Hoppa till innehåll

Sjysst Tigersåg?


Hipshot

Recommended Posts

Syrrans son var här och monterade våran nya luftvärmepump häromdagen.. han hade en liten jävla smutt tigersåg från Milwakee (?) som var hur go som helst, batteridriven. Måste ju vara sjukt bra att ha??

Småpill när man bygger kråkkoja.. styckar vilt.. bara att skifta blad typ? Jag googlade lite, hittade inte samma modell som han har men hittade denna..

Hitachi

Ok något att ha? 

Förmodar att det finns åsikter i frågan är på forumet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Syrrans son var här och monterade våran nya luftvärmepump häromdagen.. han hade en liten jävla smutt tigersåg från Milwakee (?) som var hur go som helst, batteridriven. Måste ju vara sjukt bra att ha??

Småpill när man bygger kråkkoja.. styckar vilt.. bara att skifta blad typ? Jag googlade lite, hittade inte samma modell som han har men hittade denna..

Hitachi

Ok något att ha? 

Förmodar att det finns åsikter i frågan är på forumet ?

Kungen bland de små tigersågarna där man avänder sk karrosseriblad är FLEX ,gör ca 20000 varv min , helt oumbärlig i min bransch och det verktyg jag tjänar mest på i tid. 

Finns andra märken men dom går saktare (4500) och använder sticksågblad , körde såna i början då Flex var så dyr , har nog haft mina flex i 15 år eller mer.

Ps: såg nu att ni snacka batteri å det tror jag aldrig flex har haft .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör själv Bosch men de flesta kända märken är att lita på i dag. Tänk bara efter så du inte skaffar olika märken då batterierna inte fungerar mellan märkena och batterier kan man aldrig få för mycket av. Har Boschs lilla 12V tigersåg som allt i allo såg samt deras stora 18V som jag använder med Nimas rostfria blad till slakt.

GSA_12V-14_1_5Ah.png.e0ef8fa9bc3de4f94ab2435f70639ad4.png

GSA_18_V-LI_C.png.352f2999cde31c152f4aee49dc382237.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ryobi skulle jag tvär skita i. Annars så spelar nog inte märket så stor roll. Titta istället på vilket märke du redan har och vilka batterier/maskiner som passar ihop.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker inte försvara ryobi på något vis, men vi har skruvdragare,tigersåg,slagskruvdragare,sticksåg,billhammare/stenborr och fogspruta. Har inte varit besviken på någon av dom hittills,  men det kommer säkert. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago kkjon sa:

Tänker inte försvara ryobi på något vis, men vi har skruvdragare,tigersåg,slagskruvdragare,sticksåg,billhammare/stenborr och fogspruta. Har inte varit besviken på någon av dom hittills,  men det kommer säkert. 

Självklart så måste man ta med i beräkningen hur maskinerna kommer att användas. Yrkes eller hobby. Men när Hippen börjar karva i  alla sina fåglar, så får man nog räkna det som yrkesmässigt:wink:.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago klompdomp sa:

Är också intresserad av att veta bra märken för batteridrivna verktyg! Är ryobi bra skit eller? Gillar inte den gulgröna färgen på deras grejer men priset tilltalar en ju, hehe.

Jag är lite skeptisk till di gröne.. de känner något behov att att lägga lite för mycket pengar på marknadsföring.. I wonder why? 

54 minutes ago faxe sa:

Självklart så måste man ta med i beräkningen hur maskinerna kommer att användas. Yrkes eller hobby. Men när Hippen börjar karva i  alla sina fåglar, så får man nog räkna det som yrkesmässigt.

Fögglarna hanteras med fågelsax.. man måste ha någon gnutta stil och finess i hanteringen! Nej här pratar vi byggnation på hobbynivå.. ska med hjälp av Walleman.. eller kanske mer ärligt.. walleman ska med hjälp av mej hänga in ett knippe nya fönster här och då är tigern bra för att ta väck de gamla.

Ska kika på Millwaki eller vad det hette, har en kran där som kan ge ett bra pris annars Hitachi.. sen får man köpa lite olika sågblad typiskt bra att ha.

Detta med att ha samma batteri är för proffs.. just nu har jag Bosch, Dewalt, Metabo och något mer som jag inte minns.. med tillhörande laddare..och batterier.. någonstans.. :blink:

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra att tänka på är att t.ex. Bosch har olika varianter av sina maskiner. Vanligtvis en proffs/yrkes variant och en för hemmakluddare och amatörer.

Den senare brukar ha plastlagringar och andra budgetlösningar, inget man brukar märka till en början, men efter ett tag så...

Dewalt har jag aldrig kunnat klaga på inte heller Milwaukee eller Fein.

Mina 2.

 

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp nån klassik märke av tigersåg makita devalt Hitachi proffsborsch eller Milwaukee spelar ingen större roll till hobbybruk dock bra om du köper batteri maskin köper samma märke som du redan har eller köper så du kan starta en samling med samma batterier 

dock bör du satsa på bättre tjockare blad typ Lenox rivningsblad eller wurths mindre risk att dom böjs om du startar på plan yta eller kör i nått osett i väggen 

Ryobi är typ nere i klassen "onetime use" iaf för seriösare bruk 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett märke så kika på www.prishamren.dk Du kan snabbt tjäna tusenlappar jämfört med svenska sidorna. Annars så brukar tålamod vara bra, kikar man runt regelbundet på nätet så förr eller senare kommer det specialpriser. Tjänade flera tusen på att vänta ett par veckor när jag köpte skruvdragaren och muttermaskinen.

Allmänt så kika på vilka övriga verktyg tillverkaren har som tar samma batterier. Förr eller senare kommer du på att "ensåndärvoreintesådumt" och att bara behöva ha en laddare och kunna låna batterier mellan maskinerna är jäkligt händigt. 

...jag är själv Makitanarkoman, ett kanske inte så billigt missbruk men grejerna funkar. Har 18V skuvdragare, muttermaskin och vinkelslip, 230V kap/gersåg och tigersåg, (fuskade och köpte blå Bosch cirkelsåg och sticksåg däremot). Skulle jag vara ute efter riktigt heavy duty så tror jag att jag kikade på Milwaukee, dom verkar ha största batterierna och vad jag sett starkaste skruvdragarna.

Jag tycker inte om Hitachi, tycker chuckarna på deras skruvdragare, de jag provat, är dåliga och då rasar förtroendet för resten av grejorna också ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago faxe sa:

Det biłligaste du kan göra är att svänga av E18 på väg från jobbet, vid Stava och låna riktiga maskiner(Makita):wink:.

Mmm men du vet ju hur detta funkar med prylar och vi killar.. flest prylar när man dör vinner ?

Nu ringde kompisen som stod i butiken, "skulle du ha en Milwauki?" Priset vart billigare än den Hitachi som jag spanat in så tja kör ba! Han har haft sin i jobbet i tre år tror jag och den går ffa som en klocka.. samt väldigt behändig så det blir nog bra.

Ska kika på blad framöver..

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Mmm men du vet ju hur detta funkar med prylar och vi killar.. flest prylar när man dör vinner ?

Nu ringde kompisen som stod i butiken, "skulle du ha en Milwauki?" Priset vart billigare än den Hitachi som jag spanat in så tja kör ba! Han har haft sin i jobbet i tre år tror jag och den går ffa som en klocka.. samt väldigt behändig så det blir nog bra.

Ska kika på blad framöver..

 

Vårda den kompisen noga iom du kommer köpa Milwaukee hädanefter dock är deras skruvdragare lite klumpiga ibland 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hipshot sa:

He he.. kan kommer inte undan, syrrans son.. kan ju tycka att han ska vårda sin morbror.. vilket han gör ?

Morbror låter yngre än farbror!!?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag jobbar med maskinuthyrning.

Makita skulle jag inte ta.

Vill du ha något som håller, så finns det bara ett märke, och det är Hilti.

Dom kostar en arm och ett ben, men dom dör nästan aldrig.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte kört slut på Milakweek .. minns fan inte vad den heter ens.. iaf så är den hel fortfarande trots att jag rivit några fönster. Jävligt mysig grej!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med hilti även festool är att dom är för dyra för privatpersoner och det lilla bruk som dom har, då duger allt av välkända märken (nej inte Ryobi hur jävla välkända dom är) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...