Hoppa till innehåll

Högt tryck?


NJJ

Recommended Posts

Hade lite tid över i dag och åkte till skjutbanan. Jag hade några S&B övningsammo 6,5x55 liggandes i vapenskåpet (vet inte när jag införskaffade dem) och tog med mig dem för lite skytte. Jag brukar använda S&B i min 8x57js och där har det fungerat bra.

Jag tyckte rekylen kändes mer än det brukar med 6,5x55 (men det kan vara inbillning), slutstycket gick mycket trögt att öppna efter det att jag avfyrat ett skott. Det gick med handkraft, men jag kunde inte hålla geväret i färdigställning utan var tvungen att ta ned det. Jag antar att det är tecken på övertryck, har aldrig vart med om något liknande. 

Jag skjuter med en S&L m 65, 70 cm pipa (ny pipa). Bifogar några bilder på avfyrade hylsor då jag tycker de ser konstiga ut. Se ringarna/märken cirka 1/2 cm upp på hylsan från botten.

Tyvärr hade jag inte med min någon annat fabrikat som  jag kunde prova och jämföra. Tänker köpa några Norma jaktmatch för att jämföra.

Tacksam för synpunkter.

 

20181021_150331.jpg

20181021_150401.jpg

20181021_150419.jpg

20181021_151340.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis skulle prova S&B i sin SAKO 75 .308. Han testade några skott men fick slå upp slutstycket efter varja skott.

Varken han eller jag tänker skjuta S&B något mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har liknande upplevelse med Podium övnings i 6.5x55, ungefär vart 4skott går det trögt att få upp slutstyckshantaget och rekylen upplevs starkare vid problemskotten. (inbillning eller inte ?)

Ibland så trögt att man får daska till med handflatan för att öppna, det stör ju "lite" på Älgbaneserierna om man säger så.

Läste nåonstans att Podium laddas av Sellier & Belliot, hursom kommer dom inte in i min bössa något mera.

Har aldrig haft några liknande problem med Norma eller Scandium Jaktmatch när dom fanns, så jag tvivlar på att det sitter i bössan då jag hört fler jag träffat på banan som upplevt samma med just Podium.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste om liknande erfarenhet på grannforat. Ni är några här inne som råkar ut för liknade problem. Jag har använt S&B i .30-06 och 8x57js med gott resultat. Hade därmed lite funderingar kring om denna batchen var dålig. 

Det blir att köpa in Norma eller Scandium i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago NJJ sa:

 

Det blir att köpa in Norma eller Scandium i stället.

Scandium tror jag det blir svårt att få tag på, har för mig att det var Norma som tillverkat dom på beställning av Interjakt och att det upphört, synd för dom var billigare och sköt bättre än Norma Jaktmatch i min bössa och var lämpliga att ha på toppfågeljakten.

Men Norma brukar vanligtvis fungera bra utan överraskningar, lite dyrare bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Dansken sa:

Var det inte Selleri & Bacon som gjorde Scandium ?

Precis som järven säger så var det norma, däremot laddar dom bland annat podium.

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Bubs sa:

Precis som järven säger så var det norma, däremot laddar dom bland annat podium.

/Willy 

Det var det namn jag blandade ihop med- sorry

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en S&B i 30-06 där hylsan brast längs med. Behöver jag säga att jag aldrig skjutit S&B mer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Järven sa:

Något jag glömde nämna var att problem-Podmium-S&B-asen ibland även var sotiga på utsidan efter skott.

Jag har sett skott från samma ask säga allt från "fjoff" och sota hylsan utvändigt till att ha mynningsflamma som en fotoblixt och platta till t-hatten helt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Dansken sa:

Jag har sett skott från samma ask säga allt från "fjoff" och sota hylsan utvändigt till att ha mynningsflamma som en fotoblixt och platta till t-hatten helt.

Mätit krut i handflatan i Podmiumfabriken ? ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Dansken sa:

Jag har sett skott från samma ask säga allt från "fjoff" och sota hylsan utvändigt till att ha mynningsflamma som en fotoblixt och platta till t-hatten helt.

Jag personligen har i alla fall fått dom signaler jag behöver för att hålla mig borta från detta märke.

En ansvarsfull tillverkare hade åtgärdat problemet OCH gått ut med en återkallelse i jaktpressen och till storkunder som tex skjutbanor och kan man tycka.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade liknande upplevelser med S&B i 6,5x55. Man nästan hörde skillnaden i knallen och vissa var tröga att få ur!

Kör med Norma nu vilket inte orsakar några problem så S&B kommer jag inte prova igen utan nu får det bli från norma eller Laupa!

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

En ansvarsfull tillverkare hade åtgärdat problemet OCH gått ut med en återkallelse i jaktpressen och till storkunder som tex skjutbanor och kan man tycka.

De har blivit utredda en gång för några år sedan, man lät testa ammunitionen och den höll sig under tryckgränsen för kalibern.

Däremot är det dyrt med mässing...... Och S&B billigaste hylsor är tunna.....

Kan man köpa in billigare än andra kan man sälja med större vinst.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago pmt sa:

De har blivit utredda en gång för några år sedan, man lät testa ammunitionen och den höll sig under tryckgränsen för kalibern.

Däremot är det dyrt med mässing...... Och S&B billigaste hylsor är tunna.....

Kan man köpa in billigare än andra kan man sälja med större vinst.

/T

Ja, hylsan som brast för mig var fan som bladguld!?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago pmt sa:

De har blivit utredda en gång för några år sedan, man lät testa ammunitionen och den höll sig under tryckgränsen för kalibern.

/T

Möjligt att dom låg/ligger på rätt sida om dö-sidan säkerhetsmässigt när det gäller tryck, men om man vill behålla rykte på marknaden och kunderna i form av skjutbanor där folk har problem att öppna slutstycket (vilket inte verkar vara alltför få) efter avlossat skott så är det ju en sådär strategi att försöka rida ut stormen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Järven sa:

Möjligt att dom låg/ligger på rätt sida om dö-sidan säkerhetsmässigt när det gäller tryck, men om man vill behålla rykte på marknaden och kunderna i form av skjutbanor där folk har problem att öppna slutstycket (vilket inte verkar vara alltför få) efter avlossat skott så är det ju en sådär strategi.

Sverige är allt annat än deras primära marknad, och vi är inget CIP-land så det är ett riskfritt land att skita ner sig i från deras perspektiv.......

Frågan är väl förr hur kedjan som köper in tänker. För det är lite mer svårbegripligt.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago pmt sa:

 

Frågan är väl förr hur kedjan som köper in tänker. För det är lite mer svårbegripligt.

/T

Önskedrömmen är väl att betala för skit in och sälja till nära Normapriser ut kan en förmoda. ?

Om kedjorna sedan inte har S&B i ryggen vid en eventuell garantiåterkallelse utan som säger sonika "dom håller tycket" så sitter man ju med Svarte-petter.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår egentligen inte hur folk vågar stoppa skiten i sina bössor efter att så många haft så mycket strul med dom?

Är det endast priset (jämfört med ex Norma) som lockar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Sako_Finnbear sa:

 

Är det endast priset (jämfört med ex Norma) som lockar?

Jag skulle tro det.

Ser inget annat skäl att köpa dom om det inte möjligen skulle vara om man hade något form av politiskt agg mot tex Norma/Gyttorp.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Järven sa:

Jag skulle tro det.

Ser inget annat skäl att köpa dom om det inte möjligen skulle vara om man hade något form av politiskt agg mot tex Norma.

 

För mig personligen betalar jag hellre ett högre pris för en bra produkt.

Får säga att jag aldrig haft något problem med en Normapatron, på något vis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Sako_Finnbear sa:

För mig personligen betalar jag hellre ett högre pris för en bra produkt.

Får säga att jag aldrig haft något problem med en Normapatron, på något vis.

Samma här, man kan ju undra hur bra bösskrället mår i längden av amo man av och till får slå upp slutstycket med.

Även det pytte lilla jag skjutit med RWS har så här långt sett förtroendeingivande ut, men det får framtiden utvisa mer om.

Tyvärr så verkar dom ligga än högre i prisnivå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...