Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Patrik L

En småländsk stalker

Recommended Posts

Patrik L

Kornfoten som satt där var bara mjuklödd, så det var en rätt enkel operation att få bort den. Förtenade den nyagamla foten och la den på plats och applicerade värme och sen satt den där. 

936360243_IMG_20181118_1815484512.thumb.jpg.187655e2eaf58e26d8d358af949f79a5.jpg

Lite överskott av tenn i bakkant då det skiljde ett par millimeter i totallängd, men jag är ändå nöjd. Jag ska ta en av de gamla skruvarna och fila ner och löda fast i det tomma skruvhålet, så det ser lite mindre halvdant ut.

Nästa steg: nytt korn.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Patrik L

Inga större framsteg här då jag har varit upptagen med "sånt som måste bli klart". Har i alla fall hämtat ett paket från Brownells med lite godis, så jag kan fortsätta sen:

20181123_172807.thumb.jpg.d52e59e4427beb51dcea458a55755253.jpg

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Korn var det ja. Jag börjar med en lagom bit mässing. Jag hade kunnat ta stål, men jag tänkte att mässing är enklare att löda och fila sen när jag ska börja justera in siktet. Tycker jag att jag behöver ett i stål sen så får jag väl göra ett då när jag vet måtten.

I alla fall.... Börjar med att plana ändarna:

IMG_20181125_203249401.thumb.jpg.e0283583efab4b58e364469a13e5357c.jpg

Sen sättet vi upp den på andra ledden. Just den här biten hade en liten kant som nog blir lagom att jobba på och sen gör jag en radie på var sida och lämnar 2mm i mitten för att fästa själva kornet på: (fräsen är 20mm om det ger ett bättre perspektiv)

IMG_20181125_204654289.thumb.jpg.1aef4a412a48cd40f2d9c68d691eb38b.jpg

Sen tog jag en liten 2,5mm fräs, bara för att jag hade en. Jag hade lika gärna kunnat skåla lite med en rundfil:

IMG_20181125_205258330.thumb.jpg.a3b679349cff8bb08009d5c8e9ae976c.jpg

Här märker man att fräsen är för kort för att göra spår hela vägen. Det gör inget, för det mesta i bakkant ska bort ändå.

Nu börjar det bli mer magkänsla, jag rundade i framkant lite med en fil, i bakkant tog jag 20mm fräsen igen:

IMG_20181125_210826986.thumb.jpg.6e916029699db0712abd93e19af95297.jpg

Provar mot kornfoten emellanåt så det inte barkar åt h-vete innan man hinner stoppa.

IMG_20181125_211029214.thumb.jpg.03c17e735028eb31a93a7b1c9fdaa31b.jpg

Kan nog bli bra. Sen vart det rätt mycket mäta fram och tillbaka och klia sig i huvudet innan jag helt enkelt tog bågfilen och kapade bort kornet med några millimeter marginal runt om. Planade sedan av dom nyss sågade ytorna och började med undersidan. Jag ska inte tråka ut er med alla mått fram och tillbaka, men i slutändan så blev det en klack som var 10mm lång och som sticker ned 2,3mm som jag sen ska fila kilspår i.

(Ungefär en tiondels millimeter mellan fräsen och skruvstycket, jag ville ha så mycket material som möjligt att spänna i. Det är säkert inte såhär man ska göra, men då jag inte vet bättre så funkar det för tillfället.)

IMG_20181125_213412795.thumb.jpg.c0f1683649c01386947ca7be8c85bf6b.jpg

Sista provet idag. Nästa steg är som sagt att fila till klacken och sen ska radien i bakkant justeras så den går ihop med kornfoten bättre:

IMG_20181125_214401361.thumb.jpg.c01643abc236b61d78dea27e16cd1294.jpg

Kornet ska ner 2,2 millimeter i foten, nu står den bara på plats ovanpå.

Så, nu tar vi kväll, fortsättning följer när jag får en stund över nästa gång.

/Patrik

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tobe

Genomgående snyggt!! 👌

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
8 hours ago tobe sa:

Genomgående snyggt!! 👌

Tackar.

Det finns ju snabba jobb (och jag har gjort min beskärda del av sådana också), men emellanåt så tänker jag att man kan ju göra det ordentligt från början. Då får man bli lite detaljfixerad.

Egentligen är det ju lite bitterljuvt att hålla på så här mitt i pågående säsong, men det är fullt upp med jobb, ungar och gården just nu så möjligheterna till jakt är starkt begränsade. Då får man se till att man får sin fix på andra sätt. Till exempel genom små portioner på sena kvällar.

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tobe
Just now Patrik L sa:

Tackar.

Det finns ju snabba jobb (och jag har gjort min beskärda del av sådana också), men emellanåt så tänker jag att man kan ju göra det ordentligt från början. Då får man bli lite detaljfixerad.

Egentligen är det ju lite bitterljuvt att hålla på så här mitt i pågående säsong, men det är fullt upp med jobb, ungar och gården just nu så möjligheterna till jakt är starkt begränsade. Då får man se till att man får sin fix på andra sätt. Till exempel genom små portioner på sena kvällar.

/Patrik

Exakt! 
Är i samma situation som dig och har en Brno m21 som jag tänkt fixa till...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR
11 minutes ago tobe sa:

Exakt! 
Är i samma situation som dig och har en Brno m21 som jag tänkt fixa till...

Trevligt, du vet att det förväntas en projekttråd? 😉 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tobe
2 minutes ago MarkusR sa:

Trevligt, du vet att det förväntas en projekttråd? 😉 

Jepp, jag håller just nu på att inhandla material. ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
15 hours ago tobe sa:

Jepp, jag håller just nu på att inhandla material.

Alla gillar projekttrådar, mycket bilder ska det vara också. Bara så att vi är överens ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Filar vidare....

När man närmar sig slutet så tycker jag att en stålskala är bra, då kan man lägga på den och se om man har några punkter där man har missat, dvs kullar. Har man dalar så har man tagit för mycket, då är det bara att bita ihop och antingen ta det som en lärdom eller slipa ner hela bakre valvet... Men då är risken stor att man får problem med montaget, vilket var anledningen till att det började slipas från början. Så helst undviker jag såna...

När man sen är rätt nära så får man trixa lite, en tuschpenna gör lite streck (eller måla allt):

IMG_20190113_182110703.thumb.jpg.5cce0c291116101c58ee7b29dff94fde.jpg

Sen tar man lite fint slippapper under basen (jag tog 400) och drar ett par drag och då borde det märkas var det sticker upp och var man således får gå på lite mer med filen.

Typ här:

IMG_20190113_182332745.thumb.jpg.0d16eeb4eeb3ea9b03a658d98b6765cb.jpg

Sen ska man vara medveten om att baserna kanske inte stämmer 100% med lådan. Det gjorde det inte här heller, men jag såg vart längs sidorna det stack upp i alla fall... 

Sen mer koll med stålskala och lampa, tuschpenna och gnugga och sen så var jag nästan hemma. Då tog jag 320 papper och en bit stål för att plana allt och ge det samma finish.

Tycker det blev rätt bra ändå:

IMG_20190113_201250574.thumb.jpg.0613a35fd58b3f76885d3470b174c0f9.jpg

Det är lite repor kvar på några ställen som ska poleras ner, men det får bli någon annan kväll. Känner mig ändå rätt nöjd just nu.

/Patrik

Dalarna då? Jo det blev en liten på vänstra sidan... 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Gjorde så att jag bädda klackarna

ringarna i en 30mm stav fick rikta upp allt.

Snyggt arbete!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
21 minutes ago hs_merkel sa:

Gjorde så att jag bädda klackarna

ringarna i en 30mm stav fick rikta upp allt.

Snyggt arbete!

Jo, då anläggningesytan under den bakre klacken är lite halvdan så lär jag få bädda den. Bra idé med en stång i ringarna, den hade jag inte tänkt på.

Måste bara skruva dit baserna först och kolla med den tilltänkta kikaren så jag vet hur höga ringar jag ska ha. Har inte velat beställa några innan jag vet att allt går fritt...

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.