Hoppa till innehåll

Tips på tax kennel


daavviid

Recommended Posts

Jag och sambon har bestämt oss att skaffa tax inom en snar framtid. Vi ska ta över en gård till våren/sommaren om allt går som planerat. 

Taxen vi letar efter ska vara en strävhårig normalstor tax hane. Kommer att jaga rådjur och ev hjort med den. 

Någon som vet om bra kennlar runt Värmland? Kan och kunna tänkas åka en bit för den rätta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur långt du vill åka men Upsola kennel utanför Götene föder upp dugliga strävhår,, om du nu måste ha en raggboll:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago kkjon sa:

Vet inte hur långt du vill åka men Upsola kennel utanför Götene föder upp dugliga strävhår,, om du nu måste ha en raggboll

Har du några fler tips, fast för släthårig tax? Nästa år är tanken att valpen ska införskaffas och det som kommer jagas är rådjur ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att åka en bra bit i landet, men har dålig koll på schyssta kennlar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Ryberget sa:

Har du några fler tips, fast för släthårig tax? Nästa år är tanken att valpen ska införskaffas och det som kommer jagas är rådjur ?

Kolla med Soft Colors i Ånge!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago kkjon sa:

Vet inte hur långt du vill åka men Upsola kennel utanför Götene föder upp dugliga strävhår,, om du nu måste ha en raggboll

Ja det ska vara en raggboll. Men vi kan tänka oss att åka en bit. Har man stor fördel att få en bra jakthund om föräldrarna är det? Vet att man måste vara ute och träna mycket också men har det stor betydelse? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago daavviid sa:

Jag och sambon har bestämt oss att skaffa tax inom en snar framtid. Vi ska ta över en gård till våren/sommaren om allt går som planerat. 

Taxen vi letar efter ska vara en strävhårig normalstor tax hane. Kommer att jaga rådjur och ev hjort med den. 

Någon som vet om bra kennlar runt Värmland? Kan och kunna tänkas åka en bit för den rätta

Kennel Hits, Värmlands Bro. De har någon hane leveransklar nu tror jag. Halvsyskon till mitt miffo som är från förra kullen samma tik. Jättetrevliga hundar. Min är svensk och norsk viltspårchampion redan (saknar bara en utställningsmerit efter 2år för det norska) och visar jaktidiot-tendenser nu när jag börjat jaga in.Screenshot_20181022-214223.thumb.png.fa0c1e52f699d46b9ed81e1182dbe8fb.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Ryberget sa:

Har du några fler tips, fast för släthårig tax? Nästa år är tanken att valpen ska införskaffas och det som kommer jagas är rådjur ?

Du ska kontakta Vandraren har på sidan. Han är mer insyltad i avel och har bra koll vart "din" valp ska komma ifrån. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago daavviid sa:

Ja det ska vara en raggboll. Men vi kan tänka oss att åka en bit. Har man stor fördel att få en bra jakthund om föräldrarna är det? Vet att man måste vara ute och träna mycket också men har det stor betydelse? 

Alla taxar jagar,men självklart ska  du köpa från meriterade föräldrar och inte en kennel som levererar soffvärmare till Östermalm.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...