Hoppa till innehåll

Tjädertuppen på vintern.


Erik-Grouse

Recommended Posts

Hej medlemmar! Jag sitter och drömmer inför vinterjakten då man skall få ställa sig på skidorna och åka ut till knäpptysta skogen och leta tjäder. Vad är era samlade erfarenheter kring vars tjäder brukar hålla till under kallvinterdagarna? Ja vinterdagarna allmänt. Gles tallskog? Gammelskog eller nya planteringar? Mycket myrar runtikring? Och även andra tips ni har att komma med mottages hjärtligt. Då jag riktat tänkt mig få skjuta en rejäl tupp i vinter så uppskattar all information jag kan få från er. Tack på förhand. Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vår mark sitter oftast Tjädern i topp och äter barr från typ 60-70årig tall på relativt glest trädbevuxna bergknallar/höjder kring kanterna mellan gammelskog/tätningar - hyggen/myr om vintern.

Lite högre kantzoner med andra ord, dom verkar ganska stationära för man ser dom oftast på samma ställen.

Detta i Bergslagen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bildgoogla på "Toppfågeljakt" så får du en hint om var andra jägare söker i för typ av terräng, sen är det såklart lokalkännedom och envishet som gäller om man ska lyckas.....mycket envishet om man inte har kanonmarker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant det du skriver. Där jag observerat tjäder nu under hösten låter tämligen snarlikt din beskrivning. Kan det vara så att dom inte flyttar så långt mellan årstiderna? Isådanafall Blir det ju där jag ska söka av i vinter. Mer tips och erfarenheter är välkommet vad ni har för speciella knep när ni är ute o skidrar. Mvh Erik.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Erik-Grouse sa:

Intressant det du skriver. Där jag observerat tjäder nu under hösten låter tämligen snarlikt din beskrivning. Kan det vara så att dom inte flyttar så långt mellan årstiderna? Isådanafall Blir det ju där jag ska söka av i vinter.

 

Jag är långtifrån någon toppjaktexpert, men intresset finns helt klart där....Stortuppen är enligt mig viltet nr 1.

Skillnaden mellan sensommar-höst är att då söker dom födan mest i bärskogen, gärna med inslag av Gran.... inte i Talltopparna.

Dock inte alltför långt ifrån där dom håller till på vintern.

Har sett dom ibland även i mosskanterna vilandes på kvällarna när ängsullen kommit.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Järven sa:

Jag är långtifrån någon toppjaktexpert, men intresset finns helt klart där....Stortuppen är enligt mig viltet nr 1.

Skillnaden mellan sensommar-höst är att då söker dom födan mest i bärskogen, gärna med inslag av Gran.... inte i Talltopparna.

Dock inte alltför långt ifrån där dom håller till på vintern.

Har sett dom ibland även i mosskanterna vilandes på kvällarna när ängsullen kommit.

Tack för svar och tips ? Det blir många kilometer i vinter på skidorna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-05 at 14:45 Erik-Grouse sa:

Tack för svar och tips ? Det blir många kilometer i vinter på skidorna ?

Räkna med mil istället för kilometer så är du närmare målet ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...