Hoppa till innehåll

375 H&H


Dahla

Recommended Posts

Om man kikar runt lite på blocket eller hos vapenbutiker på nätet hittar man ganska ofta väldigt billiga bössor i kaliber 375 H&H. 

Många är med Monte Carlo kolv och jag kan tänka mig att det oftast är rekylen som blir lite för kännbar för många som säljer sin bössa i "drömkalibern".

Nu när jag kikade på blocket ligger det ute en winchester m70 för 3500:- i nämnda kalibern... med en rak och lite tyngre kolv i kombination med ljuddämpare eller mynningsbroms samt snällt handladdade patroner borde det väl ändå kunna bli en ganska vettig älg/gris-bössa.

Eller är kalibern helt enkelt på väg att dö ut här.i Sverige?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att många har insett att precis som du säger så sparkar den mer än vad dom klarar av. Lägg sen till att om du inte laddar själv så är den rätt dyr att skjuta med jämfört med närmsta konkurrenten 9,3x62 som gör 95% av 375:ans jobb i en kortare låda, mindre rekyl och det finns ”billig” övningsammo. 9,3:an blir helt enkelt den förnuftiga ”grovisen” (även om den är en fjösig medium bore ?).

Sen är jag så pass skadad att jag ändå tycker 375h&h är lite häftigare än 9,3x62 men det är la ett fall av ”gräset är grönare” då jag äger en 9,3:a själv ? Och handen på hjärtat så behöver jag inte kraftigare.... det skulle va den högst hypotetisk buffeljakten inom  ospecad framtid som det hade varit trevligt med nåt grövre ?. Men jag skulle tro att de flesta PH idag är rätt nöjda om kunden kommer med en 9,3:a den kan hantera jämfört med grövre rör som det skjuts sämre med.

Jagar med en som fällt minst två bufflar med sin 9,3:a och det var högst odramatiskt trots den klena kalibern...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago TekDr sa:

Jagar med en som fällt minst två bufflar med sin 9,3:a och det var högst odramatiskt trots den klena kalibern...?

Odramatiskt? ? Jag har minsann sett på tv att det aldrig är odramatiskt att skjuta buffel, 4-5 skott trots 416rigby och man ska gärna springa efter den linkande buffeln med så kamerabilden far och flyger över hela den 55" stora tvrutan ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Joacim sa:

Odramatiskt? ? Jag har minsann sett på tv att det aldrig är odramatiskt att skjuta buffel, 4-5 skott trots 416rigby och man ska gärna springa efter den linkande buffeln med så kamerabilden far och flyger över hela den 55" stora tvrutan ?

Ja visst fan kan man lägga stora mängder skott på en buffel om man inte träffar rätt... men det kan man på en älgkalv också ?

Skulle tro att i de fallen det smäller mycket så stannar nog de flesta skotten i bushen ? sen finns det ju undantag ändå...

har kollat på en herrejössesmassa buffeljakt på youtube och i de fall som skytten skjuter sidoskott bakom bog så brukar buffel linka iväg och dö rätt odramatiskt inom nåt hundratal meter, annat brukar det va med sned skott som inte klipper ryggen oavsett kaliber. Har även sett en del huvudskott med grova DS och öppna riktmedel där jag har svårt att tro stt det var tänkt träff men spektakulärt blir det och guiden får ju skrika ”good shot”... ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

375an lider väl egentligen bara av ett problem - den är för lång. Så det blir magnumlåda, eller skumma lösningar i standlängdslådor. 

Att de dyker upp billigt är för att folk tror att de inte går att skjuta med. Rekylenergin är inte värre än den från en 9,3x62. Så behärskar du 9,3x62 har du inget problem med 375.

Däremot har man småproblem redan med 308 är som regel 9,3 alltid på tok för mycket...... 

T - som har en ljuvlig 375a på strax över 3 kg..... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fått tillfälle att prova någon bössa i 375 H&H så jag kan inte jämföra med 9,3x62 själv.

Kompisen skjuter 9,3x64 brenneke och den är ganska snärtig jämfört med min 9.3x62. 9,3x64 brukar väl ganska ofta jämföras med 375 H&H och det är väl den närmsta jämförelsen jag kan komma.

Nån i närheten av Söderköping som skjuter 375 H&H som vill låta mig prova några skott får ju gärna höra av sig :)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Dahla sa:

Nån i närheten av Söderköping som skjuter 375 H&H som vill låta mig prova några skott får ju gärna höra av sig

Nästa gång du kommer hit ska vi se om det går att låna Johans.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Dahla sa:

Jag har aldrig fått tillfälle att prova någon bössa i 375 H&H så jag kan inte jämföra med 9,3x62 själv.

 

Jag har provat kompisens 375HH och har själv en 9.3x62, inte så himla stor skillnad om man har ungefär samma kulvikt.

Hans var vettigare stockad så den upplevdes faktiskt behagligare att skjuta med trots att det är lite mera drag i 375.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dahla sa:

Jag har aldrig fått tillfälle att prova någon bössa i 375 H&H så jag kan inte jämföra med 9,3x62 själv.

Kompisen skjuter 9,3x64 brenneke och den är ganska snärtig jämfört med min 9.3x62. 9,3x64 brukar väl ganska ofta jämföras med 375 H&H och det är väl den närmsta jämförelsen jag kan komma.

Nån i närheten av Söderköping som skjuter 375 H&H som vill låta mig prova några skott får ju gärna höra av sig

 

 

Har en med dämpare det blir inte mycket rekyl av den!

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill påstå att 375H&H har en ovanligt snäll rekyl, även med MC stock. Den är ju inte snärtig ett dugg utan en tung knuff bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Vill påstå att 375H&H har en ovanligt snäll rekyl, även med MC stock. Den är ju inte snärtig ett dugg utan en tung knuff bara.

Jag upplever faktiskt .375h&h som mer snärtig och rapp än som en tung knuff, iaf. jämfört med 9,3x62. Spontant när jag sköt .375:an tänkte jag 30-06 på steroider. :D

Däremot håller jag med om att rekylen inte är några problem att hantera, inte ens med en MC-kolv och framförallt inte i fristående. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Holz sa:

Jag upplever faktiskt .375h&h som mer snärtig och rapp än som en tung knuff, iaf. jämfört med 9,3x62. Spontant när jag sköt .375:an tänkte jag 30-06 på steroider. :D

Däremot håller jag med om att rekylen inte är några problem att hantera, inte ens med en MC-kolv och framförallt inte i fristående. 

Då upplever vi olika.

Inga problem med kalibern i bänk heller med min SAKO Finnbear L61R på 3,9kg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Då upplever vi olika.

Inga problem med kalibern i bänk heller med min SAKO Finnbear L61R på 3,9kg.

Jo, så är det nog. Var faktiskt en Sako Finnbear jag sköt med också. Klart trevlig bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Holz sa:

Jo, så är det nog. Var faktiskt en Sako Finnbear jag sköt med också. Klart trevlig bössa.

Ja jag gillar den gamla bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här kan väl inte vara ett dåligt köp?

Rakt stockad, hakmontage och en leupold från tiden då dom var ganska skapliga. Kolvträt är väl inget att hurra över kanske men man vågar ju släpa runt den även i en grusgrop :D

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/sako_m98_375_h_h_magnum/79981990

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dahla sa:

Den här kan väl inte vara ett dåligt köp?

Rakt stockad, hakmontage och en leupold från tiden då dom var ganska skapliga. Kolvträt är väl inget att hurra över kanske men man vågar ju släpa runt den även i en grusgrop 

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/sako_m98_375_h_h_magnum/79981990

Bra och tåliga grejer, jag hade inte tvekat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dahla sa:

Den här kan väl inte vara ett dåligt köp?

Rakt stockad, hakmontage och en leupold från tiden då dom var ganska skapliga. Kolvträt är väl inget att hurra över kanske men man vågar ju släpa runt den även i en grusgrop 

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/sako_m98_375_h_h_magnum/79981990

Rakt stockad? Lika rak som min bandyklubba.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-14 at 05:54 Dahla sa:

Då är väl en 458WM Afrikas 9,3x62 då?

.375 är faktiskt det minsta man får ha i många länder där nere på dom 5 stora på grund av krav på minst 9,5 mm kuldiameter.

Därför är den kontinentens sexochenhalva ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...