Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Dahla

375 H&H

Recommended Posts

Svenstorparn
1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Aha! Kan du tänka dig begagnat hade jag tittat närmare på SAKO 75.

Först och främst får vi se vad SAKO har att komma med på måndag då dom skulle återkomma om ärendet, jag kanske eller kanske inte tar den beroende på vad dom har att erbjuda.

En annan grej jag funderade på är hur liten den kändes och lätt, det var samma upplevelse med en Krieghoff Teck i 9.3X74 jag kollade på den kändes också jätte liten.

Jag kanske är för van vid min hagelbössa som verkligen känns gedigen och tung trots att dom har ungefär samma vikt runt 3.6kg, nu menar jag inte att Parcouren är ett järnspett som sådant men det känns som det är lite mera av allt rejälare kolv, framstock och framförallt en stadig stållåda mellan händerna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Sako_Finnbear
1 minute ago Svenstorparn sa:

Först och främst får vi se vad SAKO har att komma med på måndag då dom skulle återkomma om ärendet, jag kanske eller kanske inte tar den beroende på vad dom har att erbjuda.

En annan grej jag funderade på är hur liten den kändes och lätt, det var samma upplevelse med en Krieghoff Teck i 9.3X74 jag kollade på den kändes också jätte liten.

Jag kanske är för van vid min hagelbössa som verkligen känns gedigen och tung trots att dom har ungefär samma vikt runt 3.6kg, nu menar jag inte att Parcouren är ett järnspett som sådant men det känns som det är lite mera av allt rejälare kolv, framstock och framförallt en stadig stållåda mellan händerna.

Jo SAKO 85 är ju lite nerbantad i jämförelse med 75:an. Men i kaliber 375H&H som är snäll att skjuta med är det ingen större nackdel.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Giobbi

Ser fram emot att skjuta med 375h&h! Har också 9.3x62 och har vant mig vid den, dags att ta nästa steg. :) 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn
21 minutes ago Giobbi sa:

Ser fram emot att skjuta med 375h&h! Har också 9.3x62 och har vant mig vid den, dags att ta nästa steg. :) 

Vad föll valet på? (om du nu har handlat bössa förstås😁)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
TekDr

Det tråkiga med steget mellan 9,3x62 och 375 h&h är att det mest är en fråga om image när det kommer till prestanda. Enda egentliga fördelen för 375 är att fler länder anser den ok till DG. 

Men hade man haft plats skulle jag haft bådeoch 😜 och nåt grövre....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear
46 minutes ago Giobbi sa:

Mycket lika att skjuta med. Jag tycker faktiskt att 375 har en lugnare rekyl än 9,3x62, men det

beror nog på att 9,3 bössorna brukar vara något hekto lättare än 375.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Giobbi

Ah. Har följande val på bordet - ev vinner jag bud på WB idag på en std pipa eller så har jag en semi att falla tillbaka på. Semi skulle klart passa kalibern bättre men då blir bössan tyngre med, kanske är det redan löst får se när auktionen är klar och röken lags sig men priserna nu dom sista auktionerna har skenat. Sen måste jag hitta ett slutstyckeshuvud Magnum i vänster med.

@svenstorparn, blir en pipa, till, på min Blaser R93a, nummer 7 i ordningen. : )

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn
1 minute ago Giobbi sa:

@svenstorparn, blir en pipa, till, på min Blaser R93a, nummer 7 i ordningen. : )

Ok, Skulle det nu skita sig med SAKO och deras leveranser så vet jag var det står en R93 i 375 H&H med kickstop tänkte titta på den i helgen men avvaktar fortfarande på vad SAKO har att säga.

Funderade lite på tillförlitligheten på R93:an och vikten, dom har ju både risats och rosats av folk. R93:an tar ju 3+1 och SAKOn tar 4+1 i magasinet så ja det är ju som vanligt för och nackdelar med allt😏

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Giobbi

Ja, så är det. Mycket brus på nätet, ta det du känner och gillar, skit i andra. Jag köpte r93an för nåt år sen, gillade inte råttan alls, mot allas inrådan. Funkar hur bra som helst, massor av billiga pipor där ute med. :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
robban.jagaren
1 hour ago Svenstorparn sa:

Ok, Skulle det nu skita sig med SAKO och deras leveranser så vet jag var det står en R93 i 375 H&H med kickstop tänkte titta på den i helgen men avvaktar fortfarande på vad SAKO har att säga.

Funderade lite på tillförlitligheten på R93:an och vikten, dom har ju både risats och rosats av folk. R93:an tar ju 3+1 och SAKOn tar 4+1 i magasinet så ja det är ju som vanligt för och nackdelar med allt😏

Nej R93an tar 2+1. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear
2 minutes ago robban.jagaren sa:

Nej R93an tar 2+1. 

Ja vist är det så på magnumkalibrar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn

Aha ja det var ju inte så bra, då faller ju liksom själva idéen med en bult bössa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear
8 minutes ago Svenstorparn sa:

Aha ja det var ju inte så bra, då faller ju liksom själva idéen med en bult bössa.

Nej, men där är ju SAKO bra med sina 4+1.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Har klarat mig på 4 plugg. Och två gånger har jag fått tillfälle att förbruka samtliga under ca 20 år. Får se om man får chansen igen? Men känns som man skulle klara sig på 3?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn

Klara sig gör man säkert med 3, men då klara man sig säkert med 2 snabba också och då ser jag inte meningen med att köpa en bultbössa då är man mera betjänt med en dubbelstudsare, i min värld är ju själva tanken med en bultbössa eller halvauto för dom som gillar det att man ska kunna avlossa 4-5 skott i rad utan att ladda om. Sen är kanske en enpipig sak mera träffsäker på längre håll osv beroende på modell osv...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
robban.jagaren
7 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ja vist är det så på magnumkalibrar?

R8 tar 3+1 om jag inte har helt fel.

Men jag har bara 2+1 i magget på min R93 i kal 300WM.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Giobbi
7 hours ago Svenstorparn sa:

Klara sig gör man säkert med 3, men då klara man sig säkert med 2 snabba också och då ser jag inte meningen med att köpa en bultbössa då är man mera betjänt med en dubbelstudsare, i min värld är ju själva tanken med en bultbössa eller halvauto för dom som gillar det att man ska kunna avlossa 4-5 skott i rad utan att ladda om. Sen är kanske en enpipig sak mera träffsäker på längre håll osv beroende på modell osv...

Meningen är att det blir en pipa i skåpet och inte ett vapen = mer plats i garderoben. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn
1 hour ago Giobbi sa:

Meningen är att det blir en pipa i skåpet och inte ett vapen = mer plats i garderoben. ;)

Det är ju en av fördelarna med Blaser och andra med samma system, nackdelen är ju då magasinkapaciteten. 

Det är inte lätt att köpa kulvapen helt enkelt, mycket lättare med hagel där köper man bara en Krieghoff så behöver man inte fundera mera på att😂

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn

Efter noga övervägande med mig själv några dagar där fördelar och nackdelar har vägts mot varandra så har jag kommit fram till beslutet att ändå köpa SAKOn då jag fick ett redan bra pris ytterligare något reducerat.

Jag har verkligen försökt att hitta något annat som matchar i samma prisklass men det verkar tunt i just denna kaliber, de som finns faller bort pga det ena eller det andra.

Det ända som verkligen stör är just nätskärningen och att SAKO ägs av Beretta, det kan ju få vem som att må lite illa😁

Den raka kolven är enligt vissa bättre på att hantera rekyl än vad en monte carlo är? Den svarta bakkappan kommer förmodligen att bytas ut mot en röd dito.

Man kan inte ställa för höga krav det är ju trots allt bara en studsare och inte en hagelbössa😂

Så ja nu är det bara att vänta på licensen som borde dyka upp runt slutet på Januari eller början på Februari....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Om bössan blir tillräckligt billig kanske du kan få ny nätskärning för pengarna du sparat. Om du låter en kolvmakare byta kappa, nätskära och bädda kanske den summan också blir hanterbar i ett bräde.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn
1 minute ago Dahla sa:

Om bössan blir tillräckligt billig kanske du kan få ny nätskärning för pengarna du sparat. Om du låter en kolvmakare byta kappa, nätskära och bädda kanske den summan också blir hanterbar i ett bräde.

Jag har faktiskt funderat lite i dom banorna alternativt få en helt ny kolv gjord, men det är bara i funderingsstadiet ännu.

Förmodligen vänjer man sig och slutar fundera så mycket på att.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.