Hoppa till innehåll

Erfarenheter av Normas 6mm 95gr FMJ?


Fredde_piteå

Recommended Posts

Någon som använt den till fågel? Mest intressant är er som laddar den i 6XC men alla svar är av intresse.

Funder på att lämna matchkulor och ladda med FMJ istället då 6XC ger sån jäkla fart att sönderskjutningar riskeras. Spelar ingen större roll om en FMJ gör dryga 900m/s, men när en hålspets gör det är det mer kritiskt?

Finns den gamla goda 80gr FMJ’n som Hornady gjorde btw??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sluta göra det så svårt för dig, skjut på längre håll så löser sig allt. 

Helt ärligt så har jag 0 koll på den kulan, 

http://bulletin.accurateshooter.com/2016/08/new-dtac-115gr-rebated-boat-tail-bullet-from-david-tubb/

den skulle jag vara nyfiken på. /C

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju förvisso en god ide? Brukar inte vara den som kryper nära i standard-jaktsituationen dock?? (Har ett skott förra säsongen som till och med jag tyckte var lite halvdumt och semi-sjukt med tanke på avståndet...men orren föll som en sten så?)

 

Den ser intressant ut! Men undrar om den stabiliserar i 1:8?

Hursom, la en beställning på normakulorna idag, ska testa och kolla om de är nått att ha. Är precisionen på mellan 200m och 350m som kan vara tveksam. Men det visar sig hur de skjuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

EN en 1:8 skall vara om än marginellt stabil och ev in stabil i viltet med 115 grains kulor, 

min nästa 6 mm pipa kommer att vara en 1:7,25-65 twist och minst 26 tum lång, den kommer att gå fint med allt jag petar i den. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Prövat den i 3 olika bössor/pipor med dåliga resultat. Hade inte tagit skott på mer än 150m med någon av det jag prövade. ScenarL 105 har jag jagat med i 870-880 & den funkar rätt bra. Skjuter dock hellre över än lågt..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-11 at 08:01 Robert.M sa:

Prövat den i 3 olika bössor/pipor med dåliga resultat. Hade inte tagit skott på mer än 150m med någon av det jag prövade. ScenarL 105 har jag jagat med i 870-880 & den funkar rätt bra. Skjuter dock hellre över än lågt..

 Verkar vara samma story för mig, provat olika krut nu med ganska omfattande stegar för varje sort. Resultatet var allt från katastrof till kasst?

Lutar kraftigt åt ScenarL nu. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Robert.M sa:

Bra toppjaktskula, ladda bara inte onödigt hårt ?

Låter perfekt! Exakt det ändamålet den är tänkt till??

Har 203-B, URP och VV N160. Sistnämnda ger nog lägsta farterna.?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-30 at 19:14 Fredde_piteå sa:

Någon som använt den till fågel? Mest intressant är er som laddar den i 6XC men alla svar är av intresse.

Funder på att lämna matchkulor och ladda med FMJ istället då 6XC ger sån jäkla fart att sönderskjutningar riskeras. Spelar ingen större roll om en FMJ gör dryga 900m/s, men när en hålspets gör det är det mer kritiskt?

Finns den gamla goda 80gr FMJ’n som Hornady gjorde btw??

Har du testat 95gr fmj kulan?

Jag testade den i 6ppc men det gick lika dåligt som väntat, kulorna var stabila fast jag hade 1:14stigning i pipan men sköt dåligt och hylsorna höll inte länge så jag gav bort dom kulorna.

Men nu är funderingarna där igen på att göra en lätt bössa i 6br eller 6xc med lämplig stigning och skjuta 95gr fmj till fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago karelsk blandning sa:

Har du testat 95gr fmj kulan?

Jag testade den i 6ppc men det gick lika dåligt som väntat, kulorna var stabila fast jag hade 1:14stigning i pipan men sköt dåligt och hylsorna höll inte länge så jag gav bort dom kulorna.

Men nu är funderingarna där igen på att göra en lätt bössa i 6br eller 6xc med lämplig stigning och skjuta 95gr fmj till fågel.

Testar för fullt i detta nuet med en 6XC....Kulan är hittils oskjutbar?

Provat URP, 203-B och nu senast VV N160. Sistnämnda med magnumknall gav hopp men fortfarande inte ens nära att skjuta bra nog för toppjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...