Hoppa till innehåll

Gems i Frankrike


stefan

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Då var man hemma i Kiruna igen efter nästan en veckas jakt nere i bergen runt byn Accous,flyget ner gick fint och min väska kom med.Är alltid lite orolig att allt inte kommer med rätt flyg.

Där på flygplatsen i PAU väntade min kompis Michel på mig,efter handskakande och en snabb rapport om väder och tillgången på gems som såg god ut enligt honom. Åkte vi hem till hans gård,lite info om min kompis. Han är ca 15 år äldre än mig och pensionär sedan några år,han brinner för fågeljakt med stående fågelhundar och har för tillfället 6 engelska settrar i olika åldrar.På gården finns även 4 Arab hästar och ett okänt antal katter:rolleyes:  Nu för tiden jagar han endast fågel,och helst morkulla med sina hundar men tar gärna med sig nån kompis upp i bergen runt byn, Där han jagat i 50 år,så en bättre guide i detta område är svårt att hitta.

Dagen efter jag kom så var det planerat för gems så klockorna ställdes på 04,efter en enkel frukost med kaffe och ngr bitar långfranska hoppar vi i bilen och en tim senare börjar vi gå efter en liten stig med pannlampor och promenad stav.

I ryggan låg en flaska med vatten,en bit fransk ost ,painerich och ngr skivor torkad skinka och ett par snickers,det skulle räcka som  lunch enligt Michel.

Ett längre rep,extra kläder, strumpor,regnkläder och en liten handduk packades ner i plastsäck. Kamera,handkikare avståndsmätare och allt som följer med i min packning här hemma fanns även där. Under natten hade det givetvis regnat så allt var blött och stigen mycket halkig,vi promenerade uppåt i ca 2 tim och i totalt mörker för att vara ovanför skogsgränsen just då det började ljusna.

Väl uppe bytte vi om till torra kläder,bössan laddades och handkikare togs fram. Nu insåg jag att det var allvar,snart skulle det smälla trodde jag:yes: ska vi jaga här frågade jag Michel.  Vi stod under nästan helt lodräta bergsidor med PA100336.thumb.JPG.62f16ccaae54911e02739f52d341bc1f.JPGsteniga djupa raviner där det växte lite buskar och partier med gräs på..

Då svarade Michel och pekade att vi  skulle gå efter en mycket brant och smal passage som följde en ravin,jag har ju varit upp på Kebnekaise men detta var nåt helt annat.Blött halkigt och mycket brant:o

Jag lånade Michels enda kulvapen som i mina ögon ej var någon höjdare,en Contender i cal 270 med monterad Hakko kikare av äldre model..

Fortsättning följer.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ravinen passerades utan problem,men inte utan att jag tänkte snubblar jag här har jag jagat färdigt:huh: På väg upp observerades Gemsar högre upp på toppar och mina förhoppningar ökade.  Väl där uppe blev det som en platå/dal mellan några toppar med grönt gräs och fläckar med enris.Även genom platån skar raviner och den böljade av mindre kullar,så djur kunnde beta och även ligga i daglega nästan var som helst. Även här uppe såg vi gems på långa håll som vi ej kom i läge på!

Mycket av tiden under dagen spenderades att vara still och kikarspana efter gemsarna,det visade sig att vädret blev sämre med kalla vindar och lite regn så det blev nödvändigt med förstärknings kläder och varm mössa. Tillslut så hittade vi en grupp med gems där dom flesta var hon djur och års kalv. Vi hade klättrat uppåt så när vi såg dom var gruppen nedanför oss,efter en omväg och ansmygning låg vi ungefär 150-200 meter rakt ovanför dom. Vi såg en hane som jag efter ca 30-40 minuters väntan fick fritt läge att skjuta på,och vad händer jo jag skjuter bom:wacko: 

Om det berodde på vinkeln rakt ner eller nåt skit bakom kolven vet jag ej,eller en kombination av båda... Michel som hela tiden observerat allt i kikare såg gruppen springa långt upp i en brant. Så slutade den jaktdagen i ett stort fiasko för mig. Vi stannade kvar där uppe i ytterligare några timmar men inga fler lägen infann sig.

 

PA120388.JPG

Redigerad med stefan
stavning
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dag 2 var bestämt att vi skulle jaga morkulla med Michels engelska settrar,så klockan 6 vaknade vi och frukosten var samma som dagen innan,kaffe och pain riche. Maten i Frankrike är fantastisk,men frukosten ingen höjdare..men nu var det ju jakten som var prio ett:yes:

Bilfärd i ca en timme och ett annat berg som skulle jagas,redan vid parkeringen insåg Michel att vi att ej skulle vara själva där idag flera bilar stod redan parkerade. Men det var inte jägare,även svamp plockare gillar dessa bergs sidor.

Vi hade 2 hundar med oss och släppte dom samtidigt,efter endast 20 min hördes bepern och vi gick i den riktningen och jag först med en lånad Chapius S/S. Bergssidan var så klart brant och växtligheten mycket tät och snårig,så här förstod jag att det gällde att fort försöka se fågeln vid uppflog. Men när vi kom upp bakom hundarna som sekunderade varandra och som på Michels  kommando reste morkullan som flög upp i en liten öppning..Pang & dagens första och enda fågel föll till backen. 

Vi fortsatte jakten och hade ett till läge på en tjäderhöna,det finns en liten stam av gråfågel även där men dom är ej lovliga att skjuta.

Nåt som också skiljer sig mot våran jakt hemma i Sverige är att även morkullorna kräver en slags licens som fästes runt benet.

20181011_093405.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dag tre,fredag.

Upp i samma tid som tidigare dagar & likadan frukost,men nu skulle vi i väg på en 3 dagars tur och bo uppe på  berget i en fårvaktarstuga som Michel får låna,det såg jag verkligen fram emot. Förutom lite extrakläder,sovsäck och dom vanliga prylarna som  behövs under en krävande jaktdag så erbjöd jag mig även att bära maten för oss.

Från där vi parkerade bilen och fram till stugan var det väl inte längre än 4-5 km men med en stigning på mer än en kilometer efter en liten stig,så fredagen var en dag då gems jakt ej var tillåten och vi planerade att ägna efm till spaning.

Här jagar man dom endast 3 dgr i veckan,ons,lördag & söndag. Väl på plats i stugan installerade vi oss & satt utanför stugan och bara njöt,vädret var fantastiskt med strålande sol och 20 grader varmt:yes: stor skillnad mot onsdagens väder då extra kläder behövdes i den då bitvis kalla vinden.Nu satt jag i t-tröja och mådde kanon,efter onsdagens bom skott hade vi varit och testat bössan och den sköt som den skulle,så missen berodde på skit bakom kolvenB) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...