Hoppa till innehåll

Rävvak, optik


LillNiklas

Recommended Posts

9 hours ago Silver sa:

Några kompisar har byggt på vagnar, men inte den som är mest intresserad. Han och hans jaktkompis har flera kojor istället på platser dom nyttjar i åratal.
Jag skulle bygga i 70 mm regel och nyttja västkustskiva(eller annan av samma typ) för att få bra isolering men som sagt beroende på var du bor och hur kallt det är kan du säkert välja annat. Min kusin isolerade med någon sorts matta han fått tag på från tunnelbyggen i Norge, fördelen är att han skar den lite för stor och pressade in den i facken och på så sätt fick lufttäta fack vilket ger minimal värmeförlust.
Nackdelen med att bygga lätt är att vi åker på snöskottning av taken men det får man ta alternativt bygga lite starkare hörn på kojorna.
Med lägre vilttillgång blir det fler bompass så många kojor är stora nog att rymma en skön sittplats och en säng så man kan vaka hela nätterna när det är bra förhållanden och ändå orka jobba dagen efter.

Får du tag i en liten äldre husvagn kan du ju bygga koja av den om den inte är möglig, eller svänga ihop väggar från en kasserat frysskåp från lastbil, dom blir i det närmaste självbärande och isolerade på samma gång.

Jag skulle inte ha en kupévärmare utan ett litet oljeelement eller liknande men det är bara för att jag ogillar oljud som tex fläktar.

Ett exempel:500 watt oljeelement

Tack för tipsen! Kul att höra hur dem byggt. Mattan din kusin använde kanske är just en sådan jag isolerat med, är snickare till vardags. Det är en Paroc täckmatta som används om man gjuter vid minusgrader. 

Tanken med frysskåp är enkel och bra! Den idén kan en bygga på. Då skulle en enkelt kunna isolera väggarna med undertaks skivor. Ni vet dem där vita som sitter inne hos tandläkaren. 600x600 eller 600x1200. Limma dem direkt på panelväggen. Mest för att slippa eko o få ett dunkelt ljud i kojan. 

Tack Silver! Jag kommer köpa ett sånt element istället.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt, jag har i min snickargärning aldrig fått gjuta i minus så jag vet inte hur den är.

Kul att kunna hjälpa till, ta gärna bilder när kojan i nock är klar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Silver sa:

Mycket möjligt, jag har i min snickargärning aldrig fått gjuta i minus så jag vet inte hur den är.

Kul att kunna hjälpa till, ta gärna bilder när kojan i nock är klar!

Okej! Du har inte missat något kan jag säga.? 

Absolut! Den blir nog klar till helgen. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-17 at 21:24 LillNiklas sa:

Hur tycker du lasern funkar? Mäter den korrekt och tornets klick stämmer överens med verkligheten? 

Lasern "känns" helt 100 måste jag säga.. någon gång kanske som den trasslat.. har jag för mej.. i dimma. Men aldrig annars. Verkar som strålen är mer som en hagelkärve eller något för jag har flera gånger "skjutit" fåglar i luften och ganska enkelt fått en mätning. Tidigare tester med handhållen laser var inte alls lika lätt..

ASV tornet.. har ärligt talat aldrig testat. Kolven är inte helt 100 istället, vapnet har aldrig inbjudit och lockat till skytte på håll och skjuter heller inte med jaktmatch..och jag tycker det är rätt trist att handladda.. så tja inte testat så seriöst. Nattetid så är det extremt ovanligt att man skjuter på håll där man behöver tornet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Lasern "känns" helt 100 måste jag säga.. någon gång kanske som den trasslat.. har jag för mej.. i dimma. Men aldrig annars. Verkar som strålen är mer som en hagelkärve eller något för jag har flera gånger "skjutit" fåglar i luften och ganska enkelt fått en mätning. Tidigare tester med handhållen laser var inte alls lika lätt..

ASV tornet.. har ärligt talat aldrig testat. Kolven är inte helt 100 istället, vapnet har aldrig inbjudit och lockat till skytte på håll och skjuter heller inte med jaktmatch..och jag tycker det är rätt trist att handladda.. så tja inte testat så seriöst. Nattetid så är det extremt ovanligt att man skjuter på håll där man behöver tornet.

Okej bra info! Zeiss Diarange får vänta. Var och hämtade en pipa hos vapenhandlaren idag och där låg en Zeiss 6-24x72 så blev ägare till en sådan idag!? 

Nu kan de komma lite snö?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man va med och leka? Jag har kanske inte skjutit i närheten av lika många rävar som en del här men jag har vandrat en lång väg med kalibrar kulor och optik. Började med en 22 hornet som sedan blev en k hornet. V- max var inte uppfunnen så den matades med Sierra 40gr HP och nosler bt  40gr. Sedan blev det en 6mm ppc med 58gr V-max och extremt döda rävar. Gillade inte matningen och införskaffade en 222rem som matades med 40gr v-max och det dödade räv det också. Den gjordes om till 221fb men pipan börjar vara på upphällningen så den står mest i skåpet. Nu använder jag en 223rem med en bartleinpipa som matas med 50gr v-max och den skjuter bättre än vad jag gör. Ovanpå sitter ett Zeiss 4-16x50 belyst med en julgran till sikte, ett rapid z och längst fram på pipan sitter en sonic45 som gärna bytts mot någonting smidigare vilket bara hindras av pipans ytterdiameter. Har skjutit med helias stålkikare 8x56 zeiss 6x40 leupold 3,5-10x50. Men inget slår zeissen inte ens den lilla 6x40 kikaren kan helian eller en Leopold som knappt är värd att nämnas i dessa sammanhang göra något åt . I min ålder så kan jag nog inte tillgodogöra mig större utgångspupill än 7mm så det är där begränsningen blir.  OM det blir licensfritt med ljuddämpare kommer 221;an att byta håldiameter i pipan till 5,4mm alltså 20 vartarg men bara OM. Då blir 223rem bössan förpassad till ett liv som renodlad fågelbössa och rå/bäver kaliber.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago LillNiklas sa:

Funderar på att ta 20cm av gluggen och sätta i skumgummi så bössan kan vara ute helatiden. Tanken är att kunna ha det ganska skönt i kojan för en gång skull utan kyla. En av taxarna är det god pli på så hon brukar vara med i tornen o förvarna. Sen är det trevligt med sällskap av na’. Hängde upp ett gammalt lakan så det kan bli lite tillstymmelse till ljus i kojan oxå. ?7A0FC231-6045-4D40-9E6A-4DFEC387479D.thumb.jpeg.75e9866174aff1b18a04301a8c36087f.jpeg96C658C4-6B5B-4DFD-8695-F7728D9505F6.thumb.jpeg.33674d84c4ac75b321b8be33cfbc6830.jpegC044D5F7-2EB9-437F-B561-4E1723F8CE96.thumb.jpeg.62b9077407b917ebc302ab40f939a165.jpeg80C0B586-DF0E-4452-B5F2-0BC7C8DDEA00.thumb.jpeg.ce8c214f57b5459df2a1e1370c11ddd2.jpeg

En kondom eller en liten bit tejp på pipmynningen så slipper du isbildning i loppet om vädret är ogynnsamt då en varm bakdel och en kall framdel kan ge kondens på oönskade ställen. Jag gjorde ungefär likadant med ett hål i en skummadrass som förstock och pipa gick igenom. La flera madrasser på varandra så att jag kunde ligga under några fårskinnsfällar då vildmarksrävarna här i stugan inte visade sig om man eldade i kaminen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Nils l sa:

En kondom eller en liten bit tejp på pipmynningen så slipper du isbildning i loppet om vädret är ogynnsamt då en varm bakdel och en kall framdel kan ge kondens på oönskade ställen. Jag gjorde ungefär likadant med ett hål i en skummadrass som förstock och pipa gick igenom. La flera madrasser på varandra så att jag kunde ligga under några fårskinnsfällar då vildmarksrävarna här i stugan inte visade sig om man eldade i kaminen. 

Okej det skall jag isåfall göra, tack! 

Kan tänka mig att det är som natt och dag mellan dina rävar och dessa här som stryker omkring. Är väl inte helt naturligt med röklukt i skogen heller för räven.. Men har läst om folk som vakar med kamin som värmekälla, måste vara riktigt gött! 

Såg idag att det speglar sig duktigt emot himlen, rutorna/gluggen. Får nog ta och fixa en skylift och bygga ut ett litet skärmtak.? Kanske är en petitess men för att de bara ska kännas bra bör de göras.?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En räv kan vara jäkligt vaksam på förändringar i omgivningen och då jag använde mig av snökojor så lämnade jag en pinne i gluggen som påminde om en gevärspipa och i stugan satte jag på en liten radio på låg volym som gav lite ljud ifrån sig. Upplevde att det gick lite lättare att få in dem på det viset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är väl inte den flitigaste vakjägare utan mer lockjägare men innan barn och familj så var målet 25 rävar per år, sköt väl ungefär det, ibland fler, ibland färre. 

Jag har använt lite olika kalibrar men nu använder jag 204 ruger. Har skjutit en del räv med den. Den funkar riktigt bra, effekten kan liknas vid 6,5:a med varmintkula men utan genomslag som regel (utom på valpar). Bössan är ett billighetsbygge baserat på en rem 700 och begagnad kolv. Pipan är en trueflite från NZ, som är det enda riktigt dyra på bössan förutom kikaren som är en S&B pm2. 

Kalibern är helt rätt och bössan skjuter riktigt bra men jag ångrar lite att jag inte byggde på en Sako istället. 

Mads

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag då inte skjutit nån räv och har väldigt få försök under västen men jag har förberett mig genom att skaffa mig en Winchester m88 cal .243 med ett Zeiss Terra 4-12x42.
Vet att många spottar på framförallt siktet och antagligen anser att m88 inte skjuter spikrakt men den skjuter troligen bättre än jag och jag träffar iaf tillräckligt bra för att vara inom träffområdet på 100m med råge, så det ska nog gå bra.

Jag har en vakjakt på räv och en lockjakt på räv under bältet men ingen av gångerna fick jag ens en obs.
När jag vakade så kom det tydligen en räv ngn timme efter att jag avbrutit, antar att den visste om mig heeela tiden och när jag lockade lät jag nog mer som en skrikande unge än en skadad fågel så jag har en del att lära.

Nu har jag kikat en del på lockfilmer och hoppas att jag nästa gång kan frambringa mer sug i magen på räven, får vi se på tisdag när jag planerat in nästa session.

Hört att rävar inte gillar dåligt väder, har ni några erfarenheter om hur räven beter sig beroende på väderlek?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snöar det är det inga problem men om det regnar vill de inte gärna vara utanför grytet. Vakar du på åteln så behöver du inte locka. Bara vara tyst och försöka se till att ha vinden emot dig. Lockar du så gäller det omvända. Skillnaden är att räven aldrig ska hinna in i din vittring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Första snön kom i söndags kväll i Östergötland. Sköt en hanräv på 330m med Speer TNT kula.. genomslag som en helmantel o räven gick 80m efter skott... no more speer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 330 meter tappar väl vilken kula som helst 150m/s jämfört med 100 meter så det behöver ju inte vara kulan i sig som är problemet när man sträcker ut på dom avstånden.

Det borde väl finnas data som talar om vad en Speer TNT behöver för hastighet för att öppna upp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj! Jävla bedrift, du måste haft tur med en lugn räv! Grattis!!

Har kikat på speer men ratat dem pga risig ballistik.. inte för att det spelar någon som helst roll för mej men iaf. Nöter vidare med V-max..

Hur upplever du siktet då nu när du jagat med det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

På 330 meter tappar väl vilken kula som helst 150m/s jämfört med 100 meter så det behöver ju inte vara kulan i sig som är problemet när man sträcker ut på dom avstånden.

Det borde väl finnas data som talar om vad en Speer TNT behöver för hastighet för att öppna upp.

Fåglarna poffar till på upp mot 400 meter så trodde inte det skulle bli något problem.. räven dog ju oxå så problem blev det inte med inte heller den effekten som eftersträvades. 

Det är ingen data jag letat efter. Inte värst intressant nu heller då jag inte kommer använda den mer. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Hipshot sa:

Oj! Jävla bedrift, du måste haft tur med en lugn räv! Grattis!!

Har kikat på speer men ratat dem pga risig ballistik.. inte för att det spelar någon som helst roll för mej men iaf. Nöter vidare med V-max..

Hur upplever du siktet då nu när du jagat med det?

Jo då han gick länge o trilskades utan att komma in på åteln. Tidig oxå, 20.00! 

Har slut på v-max och hittade inte någon som hade på lager. Men ska ladda upp ett gäng sierra varmint efter jobbet så får använda den ikväll förhoppningvis. 

Fyfan! Svinbra. Sköt med 20ggr förstoring och bra skärpa, den är inget fel på och även enkel att ställa in i mörkret! Punkten är fantastiskt bra o ställa in med??

 

Men nu är hjärnan och köpsuget intälllt på 22-250!?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! 

Men ska du skjuta på så stora avstånd så kanske du ska överväga 6 mm? 224 kalibrarna dör hårt efter 300.. blir mycket skruva. 

Jag har aldrig kollat så noga men Christian tar ju varje tillfälle han kan att hissa 6 XC är det väl? Hyser viss respekt för hans insikter.. men tja vad som där i den grovleken tror jag är vettigare än 224 om du skjuter på såna avstånd. Samtidigt, det är inte helt lätt att få dessa lägen på räv på stora avstånd.. du kommer att sumpa många rävar som helt enkelt aldrig erbjuder skjutbart läge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Hipshot sa:

Ok! 

Men ska du skjuta på så stora avstånd så kanske du ska överväga 6 mm? 224 kalibrarna dör hårt efter 300.. blir mycket skruva. 

Jag har aldrig kollat så noga men Christian tar ju varje tillfälle han kan att hissa 6 XC är det väl? Hyser viss respekt för hans insikter.. men tja vad som där i den grovleken tror jag är vettigare än 224 om du skjuter på såna avstånd. Samtidigt, det är inte helt lätt att få dessa lägen på räv på stora avstånd.. du kommer att sumpa många rävar som helt enkelt aldrig erbjuder skjutbart läge.

Första gången jag skjuter en räv under vak på över 200 meter. Ny åtel och ser väldigt långt.. kommer säkerligen bli någon mer på lite håll men när ån har frusit kommer dem komma in på rätt åker tidigare då det bara finns en bro att gå över. Längsta hållet blir 160m när minusgraderna lagt ån. 

Tro mig, bomma räv har jag gjort på närmre håll och vet hur jävliga dem kan vara att få in igen. Sett rävar sitta ute på fälten o titta på andra rävar dom fått gå vidare. 

Hemma är dem inte superrädda för smällar då det finns ett stort skjutfält i närheten. Men de klart, dem springer en bit om en klantat sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar att du kommer sumpa flera rävar som helt enkelt inte är stilla nog för att du ska hinna mura fast bössan nog för att skjuta på stort avstånd.. Bomma går svinbra på 50 meter typ.. testat, funkar svinbra :D

När jag testat att rikta mot räv på lite håll, räcker med 150-200 så tar det en god stund innan jag landat med bössan rätt i sandsäcken i kojan.. väl på rätt ställe så jag har bänkskyttestöd nästan men innan jag är där så tar det en stund.. sen måste jag ligga i räven ett tag och se att det ser stabilt ut, det är en rätt seg process. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...