Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Patrik L

En småländsk stalker

Recommended Posts

Dahla

Något högre kolvkam på valnötskolven va?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Patrik L
5 hours ago Dahla sa:

Något högre kolvkam på valnötskolven va?

I princip identiska. Min stapling av kolvarna var väl inte helt optimal ;)

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Kolv 2...

Schnabeln rök tämligen omgående, smalnade av och rundade framstocken lite. (Inte mycket som behövdes) Planslipade sidorna lite då det var lite väl nött på sina ställen. Tog även bort lite trä där pangfingret ska ner. (Det är av två anledningar jag gör detta, för det första så tycker jag att jag får ett mer avslappnat grepp när jag skjuter och för det andra så får fingret plats mellan slutstyckeshandtaget och varbygeln. Jag vill ha möjligheten att lägga fingret där. Annars är "fingret utanför varbygeln" antingen över slutstyckeshandtaget eller på något sätt svävandes mellan slutstyckesknoppen och avtryckaren. Inget av dessa är varken avslappnade eller bekväma.)

Allt är slipat till 120 korn, har en skada på kolven, men väntar med den tills jag har slipat in bakkappan. (Pachmayr 752b old English red) då jag mycket väl kan få fler skador där...

Sen är det en spricka i kolven som ska ordnas, i den lilla "brygga" av trä som är direkt framför avtryckaren. Funderar på om jag ska kapa och limma i en ny bit eller montera en rekylbult där. 

Bäddas ska det göras med...

IMG_20181102_203220338.thumb.jpg.e72123ffbc58c0c5720423a0901db653.jpg

***Edit*** En sak till, då kolven kom från ett vapen med tumurtag så var även kolven anpassad för det, så jag tog helt enkelt bort trä motsvarande det runt utkastarporten på motstående sida. Rätt eller fel kan man tycka vad som om, men nu ser det mindre fel ut i alla fall.

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Greifelter

Om det är en tryckskada kan du testa att lägga en fuktad trasa över och sen köra med strykjärnet på, det brukar ”lyfta” fibrerna lite eller helt om man har tur.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Inpassning av bakkappa. Kapade bort ca 15 mm och grovslipade plant med bandslipen. Det blir sällan helt plant med bandslipen, så visst efterarbete krävs. Ett stort slippapper och en plan bänk är bra. Och en blyertspenna.

IMG_20181103_105450178.thumb.jpg.b441d4577fea9086f4054a9486dd5406.jpg

Ritar lite streck och så drar vi stadigt och bestämt längs slippappret som ligger på bänken. Börjar med tio drag.

IMG_20181103_105549273.thumb.jpg.630e79e061a1c91bdc87f9b1796b2968.jpg

Här syns det att jag har svajjat lite. Lätt hänt att det hugger lite när man kör med maskiner.

IMG_20181103_110035805.thumb.jpg.85bc19962e127fc2e89097be63436f84.jpg

20-30 drag senare ser det fint ut, kollar med stålskalan i motljus. (Kollar både på längden och bredden, ni får bara bild på den ena.)

IMG_20181103_110201364.thumb.jpg.8a0ff4765963ff66e68efff8573de373.jpg

Borde duga.

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Kommer nog bli riktigt snyggt detta!

"yxade" också till shnabelkolven på en Husqvarna 98 9,3x57 jag byggde om till eftersöksbössa.

Slipade också bort shnabeln och fixade lite mer "Rigbystuk" på kolven.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
4 minutes ago Greifelter sa:

Om det är en tryckskada kan du testa att lägga en fuktad trasa över och sen köra med strykjärnet på, det brukar ”lyfta” fibrerna lite eller helt om man har tur.

Det är slitage, men det är lite sak samma, för det är nästan nerslipat nu ;)

Får gå över hela kolven sen innan jag börjar olja, då kan det mycket väl vara så att strykjärnet åker fram igen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Lite att slipa är det. Tur att det finns maskiner till sånt.

IMG_20181104_165207086.thumb.jpg.b263f58a0041295b44c77c120a6608b5.jpg

Grovt tillslipat, lite revor och konstiga former på sina ställen, det brukar lösa sig när man har slipat lite:

IMG_20181104_170825662.thumb.jpg.42c9cc895dee8d6871bad686378d252b.jpg

Färgen brukar också räta till sig efter lite slipande. Jag brukar köra 80 & 120 torrt, därefter våtslipa för att få allt riktigt snyggt och jämt, men det får bli senare. Nu ska jag bädda, laga och passa in det sista först, men innan det blir det en provmontering, bara för att känna efter att jag har fått till det överallt.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Ja det blev ju bra med bakkappan. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Urtag för slutstyckeshandtaget saknades på nya kolven, så det måste ju fixas. En 10mm rundstav, lite 180 korn slippapper och så nyper vi till ordentligt:

IMG_20181109_214950582.thumb.jpg.b1a04d3709807cbc3ad9fdab42126474.jpg

Och så freebasar vi lite, använder såklart lådan med slutstycket i för att prova passning. Gör man några rejäla "stängningar" av slutstycket så får man små blanka märken i trät där det behöver slipas mer. Fortsätt tills man inte får några märken och sen lite till.

IMG_20181109_215014623.thumb.jpg.ba5b1132bf3c8d60e6c276118e1c9b8c.jpg

Blev nog rätt bra. Anledningen till att jag tog 180 papper var att det i princip blir färdigt direkt. Hopplöst att börja med grovt och sen försöka få till det då dom finare papperna sitter tajtare runt staven.

IMG_20181109_215056419.thumb.jpg.c665bc369d13d7f8fa5d86ff23e0d64b.jpg

Här ser vi även nästa lilla detalj, ska ta bort lite trä vid utkastet så att man får lite mer plats för korvfingrarna när man ska fylla på magasinet med kikarsiktet på plats.

IMG_20181109_220531679.thumb.jpg.64d869f0fe14977a9ebd9c13f87c903e.jpg

Såja, nu ska det bäddas och sen slipas till 320, men det blir en annan kväll.

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Riktigt snyggt gjort må jag säga! Tummen upp!👍

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Inga bilder den här gången, men en liten uppdatering ändå. Har slipat ner till 360 korn och tror att jag nöjer mig där. Just nu så står kolven och lådan i skåpet med en cykelslang lindad runtom så att epoxyn i bäddningen ska få härda ordentligt. 

Nästa steg har jag inte riktigt bestämt än. Börjar nog att olja lite och fixar sikten och optik parallellt med det.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Första varvet med alkannarotsolja insmort. Just den här träbiten låg nog i korgen närmast kassan i valnötsbutiken, men det ska nog gå att få till lite puts på den ändå. För att sänka ett par råbockar och någon gris om året så lär det funka. 

Blänket är oljan som inte riktigt har dragit in om nu någon undrar. Ett problem är att alkannaoljan har börjat ta slut, så jag måste antingen beställa eller göra ny.

IMG_20181112_181043100.thumb.jpg.9ac7ec1ce32579f1dcbc17da2d3eb377.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Perfekt ådring för en stark kolv skulle jag vilja säga. Snyggt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Snyggt! Som jag så mycket fila blir de.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
1 hour ago hs_merkel sa:

Snyggt! Som jag så mycket fila blir de.

Jo tack, det värsta tycker jag är det sista, där vågar man inte ta så mycket, så det blir slipa, prova, slipa, prova in absurdum.

Så här dagen efter så kan jag tycka att lite kallblånering skulle dölja de värsta blanka ytorna och minska risken för reflexer.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sako_Finnbear

Ser mycket bra ut! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Trevligt och lagom ambitiöst projekt. Jag gjorde något liknande i en projekttråd då jag kapat pipan, fräste av kornfoten för att kompensera den större pipdiametern vid mynningen. Det var att löda på kornet, provskjuta, löda av, fila, löda på igen och provskjuta.

Lite omständigt... 

(sök på "griseknoen" om du vill se vad jag gjorde) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
På ‎2018‎-‎11‎-‎14 at 19:54 Patrik L sa:

Jag räknar för övrigt kallt med att behöva göra om kornet ett par-tre-tolv gånger innan jag har fått det rätt, men det är framtida Patriks bekymmer.

Nja, om original sikte och korn var någotsånär inskjutna så har du ju alla mått du behöver att utgå från.

Så mycket ska det nog inte behöva avvika om du höjer lika mycket på både korn och sikte.

Men lite finlir får man nog alltid räkna med. :smile:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
1 hour ago Järven sa:

Nja, om original sikte och korn var någotsånär inskjutna så har du ju alla mått du behöver att utgå från.

Så mycket ska det nog inte behöva avvika om du höjer lika mycket på både korn och sikte.

Men lite finlir får man nog alltid räkna med. 

Ungefär så är ju min förhoppning att det ska fungera. Mina erfarenheter av finliret är väl det att det tenderar att ta mer jobb i anspråk än själva grovjobbet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
3 hours ago MarkusR sa:

Trevligt och lagom ambitiöst projekt. Jag gjorde något liknande i en projekttråd då jag kapat pipan, fräste av kornfoten för att kompensera den större pipdiametern vid mynningen. Det var att löda på kornet, provskjuta, löda av, fila, löda på igen och provskjuta.

Lite omständigt... 

(sök på "griseknoen" om du vill se vad jag gjorde) 

Exakt så är min plan just nu. Utgå från befintliga riktmedel, löda ihop nytt, provskjuta och sen löda om. Repetera sen tills man är nöjd.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
3 hours ago Patrik L sa:

Ungefär så är ju min förhoppning att det ska fungera. Mina erfarenheter av finliret är väl det att det tenderar att ta mer jobb i anspråk än själva grovjobbet.

Det är ju naturligtvis smartast att göra kornet lite för högt, lättare att fila än att lägga på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.