Hoppa till innehåll

En småländsk stalker


Patrik L

Recommended Posts

Kornfoten som satt där var bara mjuklödd, så det var en rätt enkel operation att få bort den. Förtenade den nyagamla foten och la den på plats och applicerade värme och sen satt den där. 

936360243_IMG_20181118_1815484512.thumb.jpg.187655e2eaf58e26d8d358af949f79a5.jpg

Lite överskott av tenn i bakkant då det skiljde ett par millimeter i totallängd, men jag är ändå nöjd. Jag ska ta en av de gamla skruvarna och fila ner och löda fast i det tomma skruvhålet, så det ser lite mindre halvdant ut.

 

Nästa steg: nytt korn.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga större framsteg här då jag har varit upptagen med "sånt som måste bli klart". Har i alla fall hämtat ett paket från Brownells med lite godis, så jag kan fortsätta sen:

20181123_172807.thumb.jpg.d52e59e4427beb51dcea458a55755253.jpg

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
8 hours ago tobe sa:

Genomgående snyggt!! ?

Tackar.

Det finns ju snabba jobb (och jag har gjort min beskärda del av sådana också), men emellanåt så tänker jag att man kan ju göra det ordentligt från början. Då får man bli lite detaljfixerad.

Egentligen är det ju lite bitterljuvt att hålla på så här mitt i pågående säsong, men det är fullt upp med jobb, ungar och gården just nu så möjligheterna till jakt är starkt begränsade. Då får man se till att man får sin fix på andra sätt. Till exempel genom små portioner på sena kvällar.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Patrik L sa:

Tackar.

Det finns ju snabba jobb (och jag har gjort min beskärda del av sådana också), men emellanåt så tänker jag att man kan ju göra det ordentligt från början. Då får man bli lite detaljfixerad.

Egentligen är det ju lite bitterljuvt att hålla på så här mitt i pågående säsong, men det är fullt upp med jobb, ungar och gården just nu så möjligheterna till jakt är starkt begränsade. Då får man se till att man får sin fix på andra sätt. Till exempel genom små portioner på sena kvällar.

/Patrik

Exakt! 
Är i samma situation som dig och har en Brno m21 som jag tänkt fixa till...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago tobe sa:

Exakt! 
Är i samma situation som dig och har en Brno m21 som jag tänkt fixa till...

Trevligt, du vet att det förväntas en projekttråd? ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago tobe sa:

Jepp, jag håller just nu på att inhandla material.

Alla gillar projekttrådar, mycket bilder ska det vara också. Bara så att vi är överens ;)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filar vidare....

När man närmar sig slutet så tycker jag att en stålskala är bra, då kan man lägga på den och se om man har några punkter där man har missat, dvs kullar. Har man dalar så har man tagit för mycket, då är det bara att bita ihop och antingen ta det som en lärdom eller slipa ner hela bakre valvet... Men då är risken stor att man får problem med montaget, vilket var anledningen till att det började slipas från början. Så helst undviker jag såna...

När man sen är rätt nära så får man trixa lite, en tuschpenna gör lite streck (eller måla allt):

IMG_20190113_182110703.thumb.jpg.5cce0c291116101c58ee7b29dff94fde.jpg

Sen tar man lite fint slippapper under basen (jag tog 400) och drar ett par drag och då borde det märkas var det sticker upp och var man således får gå på lite mer med filen.

Typ här:

IMG_20190113_182332745.thumb.jpg.0d16eeb4eeb3ea9b03a658d98b6765cb.jpg

Sen ska man vara medveten om att baserna kanske inte stämmer 100% med lådan. Det gjorde det inte här heller, men jag såg vart längs sidorna det stack upp i alla fall... 

Sen mer koll med stålskala och lampa, tuschpenna och gnugga och sen så var jag nästan hemma. Då tog jag 320 papper och en bit stål för att plana allt och ge det samma finish.

Tycker det blev rätt bra ändå:

IMG_20190113_201250574.thumb.jpg.0613a35fd58b3f76885d3470b174c0f9.jpg

Det är lite repor kvar på några ställen som ska poleras ner, men det får bli någon annan kväll. Känner mig ändå rätt nöjd just nu.

/Patrik

 

 

Dalarna då? Jo det blev en liten på vänstra sidan... 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde så att jag bädda klackarna

ringarna i en 30mm stav fick rikta upp allt.

Snyggt arbete!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago hs_merkel sa:

Gjorde så att jag bädda klackarna

ringarna i en 30mm stav fick rikta upp allt.

Snyggt arbete!

Jo, då anläggningesytan under den bakre klacken är lite halvdan så lär jag få bädda den. Bra idé med en stång i ringarna, den hade jag inte tänkt på.

Måste bara skruva dit baserna först och kolla med den tilltänkta kikaren så jag vet hur höga ringar jag ska ha. Har inte velat beställa några innan jag vet att allt går fritt...

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jodå, serru, här går det framåt med stormsteg...

Insåg att jag hade missat lite på vänstra sidan av bakre lådvalvet, så det var bara att ta fram filen igen. Efter polering så linjerade baserna helt plötsligt perfekt, men jag hade ett problem: helt plötsligt gick det inte att stänga slutstycket. Vet inte varför, men leupolds qr-baser är inte avfasade på sidan för att gå fritt för slutyckeshandtaget vid spännkurvan. Nåja, det är väl sånt man har slipmaskiner till...

1696453454_IMG_20190210_1817487603.thumb.jpg.e1427b798bfa8c106dc02637f699d078.jpg

Tio minuter senare så gick det fritt igen, ytorna blev väl inte helt parallella, men om jag stör mig på det allt för mycket så får jag väl slipa om det sen.

Nu ligger jag i soffan och ska beställa ringar. Behövde 2,5 mm minst mellan bas och kikare för att allt skulle gå fritt.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

rolig tråd, vackert vapen. Kul med folk som kan både det där med trä och metall, medans man själv helst tar så långa omvägar som möjligt runt det senare materialet. Alkannarotoljan, hur blandade du den? (om den inte var färdig) Har en laddning med en dl olja med en matsked pulver, men ej provat än.Ser fram emot fortsättning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Viktor_K sa:

rolig tråd, vackert vapen. Kul med folk som kan både det där med trä och metall, medans man själv helst tar så långa omvägar som möjligt runt det senare materialet. Alkannarotoljan, hur blandade du den? (om den inte var färdig) Har en laddning med en dl olja med en matsked pulver, men ej provat än.Ser fram emot fortsättning!

Det senare materialet är enklare att tackla om man bara ser det som väldigt kompakt trä ;)

Oljan jag har använt hittills är en färdigblandad produkt som jag hittade i en fyndhylla hos en vapenhandlare. Tanken var nog att det skulle räcka till ett vapen eller två och det har det gjort, dessvärre är just alkannaoljan i princip slut och försök att hitta samma har visat sig fruktlösa. Så jag har i stället köpt alkannapulver. (Har en påse med ett kilo, så om någon behöver en matsked eller två så är det bara att säga till.)

Så jag sitter egentligen i samma sits som du och behöver ett recept. Det jag har hittat än så länge är några varianter som nog kan summeras upp som följer:

"2 msk alkannnapulver löst i 1 dl linolja. Låt stå ett par veckor och skaka burken emellanåt. Lagras mörkt."

I vissa varianter är linoljan spädd med mellan 20-50% terpentin, men jag hade tänkt prova enbart med olja till att börja med.

Misstänker att resultatet nog blir bättre ju bättre olja man utgår ifrån, så jag tar nog från finburken med soloxiderad.

Nästa steg är att hitta ett bra recept på stockolja, för den flaskan börjar tryta den med, men där är det mer hokus pokus.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl tillägga att dom recept på alkannarotsolja som jag har tittat på är dom som har pulver som färgämnen då det är vad jag har tillgång till. Jag har även hittat ett antal varianter där man utgår från hel rot som mals eller hackas och sedan får dra antingen direkt i linolja eller i antingen terpentin eller nafta. Denna färgbas späds sen med linolja till önskad färg.

Men det var inte vad vi hade tillgång till här så, det är bara en parantes.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall du blånera om hela systemet? Ja, vad gäller olja verkar det vara mer tro än i kyrkan. Jag blandade 1 dl olja (rå) med en matsked pulver, har rört om i 3 dagar och sedan låtit stå för att pigmentet skall sjunka undan. Använder du den bara till grund, sedan oljebonar du med kokt utan pigment i? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Viktor_K sa:

Skall du blånera om hela systemet? Ja, vad gäller olja verkar det vara mer tro än i kyrkan. Jag blandade 1 dl olja (rå) med en matsked pulver, har rört om i 3 dagar och sedan låtit stå för att pigmentet skall sjunka undan. Använder du den bara till grund, sedan oljebonar du med kokt utan pigment i? 

Japp, den färgade oljan först för att få "rätt" färg, sedan oljebonar jag med opigmenterad olja.

Nu kan jag ju meddela att jag inte vet till 100% vad min slutfinish innehåller då den är köpt färdig. Men det är mer än bara linolja, för den härdar ruskigt snabbt.

Vad gäller blånering så lär det bli hela systemet sen när jag är färdig. Jag ska ju in och karva i slutstycket för att få till den nya säkringen. Så det kommer att bli lite för många metallrena ytor annars. Är en del rost på sina ställen som jag vill åtgärda med.

Har haft funderingar på olika ytbehandlingar, men måste göra några experiment först... Får se när det hinns med.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har fått lite lösa frågor angående alkannarot och sånt via PM så jag kan ju lika gärna lägga upp svaren här med. Pulvret jag har köpt är helt enkelt mald bark från alkannaväxtens rötter och säljs som textilfärg. Hittades på korps.se vilket verkar vara en sida som vänder sig till folk som gillar medeltismarknader, lajvrollspel och liknande.  Prislapp på 185kr för ett halvkilo.

Detta har jag helt sonika blandat med vanlig linolja. 2 msk mald bark och en deciliter olja. Efter ett par dygn så silas böset av så man slipper gnida in det i sina valnötsbitar och sen är det bara att börja färga...

Påse med pulver, notera artikelnummer om ni vill slippa leta på sidan:

IMG_20190402_184820185.thumb.jpg.22a1d237741aee84ae384d5434b762f3.jpg

Efter ett par dygn, färgen på sidorna kommer av att jag snurrade burken lite innan fotograferingen. Färgen är som synes åt lingonsyltshållet. "Lila" som anges på påsen misstänker jag är resultatet som blir om man färgar tyger med det:

IMG_20190402_184932700_HDR.thumb.jpg.472045479832eb20d152d585fb124f36.jpg

Vid tillfälle ska jag applicera detta på lämplig träbit så kan jag fota resultatet.

/Patrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick lite tid över nu på eftermiddagen och tog tillfället i akt att börja med säkringen. Egentligen borde jag ha gjort det här först eftersom jag här har potential att sabba slutstyckmuttern och därmed köra hela stycket. Så med facit i hand: Gör maskinarbeten på låda, pipa m.m. innan man lägger timmar på att slipa kolvar som kanske aldrig kommer att användas om man gör en hög i det blåa....

Hursomhelst, jag har beställt en wisner säkring. En sidoflagga som monteras i befintlig mutter efter lite bearbetning.

Först anlöpa lite så att det blir lättare att bearbeta:

20190406_182813.thumb.jpg.bd46f103b5d93fd92b817b9bd7ebc2a8.jpg

Sen ska flänsen upptill bort. Känsliga tittare varnas, jag använder nämligen en dremel (nej, inte ens det använder jag. Det är en dremel wannabee från Biltema) och en stadig hand. Muttern i ett skruvstycke så den inte far runt och sen putsa lite i taget:

20190406_205619.thumb.jpg.5525e565dae0e26bea4d044141ff0bed.jpg

Resultatet: (här polerade jag även den insvepta ytan på vänstersidan så att ytorna ska gå ihop senare. När man fräser för säkringen så blir det ett spår här, så lika bra att släta ut allt innan dess.)

20190406_213606.thumb.jpg.e456c0014dded661d300ebb406d01ea1.jpg

Sen borra lite för sprinten som allt roterar runt. Instruktionen sa #31 & #21 borr, vilket är så nära 3 resp 4 mm att jag inte ens tänker leta amerikanska storlekar. Det nedre hålet är 4mm det övre är 3 och ska gängas 6x48. Det är även ett 4mm hål ca 3mm djupt längst fram i hålet som orginalflaggan ligger i. Här ska en fjäder vila som trycker bort en sprint som låser slutstycket i säkrat läge.

Längst till höger i bild syns en liten stump som jag gjorde i svarven. Denna finns inte med i beskrivningen från wisner utan den är till för att fylla upp hålen lite och få det hela att se mindre uppkapat ut. 

20190407_153259.thumb.jpg.6a30a583f7b1a7ac275cc264384b5fc1.jpg

Denna lilla stump får ett hål borrat som matchar det i muttern som sedan gängas m3. Där drar vi i en skruv som låser den på plats under bearbetningen sen:

20190407_155848.thumb.jpg.b4f47a8f1cb38c352a5114d80d4dc27c.jpg

Och så slutar vi med en samlingsbild på det som ska ihop:

20190407_165344.thumb.jpg.45f9e7508f92b574436efc6c4c259a0c.jpg

Det som är kvar att göra nu är att gänga det övre hålet 6x48, men då jag inte har hittat min gängtapp i sagda gänga så har jag fått beställa nya och den har inte kommit än. 

Sen ska två spår göras horisontellt i muttern så att flaggan går i. Jag ska sätta mig med dom handritade ritningarna och kolla noggrannt hur dom ska göras innan jag startar fräsen. Men det tar vi nästa gång

To be continued....

 

/Patrik

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan börja med att sammanfatta kvällen: I början bra, framåt slutet håriga, stinkande jävla elefantballar!

Det här lilla delprojektet förvandlades med ett pang och ett smattrande från ett inpassningsjobb till en räddningsaktion.

Jag började lite fint med att fräsa det övre spåret för säkringen med en 3,2mm fräs. Tog det lugnt och stilla och det blev jättefint ich den lilla pluggen jag gjorde igår satt snällt kvar. Sen bytte jag till en fräs modell större och skulle fräsa ur för själva kroppen på säkringsflaggan eller vad man ska kalla det. Skäret är på höger sida i alla fall. 

Då sa det pang och rasslade till. Fräsen i bitar, den lilla pluggen hade tagit till flykten i något mörkt hörn och det som är kvar ser nu allt annat än vackert ut.

Nu ska jag ställa mig i duschen, där syns det inte när man gråter åtminstone... 

20190408_224939.thumb.jpg.62713cc7e1546f69dc11cd9bf74bc2e1.jpg

Jag har inte tänkt att ge upp än, men jag måste nog fundera igenom hur jag ska slutföra det här på ett vettigt sätt.

/Patrik

  • Sad 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig för sent att ge upp...

Motgångar är tråkiga men det drabbar alla som gör någonting... ju mer man gör desto mer kan gå fel.

Glöm aldrig bort stunderna av välmående när någonting blir bättre än förväntat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...