Hoppa till innehåll

Vilket krut ska jag ha?


M-Ola

Recommended Posts

Det börjar bli dags att starta med handladdning och jag håller på att köpa kulor, tändhattar och krut för tillfället. Kalibrarna som jag ska börja med är 6.5x57R, 30-06 och 8x57JS.

Till drillingen, 6.5x57R har jag fått med ett recept som jag kommer att börja använda med Norma 204. Till 30-06 och 8x57 tänkte jag ladda upp Barnes TTSX. 165 grains till 30-06 och 160 grains till 8x57. På min Sako 75, 30-06, har jag 54cm pipa, dvs ganska kort, och det är framför allt där jag är osäker på vilket krut jag ska ha. I Ladeboken finns recept till 52cm pipa och då har de N550, N160, URP och MRP att välja på. Går man upp till 61cm pipa så har de även 204 till 165 grains TSX.

När det gäller 8x57 så finns det recept i Ladeboken på TTSX, i 56 cm pipa, och då med N135, N140, N150, 201, 202 samt 203 B 

Helst vill jag inte ha för många krutsorter och har redan köpt 204 till drillingen så vad bör jag satsa på?

Om det är så att någon sitter på ett bra recept så är jag även tacksam för info om det.

Mats-Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara rekomendera dig att utgå ifrån Normas hemsida med laddata. Det som passar i mina bössor kan kanske vara överladdningar/skjuta dåligt i dina. Så utgå ifrån Normas om det är så att du använder deras krut. Finns inte de kulor som du tänker att använda så titta på kultillverkarens hemsida där kan du ofta få mer info. 

https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att kolla på kultillverkarens hemsida är ju inte så lätt när det är amerikanska sidor. Deras krutsorter är ju inte så lätta att få tag på och det går väl inte att översätta mellan krutsorter.

Detta är vad som finns på Barnes hemsida angående 165 grains TTSX i 30-06:

944322985_Barnesbullets.thumb.jpg.966248bc8a8fa15f3ace56b9247419bd.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man va behjälpt av denna tråden på robban... ibland...

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=183046

 

rent generellt skulle jag säga välj två krutsorter, en till 30-06 och en till 8x57 och fortsätt kör med 204 till 6,5x57R. Välj då två krutsorter som du lätt kan få tag på. Ett tag var 202 stört omöjligt att få tag på vilket gör mig lite avig till det...

URP, MRP och 203B brukar va rätt lätt att få tag på i mina trakter. Finnkrut har jag sämre koll på men blackpowder i Ängelholm ska enligt dem själva lagerföra det mesta om det är inom körhåll.

krut har man sällan för mycket av och olika sorter är inte dumt om man ska labba lite. Skulle krutet inte funka så bra brukar man kunna ladda upp det till övning eller nåt, annars är det bra gödning till blommorna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man kollar in Barnes laddtabeller så har de samma tabell till fyra kulor, 165 gr TSX, 165 gr TTSX, 168 gr TSX och 168 gr TTSX.

I Ladeboken finns recept på 165 gr TSX i 30-06 så då borde man kanske kunna utgå från det till 168gr TTSX.  Detta får utforskas lite mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago M-Ola sa:

Om man kollar in Barnes laddtabeller så har de samma tabell till fyra kulor, 165 gr TSX, 165 gr TTSX, 168 gr TSX och 168 gr TTSX.

I Ladeboken finns recept på 165 gr TSX i 30-06 så då borde man kanske kunna utgå från det till 168gr TTSX.  Detta får utforskas lite mer.

Jag vet att det kan vara svårt att hitta just Norma krut på de Amerikanska sidorna, Withavori där emot brukar finnas med. Men du kan oftast se tex vilken col de rekomenderar.  Till just 8x57 och Ttsx 160 gr kör jag med N 203-B. Även om Norma säger N201 och N202. Jag tycker att norma har lite dåligt/gammalt sortiment på kulorna i sin tabell. Men jag brukar titta på kulornas uppbyggnad och försöka hitta någon med ungefär liknande konstruktion, hårdhet, vikt när jag väljer krut. 

PS. Om du tittar i Grannkanalens Laddatabas, så ta den med en stor nypa salt. Då många laddningar där är mycket heta. Men man kan ha den till att få lite översyn. http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/loads.asp?MainID=4

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med att Norma föreslår 201 och 202 framför 203b, har det med ökad mynningsflamma att göra på dagens korta pipor kanske? Att elda för kråkorna tillför väl kanske inte någonting när man arbetar för ett företag som tillverkar kulor och krut och dessutom har möjlighet att testa kombinationen av olika kulor och krut i det oändliga.

 

Vi vanliga dödliga ser väl oftast gärna att kulan lämnar loppet med hjälp av det krutet som ger högst V0 i tabellerna fast vi kanske har större nytta av att gå ner 20m/s med ett mera optimalt krut för kula/kaliber med minimal mynningsflamma, rekyl och knall. Jag tror nog att Norma och många andra som skapar laddtabeller tänket på vårt bästa... ibland blir det lite som att tänka en trabant med 106 oktanigt racebränsle :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag har en oöppnad burk N201 i min laddverkstad, jag kommer inte att nyttja detta så finner du lust och laddrecept med det krutet så är burken din för en billig peng. Jag är rätt så förtjust i 203b, och det fungerar finfint att dosera med Chargemaster-Lite. Till min 308a valde jag detta framför N202 eftersom jag upplevde rekylen som mindre rapp. Att precision var bättre underlättade också valet.

Har en burk N204 också, som jag inte heller tror jag kommer att nyttja. Avsett för min 270wsm där jag inte kommit igång med laddandet. Den är också din om du är intresserad. Endast nyttjat några skvättar för att skjuta en laddstege. 203b har jag upplevt som lättare att få tag på än N202. Laddar med 202 till min 358win. Till den laddar jag inte så ofta så där räcker nog mina två burkar i några år ^_^

Följ tipset ovan att kika på normas laddtips för liknande kulkonstruktioner. Robsofts databas kan innehålla guldkorn, men inget man ska ta för några sanningar innan man blivit varm i kläderna.

Har du bokat upp C för någon laddlektion?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väntar fortfarande på våg och några saker till men tänkte komma igång med att leta lite recept och köpa upp lite kulor, krut och tändhattar. Som det ser ut nu så blir det 203B för 8x57 och troligtvis samma för 30-06 med Barnes TTSX BT kulor. Men har någon vecka till på mig innan Cargemastern trillar in. 

Inte bokat in någon än men lär skicka lite PM när allt är på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...