Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Jabbe

Kula till 221 Fb

Recommended Posts

Jabbe

Jag sliter mitt hår i frustration över 221:an och kulval.
De kulor som stabiliserar är lite för tuffa mot viltet. Speer 1045 är ju tydligen den enda undergörande men då den inte tillverkas längre så går den ju inte att få tag på. Jag hittade denna https://www.speer-ammo.com/en/bullets/rifle-bullets/tmj-rifle-bullets/224/224-cal-55gr-total-metal-jacket-speer-bullet
Som tydligen ska vara en ersättare till 1045:an och tom vara särskilt avsedd för jakt. Där tar det positiva slut, Brownells som är generalagent för Speer i Sverige har inte exportlicens för den kulan och och har den därför inte
Heller i sitt sortiment. 
Någon som vet om det finns något sätt att få hem kulor från staterna eller är det helt kört? 
Finns det fler som sitter i sama sits så kanske det går att fler mailar Brownells och önskar kulan i sortimentet så kanske dom söker licensen och tar in den..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Jabbe
4 hours ago Dahla sa:

Njaa, oryxen är en jättefin kula men den är ju blyspets.

Det jag är ute efter är ju en trubbig helmantel eftersom jag ska ha den då jag i första hand jagar ripa och annan fågel, uteslutande matnyttigt vilt mao.

Skulle jag skjuta ripa med blyspets så lär hela fågeln sprängas i bitar..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Nu skjuter jag inte kalibern alls men när jag hade en .222 Remington funderade jag över Sellier & Bellot 2,9 g (45 gr) FMJ som ser ut att kunna fungera bra till fågel. Om det inte framgår av bilden är den fräckt stulen från strobl.cz men finns hos många svenska handlare också.

sob-224-45gr-fmj.jpg.c080b47be56266ee5daee856c6f9c8d3.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jabbe

S&B är testad men jag får inga vidare träffbilder med den kulan, föredrar dessutom 55grains kulor då de står emot vinden lite bättre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Norma helmantel då kanske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jabbe

Tack, jag ska beställa en ask och prova.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.