Hoppa till innehåll

byggnadsvård


Viktor_K

Recommended Posts

  • 11 months later...
På 2019-01-30 at 21:33 Viktor_K sa:

Påbörjat ihopfogningen av karmen.

503BC3A6-3FBB-4945-B195-1905BED86DBE.jpeg

788AB6F3-F61B-4663-9A8A-374443367455.jpeg

Hur går det med renoverandet och byggandet Viktor_K ?

Tror det är fler än jag som saknar dina reportage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar som frågar! Inväntar just nu grävmaskinisten som kommer på torsdag, så markarbetet är inte påbörjat. Har bara färdigställt carporten, men fick iaf använt lite begagnat lertegel och några gamla fönsterbågar.

Sen har det lagts om lite tak på torpet jag bor i, dragits om el och nu veranda-bygge men slarvar med att dokumentera! 

IMG_20191011_090012.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Snyggt jobbat. 

Läste tidigare i tråden om lertegel.  Jag har några pallar Heby-tegel från 57 ståendes som till salu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan vara intressant, på denna veranda blir det dock ytpapp. Mitt torp har aldrig haft tegel utan gick från pärt (spån) till papp. Skicka gärna bilder på hur det ser ut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kollade med grannen som kokat egen rödfärg. Han använde inte falupigment. Han hade köpt pigmentet från Ovolin byggnadsvård.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för att du forskade i det KKjon. Jag hittade ett företag som hette daladry som sålde färdigblandat färgpulver i påse. Skall bara vara att blanda med kallt vatten, är lite skeptisk men fått hem två färgprov på dels slagg från gruvrester och en där oxiden kommer från rostade bilar. Får se vilken som ligger närmast falu-ljus och hur den verkar. 

Nu får detta torka och sedan skall det målas invändigt. Kulörer oklara men vitt blir det naturligtvis inte, möjligen lite vitgul i taket. 

Martin Timell har en lång lista med saker han borde gjort annorlunda...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Viktor_K sa:

 

 

ps. Martin Timell lär ha sagt att man sätter en list emellan övergången av takhalvorna i ett ryggåstak då de klädes med panel. Jag hävdar motsatsen. 

 

Bra, för Timell's snickar skicklighet ger jag inte mycket. Konstigt att han fick vara så länge på Tv & ändå vara så dålig. Med det sagt, måste jag berömma Viktor_K för ett kalas jobb, snyggt gjort.

Ha de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Franchi sa:

Bra, för Timell's snickar skicklighet ger jag inte mycket. Konstigt att han fick vara så länge på Tv & ändå vara så dålig. Med det sagt, måste jag berömma Viktor_K för ett kalas jobb, snyggt gjort.

Ha de.

Han har bra folk under sej i både i serien och i hans byggföretag iofs kursat några 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mjo, men då skall man inte stå och slå sig själv på bröstet och hävda att det här fixar vem som helst. Då skall man säga att jag är blott en klåpare och dessa är de som har gjort lejondelen av jobbet ni sett här idag. 

Sen är det klart att man är grinig för att man själv inte får vara på tv och leka snickare. Den svenska avundsjukan är djupt rotad. Han är säkert bra på många sätt, men när saker benämns fel, hans granne har visat hur man bockar underbleck (nej han kunde inte heller) och man hoppar över väsentliga delar i processen vill iallafall jag inte titta mer. Det ger en missvisande bild av hela projekten och nästan lurar en privatperson att ge sig i kast med saker som denne inte klarar av. Visst, ett staket spelar ju ingen väsentlig roll men ett badrum där man skjuter panel på tätskiktet, där man först limmat en tunn läkta och sedan brassar på med 40mm dyckert, och hävdar att det viktigaste är att spiken är rostfria får det att göra lite ont i magen på mig iallafall. Men naturligtvis är det lätt att hitta fel på alla om man går in med inställningen att personen ifråga inte kan ett skvatt. Dessutom kan man själv som tittar missuppfattat vad som egentligen utförs på rutan. 

Saknar inte tv. Rinnande vatten däremot, det hade varit bekvämt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en kväll för ett par år sedan när jag åt mat hemma hos mor och far. Vi satt och snackade om lite allt möjligt och kom av någon anledning in på programmet Fuskbyggarna och Äntligen Hemma. Farsan sa då: "Det bästa som har hänt min firma är Äntligen Hemma! Aldrig risk för att det inte finns jobb."

Farsan har varit snickare i 40 år :D:D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...