Hoppa till innehåll

Husqvarna 8x57JS


norrlandsjakt

Recommended Posts

Godkväll! Tänkte fråga er proffs lite om min bössa som jag ärvt av farfar.. Har hunnit skjuta 4 älgar själv med denna och tycker faktiskt att jag är ganska nöjd med den.

Det är iallafall en Husqvarna 8x57js så mycket vet jag, men är det en 640 eller en 1640? m98 m96? vad är skillnaden?

Tyckte detta var lite av en djungel.. Förstod det även som så att 640 inte var värd att kosta på pengar?? 

Funderar nämligen på att kosta på den en ny kolv och kanske ljuddämpare? Eller är det lika bra att köpa en ny bössa??

IMG_20180924_174920.jpg

IMG_20180924_174723.jpg

IMG_20180924_174756.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en 640 med M98-låda. Det ser du på den extra bakre låsklacken på slutstycket samt på den grövre pipmuttern (jfr. med M96).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har en mauser98 utan tumurtag, dvs civil. Utbytt trycke till ett med sidosäkring. Det är nog en 640, men med stock som liknar 146ans.jag tror det var de tidiga modellerna av 640. Utmärkt vapen i trevlig kaliber som absolut är värd en ny stock och dämpare. Jag har en kompis som nu i sommar har gjort just det med exakt en sådan bössa som din. 

Men egentligen tycker jag att du ska köpa en blaser och sälja den till mig ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det är för något har du redan fått svar på av ovan trogna "vapenbröder" med koll på vad de pratar om.

Jag delar dock inte nödvändigtvis deras syn på "Vad den är värd att kosta på". Det du har i din ägo är ett bra bruksvapen som i bästa fall brukar ha ett värde kring 1500-2500kr. Bara för att du sen förser den med en kolv för 3-6000kr och en dämpare för 3500kr (+800-1500kr för gängning) så blir den inte per automatik värd 8-12000kr och det är vääääldigt noga att poängtera då många verkar tro att så är fallet och ack vad besvikna de blir när de i bästa fall får 4-5000kr för bössa och dämpare samt den nya fina stocken. 

Så frågar du mig så är svaret, nej den är inte värd att plöja ned pengar i. Använd som den är eller titta efter annat är mitt tips.

I all välmening.

 

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag hade ärvt en 640 i kaliber 8x57js hade jag nog aldrig gjort mig av med bössan och det hade nog inte MarkusR heller gjort.

 

En ny kolv till systemet och det känns som en helt ny bössa. Om du tänker dig en ljuddämpare för rekylens skull lär du inte behöva det med en kolv som är anpassad för dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dahla sa:

Om jag hade ärvt en 640 i kaliber 8x57js hade jag nog aldrig gjort mig av med bössan och det hade nog inte MarkusR heller gjort.

Helt rätt, så utgår nog de flesta från så även jag under de vapen jag ärvt. Men vapen kommer och vapen går, för en hel del av oss iallafall och det är inte lätt att förutspå tidigt i sin karriär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago norrlandsjakt sa:

Förstod det även som så att 640 inte var värd att kosta på pengar?? 

Funderar nämligen på att kosta på den en ny kolv och kanske ljuddämpare? 

En 640 med M98 mekanism är i mina ögon att föredra framför övriga du räknar upp.

Som nämts ska man nog inte räkna med att den är värd några större summor på marknaden varken som original eller som "upphottad", men som bruksvapen är det inget fel på den...speciellt med en som redan fått ett trycke med sidosäkring som underlättar kikarmontage jämfört med orginalsäkringen.

Jag har en ärvd själv, en tidig modell från -1948 i 9.3x62....din är förmodligen något nyare.

Den hade en rätt otrevlig rekyl med krokig träkolv och bakkappa i bakelit så jag knökade ner den i Hougekolv i gummi med aluminiumskelett, sen vart det som en helt annan bössa att skjuta med.

Tätt skjuter den med, tätare än mig iaf. ;)

En sådan kolv kostar väl från en 1800:- utan alustomme, sedan har du ett utmärkt bruksvapen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en viktig poäng, som jag glömde att nämna, du får aldrig tillbaka pengarna. Men jag gillar m98systemet och bruksvärdet med affektionsvärde kan bara du bedöma. En hoguestock är väldigt funkis, annars kan du bygga om den gamla trästocken så att den blir snällare att skjuta med och samtidigt funkar bättre med kikarsikte. 

Du kan kolla här för inspiration ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Dansken sa:


Kan så vara att du inte har pengarna igen (i Sverige) du investerar men tänk att du förmodligen har världens bästa mekanism
Jag har 3 ;)
Hedra Farfars minne: Sälj den ALDRIG: du kommer att ångra dig när du blir stor

Great minds think alike ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om den inte är värd speciellt mycket pengar ska man tänka att det tillverkas idag M98or, och de är då "nytillverkade" för hutlösa summor. Tex en Rigby m98 för 75.000 kr. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Som sagt har jag ärvt den av farfar, så kommer aldrig på fråga att den ska säljas. Men eftersom jakten börjar bli mer o mer ett stort intresse för mig så tänkte jag kosta på en ny kolv och kanske ljuddämpare.

Vad skulle ni rekommendera för kolv?

Hogue? Pelarbäddad? Bäddblock?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en stock som funkar bra till den bössan, känner du dig rik så tar du den lite stabilare med alu stomme invändigt.

Jag har jämfört dom båda, den pelarbäddade är inte lika stabil framförallt i främte delen.

Jag tyckte det var värt en extra tusenlapp.....men det är jag det.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den med alu stomme är mycket stadigare- men samtigit mycket tyngre. Den pelarbäddade är sladdrigare men om du inte ska skjuta med benstöd känns den tillräckligt stadig och samtidigt som den är lättare blir det bättre balans i vapnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dahla sa:

Men nog borde väl en 640 få en träkolv ändå :)

Inget slår väl en fin kolv av valnöt av bättre grade…..tyvärr inte prismässigt heller.

Skulle själv kunna tänka mig en Rigby Highland Stalker inspirerad om jag slapp betala den själv. :yes:

 

Gummikolvarna är ju utmärkta brukskolvar till överkomligt pris men kanske inte mycket att vila ögonen på.

Highland_Stalker_labelled_1920x550-1920x550.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago tobe sa:

Tycker jag med. Att kasta på en Houge kolv är nästan lite väl mycket våldtäkt! 

Jag har en Hva 246 med kapad/gängad pipa i en hoguekolv... vad kallas det då? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago TekDr sa:

Jag har en Hva 246 med kapad/gängad pipa i en hoguekolv... vad kallas det då? ?

Du kan få frugans nummer, hon är hjärnskrynklare :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Björnstigen sa:

Mitt första vapen är en 648 från -48 i helt orginalskick och i nästan nyskick, älskar den, skönt att skjuta med, trevlig rekyl och träffar där den ska.
Den har inte och har aldrig haft ett kikarsikte och så kommer den förbli, funkar att skjuta med öppna riktmedel om man tränar.

Stör mig inte det minsta på att det sitter en backelitkappa på den heller, kan lätt avverka en ask ammo utan kännbara axelverkar dagen efter  

Gött att höra att du lät den vara i originalskick! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Holz sa:

Gött att höra att du lät den vara i originalskick! 

Det var en självklarhet, dock så har jag funderat på att köpa en exakt lika dan, i sämre skick, och slänga på sikte å dämpare, men det tror jag aldrig blir av, har inte riktigt behovet av en till, i alla fall inte för tilfället.
kanske kommer i framtiden om kronhjortarna blir för svåra att få in på 100m :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...