Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
klompdomp

Verktygstavla för hemmafixaren?

Recommended Posts

klompdomp

Jag (och frun) har äntligen flyttat från hyresrätt till ett litet radhus. Som grädde på moset har jag nu även ett förråd att pyssla med mina projekt i. Således tänkte jag sätta upp en verktygstavla på en av väggarna, men grubblar över vad som är en lämplig lösning. Ska man ha en i plåt med förborrade hål i, eller ska man sätta upp en träskiva bara och sätta egna skruv och hållare där man tycker det passar? Många av er här har mycket mer erfarenhet och kunskap än mig så jag hoppas ni vill dela med er av tips och tankar! 

snowman

Ikea har eller hade magnetlister som slet grejorna ur handen. En tavla med sådana vore toppen.

På min finns 3 lister .Alldeles för få.  med facit i hand skulle hela tavlan bestå av dessa magnetlister.

• Like 1

klompdomp

Tack för tipset! Får bli en tur till Ikea och undersöka om listerna de säljer fortfarande är lika bra!

charlie
6 hours ago klompdomp sa:

Tack för tipset! Får bli en tur till Ikea och undersöka om listerna de säljer fortfarande är lika bra!

Biltema har ett 3-pack med magnetlister som funkar rätt bra... inte svindyra heller. Funkar bra i combo med vanlig verktygstavla

https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/magnetisk-verktygshallare-3-delar-2000035947

karelsk blandning
På 2018-09-15 at 16:05 klompdomp sa:

Dom är rejält stadiga, har såna där jag hänger upp knivar på. 

• Like 1

simnil

Antingen skruva upp en träskiva och måla eller så hålad plåt är mina förslag. 

När jag inredde garaget så knallade jag in till närmaste plåtslagare och köpte två hela ark galvad och hålad plåt, minns jag inte fel så kostade kalaset kring 1300kr så nu har jag alltså 4 kvadratmeter tavla. Han bockade även in en cm på vardera långsidorna 90 grade på plåtarna så det blev lite bättre styrsel på dom. Skruvade sen upp dom på 40x40mm regel för att få ut dom från väggen lite. Hålen i plåten är 5mm så vanlig popnit passar perfekt. 

DSC_0067.JPG

• Like 2

klompdomp

Fasen det där utrymmet blir man allt avundsjuk på simnil! Jag fick för mig att en målad plywood-skiva passade bäst så nu sitter en sån uppe. Målade den i en enligt mig, snygg grön färg men när frugan fick se den backade hon bara långsamt ut ur förrådet och mumlade något om att hon ”måste välja sina strider...” 🤔 

Ska absolut kolla upp Ikeas lister till helgen, känns som en smidig lösning för skruvmejslar och dylikt.  

• Haha 1

Havakko
10 hours ago klompdomp sa:

Fasen det där utrymmet blir man allt avundsjuk på simnil! Jag fick för mig att en målad plywood-skiva passade bäst så nu sitter en sån uppe. Målade den i en enligt mig, snygg grön färg men när frugan fick se den backade hon bara långsamt ut ur förrådet och mumlade något om att hon ”måste välja sina strider...” 🤔 

Ska absolut kolla upp Ikeas lister till helgen, känns som en smidig lösning för skruvmejslar och dylikt.  

Gjort klart för sambon att snickeboan/verkstan är mitt revir så där får jag stöka bäst jag vill ;)

• Like 1

simnil
11 hours ago klompdomp sa:

Det är ett händigt utrymme att ha. I sammanhanget kanske rätt stort, just under 60 kvadrat (plattan är 10x6), men känns litet tämligen ofta ändå 😃

DSC_0062.JPG.c66fd5ed21c40df89e8c43f1b9cf55a5.JPG

När jag tog denna bild stod jag med ryggen mot stora porten, där bilen körs in och ut, den lilla på bilden används för smågrejer som skotrar och gräsklippare mm. 

Något jag rekommenderar att du för upp på inköpslistan är någon form av väggmonterat fack/backsystem. Det är innibombens mycket roligare, och snabbare, att försöka hitta en M6-skruv om man har lite ordning på grejerna 😃 

Jag har ett ganska stort backställ, men hade inte haft något mot ännu större. Bara enklare hitta dom där mystiska bra att ha grejerna när dom verkligen är bra att ha om dom inte ligger under fyra kilo "gott och blandat"

• Like 2

klompdomp

Vill bara rikta ett stort tack till er som gett kloka råd i tråden! Inhandlade en magnetlist från IKEA i helgen för att prova. När jag hade satt upp den var det bara att åka tillbaka och köpa en till för den var precis så bra som utlovat! Köpte även några småbackar från Jula som jag satte upp. Himla skönt att samla allt smått och gott där. 

Silver

Bilder?