Men i fall att det skulle ske några konstigheter så är det bra att veta vad som gäller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Havakko
12 minutes ago Järven sa:

Jo, naturligtvis är det så.

Jag var bara fundersam om vad som gäller då vi fått en ny avstyckad liten mark gränsandes till oss, han är förmodligen jättebra som de allra flesta runt i kring oss, vi har bara inte hunnit träffa honom.

Men i fall att det skulle ske några konstigheter så är det bra att veta vad som gäller.

Ja det finns ju alla sorters folk tyvärr så bra att ha det på det klara ifall det olyckligtvis vore en krångelpelle. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Neo
På 2018-09-09 at 19:19 Järven sa:

Älgen avräknas från det jaktlag som först sköt och träffade älgen, så grannarna om man har elaka sådana kan få en ”gratis” älg...

Det lag som tillgodo gör sig älgen betalar fällavgiften.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.