Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Patrik L

En småländsk stalker

Recommended Posts

Patrik L
3 minutes ago MarkusR sa:

Surt 

Jag tror jag har en slutstycksmutter liggande om du behöver en ny. 

Jag ska göra ett försök att rädda den här, men om det skiter sig (igen) så är det mycket möjligt att jag hör av mig. 

/Patrik

• Like 1

Patrik L
3 hours ago Dahla sa:

Det är aldrig för sent att ge upp...

Motgångar är tråkiga men det drabbar alla som gör någonting... ju mer man gör desto mer kan gå fel.

Glöm aldrig bort stunderna av välmående när någonting blir bättre än förväntat.

Trying is the first step towards failure.

-Homer Simpson

Man måste låta sig själv misslyckas emellanåt, om inte bara för att bibehålla lite ödmjukhet och självdistans.

• Like 1
  • Haha 1

hs_merkel

Kan ha en jag med till en 146.

S

• Like 1

Patrik L
31 minutes ago hs_merkel sa:

S

Känns som att jag kommer att kunna ro det här iland på ett eller annat sätt ;)

• Thanks 1

Patrik L

14 hours ago hs_merkel sa:

S

Jag började räddningsförsöken igår, värmde och knackade försiktigt tillbaka det som var alltför vridet och till en början såg det bra ut, men vid noggrannare kontroll så har det börjat bli sprickor vid två ställen, det ena är vid hålet där axeln för den nya säkringen ska gängas fast och den andra i framkant vid det nyfrästa spåret. Så den här muttern är bara att kassera, jag vågar inte lita på den längre. 

Skulle herrarna @hs_merkel och @MarkusR kunna kolla sina gömmor och se om ni kan rädda mig?

/Patrik

MarkusR

Kollar hemma, på fredag. På väg bort nu, jobbresa. 

• Like 1

Patrik L

Viss inpassning var det ju kvar, sen var det inte lika lätt att montera tillbaka muttern då man var tvungen att säkra och osäkra lite omvartannat. Det är väl det mellanläget på de dyrare säkringarna vinner på antar jag. Hursomhelst fick putsa ner plungern 0,9 mm då den stack ut i osäkrat läge, annars så smög sig delarna på plats. Säkrar som den ska (fångar upp slagstiftet) och låser slutstycket i säkrat läge. För tillfället är jag nog nöjd:

20190501_124856.thumb.jpg.647bd39e999380e83d7017b88ff41810.jpg

Här syns den nitade axeln lite bättre, kanske inte det snyggaste sättet, men det bästa jag kunde komma på just nu.

20190501_125423.thumb.jpg.4b47def39e5f99e0e2fbea2d341e2004.jpg

/Patrik

• Like 1

Dahla

Inga problem med lågt montage nu då. :)

Dahla

Till mina 1900 funderar jag på att montera ernst apel som bakre lås och fram recknagel för att få riktigt lågt vridmontage.

Patrik L
1 hour ago Dahla sa:

Till mina 1900 funderar jag på att montera ernst apel som bakre lås och fram recknagel för att få riktigt lågt vridmontage.

Hur var det där gamla uttrycket? "speed costs money, how fast can you afford to go?"

Jag titade också på vridmontage först, men i slutändan så kan jag kanske få ner siktena kanske 3-4mm till, sen tar det i slutstycket. Frågan är helt enkelt om det är värt kostnaden. Visst bygger man "den där" bössan som man har drömt om i flera år och som man ska ha resten av livet så kanske det är motiverat, men då lägger man också mer pengar på alla ingående delar. I mitt fall sprang jag på en 640 för en tusenlapp och såg möjligheten till ett kul projekt.

Jag valde helt enkelt att kliva av vid kostnaden för en uppsättning qr-klackar och tre uppsättningar ringar (varav två begagnade) andra kan få åka det tåget till slutstationen, jag löste helt enkelt bara biljett för en del av resan. Fördelen är att jag kom billigare undan.

/Patrik

• Like 2

Sako_Finnbear

Gott att se den i sitt rätta element! :)

Patrik L

Har ju ett par stålytor som det har slipats rätt friskt på och ett par till som ska få liknande behandling. Kokblånering är en variant för att återställa ytan, men jag inte gillar att hålla på och koka starkt sura/basiska/frätande lösningar så tänkte jag köra lite oldschool. Bärgade en låda från jobbet som en kylenhet tidigare hade bott i, denna kapades ner till ett lite smidigare format, förseddes med gångjärn på en sida (dörr kallas det visst.), lamphållare med dimmer, väderstation (för att övervaka temp och luftfuktighet), en fläkt och strömbrytare för att kunna stänga av bägge oberoende av varandra. (När jag kopplade ihop detta insåg jag att dimmern även har inbygd brytare, så nu är det två i serie. Nåja, funkar det med.)

Ska börja prova på några pipstumpar och andra stålbitar jag har liggandes först, största problemet just nu är att hitta en gammal glödlampa som faktiskt genererar lite värme...

20190727_174827.thumb.jpg.9cb912b65ccbb4a577606f3c11585503.jpg

20190727_174839.thumb.jpg.5f97d0888402bb2c44b20230db01e07a.jpg

(Bortse från halmen på golvet, skåpet ska flyttas till annat utrymme sen. "Snickeriet" är även förvaring av halmbalar)

/Patrik

• Like 2

Patrik L

Längst inne i ett av vindsförråden hängde en gammal glödtrådslampa, säkert 20 år gammal... 40Watt räcker antagligen inte för att få upp temperaturen tillräckligt, men duger för ett första test. 

20190730_113621.thumb.jpg.a5020370edb4e52a7aedb32ce4288d63.jpg

Sen monterades väderstationen från kvalitetsbolaget Biltema på dörren. Här har jag precis kopplat in allt och startat, därav att det faktiskt är kallare inne i skåpet än utanför. Som en bonus fick jag nu en termometer så jag slipper fundera över hur kallt eller varmt det är ute i min lilla verkstad. Hängde utomhussensorn inne i skåpet, tänkte att den nog har bäst chans att överleva klimatet där inne, innomhusdelen/mottagaren får hänga på dörren så att man förhoppningsvis bara ska kunna slänga en blick när man passerar och se att allt står rätt till.

20190730_210335.thumb.jpg.295ce98a85b86d9a4c778f089fc7fa1b.jpg

Ska se om jag hinner med någon torrkörning i morgon för att se vilka temperaturer man kan åstadkomma där inne.

/Patrik

Patrik L

Nu när varbygeln känns ok. (Gradade alla kanter ca 0,5 mm och polerade med 300-papper) så flyttar vi oss ca 1cm framåt.

Den där lilla pillidutten som man öppnar underbeslaget med är iofs funktionell den med, men jag tycker att den är lite väl pillig. Ska de vara plundringsbart så ska det vara enkelt, som det är nu så går det nog fasen snabbare att bara repetera ut alla patronerna än att försöka öppna och då tycker i alla fall jag att det lika gärna hade kunnat kvitta.

Det här börjar vi med:

20190908_183038.thumb.jpg.a23d2500a3b322a4edfd92de2867e9f0.jpg

/Patrik

• Like 1

Patrik L

Lite jobb med svarven:

20190908_211107.thumb.jpg.5c91fdb8a25fcf03fecd52455afa225d.jpg

och lite jobb med filen samt ett hål rätt igenom för en låssprint sen får den ligga där, vid sitt blivande bo:

20190908_214539.thumb.jpg.1549e54719c6af889f6591da45e73301.jpg

Det var ungefär så mycket som hanns med ikväll. Fortsättning följer.

/Patrik

• Like 1