Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Dansken

Ärgade batteripoler

Recommended Posts

Dansken

Varför ärgar plusspolens kabelkämma mycket på det ena batteri och inte på det andra?

Jag har ett batteri till konstantbelysning på åteln ( tänder och släcker med fotocell ) som inte ärgar alls- och ett batteri till spridaren och några lampor med rörelsesencor. Detta batteri ärgar mycket, men endast på röda klämman. Senast dom var bortfrätta köpte jag klammer till startkabel för jag trodde det var glapp som gjorde att den frättes- men nu är den nästan bortrostat och håller knappt kvar sig på batteripolen och det är helt fullt av vitt pulver? oxid?

Varför bara på det ena batteri? Och varför bara på plusspolen? Någon som vet?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Dahla

För att kabelskon/klämman som ärgar innehåller koppar och den som inte ärgar är av rostfritt kanske?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
50 minutes ago Dansken sa:

Varför ärgar plusspolens kabelkämma mycket på det ena batteri och inte på det andra?

Varför bara på det ena batteri? Och varför bara på plusspolen? Någon som vet?

Ja, säg det.

Det jag vet är att partiklar tenderar vandra från plus mot minus, det är det som tex gör att man kan förzinka detaljer med hjälp av en batteriladdare.

Sen är den enda gångerna jag lyckats fått oxid på batteripooler är när dom varit förorenade med något ämne, tex batterisyra eller efter "universaltipset" att "fettar man in dom får man ingen oxid".

Någon form av förorening på possitiv kabel/klämma i ditt fall ?

Torra och rena brukar funka bäst vad jag märkt.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Står batterierna utsatta för väder och vind eller torrt och skyddat under någon form av tak ?

Det kan även vara så att du har en läcka kring tex en pool på batteriet så det kommer upp ämnen från batteriet på klämman vid laddning/strömutag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Båda står ute. Batteriklämmorna är köpta vid samma tillfälle. Olika batterier kan hamna på de två platser. Det är alltid vid batteriet som står till spridaren det ärgar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
8 minutes ago Dansken sa:

Båda står ute. Batteriklämmorna är köpta vid samma tillfälle. Olika batterier kan hamna på de två platser. Det är alltid vid batteriet som står till spridaren det ärgar

Vi får nog snart ringa Sherolck Holmes 😄

Klart det finns en förklaring, gäller bara att komma på vad som batteriet som står vid spridaren har för yttre eller innre påverkan som det andra slipper.

Laddas dom på plats och i så fall lika mycket ?

Kanske kan överlladdning med läckande gaser eventuellt vara svaret.

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Nu, kom jag på det.

Vildsvinsdrägel innehåller ju enzymer starka nog att etsa knivblad med, låt dom även snora på den andra kabelskon med så rostar båda bort lika fort = problemet med ojämn rostverkan löst.

Se där, det var ju inte så svårt. 😋

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Är batterikablarna av samma material också?

Galvaniska strömmar och anal magnetism är en hel vetenskap...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

I bland så är dom enkla lösningarna bäst.

Att borra ett hål i blyet på batteripoolen och köra med ringkabelsko och plåtskruv har visat sig ge bra kontakt på tex åkgräsklippare där batteriena sitter i skitig och ogästvänlig miljö.

Vill man ha snabbkoppling kan man ju sätta den på sladden en bit ifrån.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Endast pluss polen på ena batteriet rostar. Jag bytte alla batteriklämmor i somras.

20181027_113657.jpg

20181027_113722.jpg

20181027_113738.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Jag skulle gissa på läcka kring pluspolen så det går upp korrosiv gas när jag ser bilden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken
5 minutes ago Järven sa:

Jag skulle gissa på läcka kring pluspolen så det går upp korrosiv gas när jag ser bilden.

Men det är flera olika batterier som kan hamna på båda platser vartefter dom blir laddat. Så det batteri på bilden har stått lika lång tid på den andra plats.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
2 minutes ago Dansken sa:

Men det är flera olika batterier som kan hamna på båda platser vartefter dom blir laddat. Så det batteri på bilden har stått lika lång tid på den andra plats.

Ja, då går ju den teorin bort.

Mysko......mjölkar grannens ko dåligt förresten ?  :P

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Helt naturligt fenomen som går att bekämpa med polfett som finns att köpa. Att det bara ärgar vid pluspolen beror på elektronvandring och oxidation. Finns en orsak till att man har minus anslutet till chassiet i bilar. Något som även Lucas upptäckte efter sitt lite nedsättande smeknamn "Mannen som uppfann mörkret" 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
24 minutes ago Nils l sa:

Helt naturligt fenomen som går att bekämpa med polfett som finns att köpa. Att det bara ärgar vid pluspolen beror på elektronvandring och oxidation. Finns en orsak till att man har minus anslutet till chassiet i bilar. Något som även Lucas upptäckte efter sitt lite nedsättande smeknamn "Mannen som uppfann mörkret" 

I England säger de: "Lucas, prince of darkness" :)

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mulle mek

Vanlig orsak till den typen av problem är krypströmar via smuts och fukt.

Lutar batterierna olika så det ena behåller eventuell fukt längre.

Hur är det med förbrukningen, tar det ungefär lika lång tid att ladda ur båda batterierna eller behöver du byta något av dom tidigare?

Det kan bero på att utaget av ström ser olika ut. I det ena fallet en jämn ganska låg ström som är konstant i ca 12 timmar beroende på årstid. I det andra fallet väldigt låg strömförbrukning i viloläge men olika varianter av strömtoppar beroend på vad som aktiveras.

En teori så god som någon😁

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Står batteriet nära nog till spridaren att damm och skit därifrån hamnar på batteriet?

Nu vet jag ju inte vad du matar med, men en hel del foder innehåller salter och mineraler i varierande mängd. Sådant främjar krypströmmar...

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.