Hoppa till innehåll

Ny halvautomat kal.12


Two Smoking Barrels

Recommended Posts

Planerar att uppdatera mig inför säsongens kommande kråkjakter och införskaffa en ny hagelbössa...

Den Beretta 686-special jag har idag har bara fasta chocker varav den ena pipan är hyggligt trång. Passar bäst för markvilt.

Kan vara nytt eller begagnat budget 0-15000kr.

Beretta, Winchester, Benelli, Browning känns väl mest intressant. Turkar och andra budget-automater är inte av intresse.

Ska så klart klara stålhagel i mängder, lokala banan har förbud mot bly. Vill kunna mängdträna och bättra på skillsen?

Ös på med erfarenheter och förslag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa systemet är rekylomladdat. Alla system strular förr eller senare och just rekyl är avgjort lättast att hantera när det sker. Sen verkar det vara ngt knas med Benelli.. om det är kolvarna eller vad vet jag inte men jag får för mej att man växer ifrån dem eller något. Annars tror jag du är inne på vettiga prylar.. Beretta och Browning hade jag nog kollat mest på.. Ev Franchi? Den är rekylomladdad.. jag har hanterat för få för att få någon känsla för vapnet.

Saknar ihjäl mej efter Comforten, redan haft fler avbrott med Urikan än vad jag haft med någon av de två Comfortarna jag haft.. men jag kommer inte ifrån att Urikan verkligen passar mej och fäller viltet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 ( enertia ) är perfekt för otekniska pärmbärare samt annat löst folk som lämnar in automaten på 1200 skott service.  Däremot är gasladdat inga problem för hen som har tummen där den ska sitta.

jag vurmar för Browning då dom har speed load något som inte italienska motorcyckel företag klarar av att fixa . Dom som inte provat speed load begriper inte vad de missat ... Browning Gold är en utmärkt automat  , men om man är finsmakare tittar man på automaternas automat  

Browning Auto 5 

jag börjar närma mig att ha haft bortåt 20 halvautomater men inom en snar framtid kommer det stå 7 stycken  Browning Auto 5 i mitt skåp. 

/P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Hipshot sa:

Bästa systemet är rekylomladdat. Alla system strular förr eller senare och just rekyl är avgjort lättast att hantera när det sker. Sen verkar det vara ngt knas med Benelli.. om det är kolvarna eller vad vet jag inte men jag får för mej att man växer ifrån dem eller något. Annars tror jag du är inne på vettiga prylar.. Beretta och Browning hade jag nog kollat mest på.. Ev Franchi? Den är rekylomladdad.. jag har hanterat för få för att få någon känsla för vapnet.

Saknar ihjäl mej efter Comforten, redan haft fler avbrott med Urikan än vad jag haft med någon av de två Comfortarna jag haft.. men jag kommer inte ifrån att Urikan verkligen passar mej och fäller viltet.

Tack för dina kloka ord, är mer eller mindre helt grön på halvautomater så det är uppskattat.

Sköt dock fruktansvärt bra med just en Beretta när jag tog jägarexamen i början/mitten av nittiotalet. 

Sen är det ju inte fel med ett extra skott när det kommer besvärliga svartfåglar?

Får ta mig själv på en Google-resa efter rekylomladdade hagelbössor. Franchi känner jag just bara till namnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men skippa googlandet, har du skjutit bra med en Beretta så fortsätt där.. Det är en bra bössa! 

Sen att Benelli systemet är lite bättre spelar ingen roll, berettan är i grunden en bra bössa och kommer tjäna dej väl.

En skillnad som slog mej nu.. förr när Benellin vart seg i omladdningen dvs jag märker att det tar tid att repa i ny puppa.. den laddar om men sakta, då kunde en dusch WB40 i lådan få den att gå som fan igen och därmed slippa avbrott den morgonen.

Testade samma med Urikan.. vart inte bra alls.

Men tja det spelar ärligt talat mindre roll skaffar du en Beretta i gott skick så funkar det om du håller den ren hyggligt. Mitt dilemma är att jag inte ids gnugga.. och viljan att gnugga Urikan är om möjligt ännu sämre då just mitt ex trillskas när den ska isär och ihop.

O ang trillskande svartfåglar.. jag sköt två tripplar på kråka sist jag var ut.. så tredje skottet är guld!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är herr höftskott knappast representativ för han skjuter på en bra förmiddag vad genomsnittsjägaren möjligen gör på 10 år,  dessutom ägnar han nog mer kärlek åt frugan än sina halvisar så han är på många plan rätt konstig ?    

Däremot är en dusch med wd40 edyl på pistongen  och i lådan inte fel det börjar gå segt , däremot superduper PTFE / teflon megaboljor bör undvikas då halvisar behöver en viss friktion för att funka bra.  Världen bästa automat tex rekommenderas

1 ( EN)  droppe 5/30 motorolja på friktionsringarna om den trilskas  

/P

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåväl, jo jag vet ju att han är kråkjägare av rang ?

En dag på Torsbo borde lösa mina "problem" ?

Håller mig till inslagen linje gällande fabrikat och kollar efter rekylomladdade bössor?

Tackar herrarna för värdefull input.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago culot sa:

http://egun.de/market/item.php?id=7133528

här kan du få en jävligt fin bössa, och förmodligen till jäkla bra slutpris för 

även om det är en limited serie så brukar inte tyskarna vilja betala för det. 

Lägg i beräkningen att det kan kosta mellan 200-250 euro att få hem den. 

/P

Nu har jag förvisso tagit hem några bössor frön Tyskland/Egun förr om åren.

Mycket fin och tack för tips, vet dock inte om jag ids denna gång... Får klura lite på om jag ska lägga nåt bud eller handla "svenskt"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man nu ändå skulle trilla dit på en gasomladdad Beretta...

Är gamla Urikan 391:an att föredra framför nya A300?

Bättre gasventil och samma system som 400:an vad Jag förstår ?

Inte riktigt beredd att lägga uppåt 20 000kr för en hagel halvautomat. Ibland känns det som det bästa vore att köpa en lagom sliten ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nytt i dag - en Breda, som Benelli fast bättre. 

Övrigt nytt idag är jag personligen lätt skeptisk till...... Det är tätt trist finish på pryttlarna. 

Beggat är det rätt mycket att välja på, priset blir betydligt lägre. Gamla Browning brukar vara välgjorda och kostar snudd på ingenting. 

Sedan är ju A5an snuskigt välgjord, extremt driftsäker (om rätt justerad) och sanslöst slitstark. Om än lite till åren kommen. 

T

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Two Smoking Barrels sa:

Om man nu ändå skulle trilla dit på en gasomladdad Beretta...

Är gamla Urikan 391:an att föredra framför nya A300?

Bättre gasventil och samma system som 400:an vad Jag förstår ?

Inte riktigt beredd att lägga uppåt 20 000kr för en hagel halvautomat. Ibland känns det som det bästa vore att köpa en lagom sliten ? 

Har haft 390  och min kompis har nött en i massa år och dom viker  sällan ner sig .

nu var det innan Ulrikorna var födda och det bara hette 390  och på Browning segmentet hette det Gold , italienskt i all ära men ingen kommer ge dig speed load funktion som Browning har.  När jag efter 14 år m Bock beslöt mig för att det var dags för en automat igen och jag liksom du resonerar att jag ville inte Lägga 20000+ på en halvis så föll valet på en Fabarm XLR 5  och den tjänade mig väl under hårda sjöfågeljakter i ur och skur, dessutom var den prisvärd m compositkolv. Sedan gjorde A5:orna återtåg i mitt liv  och därför ska allt annat i skåpet bort !!! 

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

pmt.. vart hittar du Breda i vårt land? Nyfiken..

SAKAB. 

Eller så besöker du en Jaguarhandlare och tittar på en Sauer SL5. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om Fabarm skaffat någon ny generalagent i Svea Rike ännu? Jag har fått för mig att jag villhöver en L4S......

En del Amerikaner verkar tycka bra om denna rekylomladdade pjäs, som Benelli fast bättre enligt denna skribent, (som väl i ärlighetens namn verkar vara tämligen "Benellifobiker")

Retay Masai Mara

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago simnil sa:

Någon som vet om Fabarm skaffat någon ny generalagent i Svea Rike ännu? Jag har fått för mig att jag villhöver en L4S......

En del Amerikaner verkar tycka bra om denna rekylomladdade pjäs, som Benelli fast bättre enligt denna skribent, (som väl i ärlighetens namn verkar vara tämligen "Benellifobiker")

Retay Masai Mara

De heter Fondprodukter & de finns i Karlstad. Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var in på Walter Borg idag.. de hade ingen Breda.. däremot Sauer.. 

Kul bekantskap, så sjukt enkel att plocka isär och ihop!! Nu var den ännu mer piplätt än Comforten som jag jämförde med.. sen testade jag en Unika eller vafan de heter de nya Berettorna och den var fan svinmysig! En sån får det nog bli när nuvarande ska bytas ut..inom kort..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej nu vet jag vad jag ska ha.. Lurar på att skriva över 391:an på hustrun och köpa den nya utan att skriva av den andra.. om hon går med på det. Jag fick ju en sudd när jag sålde min del av en sommarstuga och de pengarna har gått in i huset på olika sätt.. hade en plan att köpa något till mej själv och det får bli en ny automat så slipper jag förhoppningsvis oroa mej för avbrott och kan köra ut med en pang bara om mornarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Hipshot sa:

Nej nu vet jag vad jag ska ha.. Lurar på att skriva över 391:an på hustrun och köpa den nya utan att skriva av den andra.. om hon går med på det. Jag fick ju en sudd när jag sålde min del av en sommarstuga och de pengarna har gått in i huset på olika sätt.. hade en plan att köpa något till mej själv och det får bli en ny automat så slipper jag förhoppningsvis oroa mej för avbrott och kan köra ut med en pang bara om mornarna.

Går med och går med, du får väl göra som dom dvs förvägra dom sex om du inte får som du vill.... Funkar ju rolex för dom ! 

ps: alla kloka män med fast förhållande har 2 plånböcker.

/ P

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...