Jump to content

Ärgade batteripoler


Dansken
 Share

Recommended Posts

Varför ärgar plusspolens kabelkämma mycket på det ena batteri och inte på det andra?

Jag har ett batteri till konstantbelysning på åteln ( tänder och släcker med fotocell ) som inte ärgar alls- och ett batteri till spridaren och några lampor med rörelsesencor. Detta batteri ärgar mycket, men endast på röda klämman. Senast dom var bortfrätta köpte jag klammer till startkabel för jag trodde det var glapp som gjorde att den frättes- men nu är den nästan bortrostat och håller knappt kvar sig på batteripolen och det är helt fullt av vitt pulver? oxid?

Varför bara på det ena batteri? Och varför bara på plusspolen? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago Dansken sa:

Varför ärgar plusspolens kabelkämma mycket på det ena batteri och inte på det andra?

Varför bara på det ena batteri? Och varför bara på plusspolen? Någon som vet?

Ja, säg det.

Det jag vet är att partiklar tenderar vandra från plus mot minus, det är det som tex gör att man kan förzinka detaljer med hjälp av en batteriladdare.

Sen är den enda gångerna jag lyckats fått oxid på batteripooler är när dom varit förorenade med något ämne, tex batterisyra eller efter "universaltipset" att "fettar man in dom får man ingen oxid".

Någon form av förorening på possitiv kabel/klämma i ditt fall ?

Torra och rena brukar funka bäst vad jag märkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Står batterierna utsatta för väder och vind eller torrt och skyddat under någon form av tak ?

Det kan även vara så att du har en läcka kring tex en pool på batteriet så det kommer upp ämnen från batteriet på klämman vid laddning/strömutag.

Link to comment
Share on other sites

Båda står ute. Batteriklämmorna är köpta vid samma tillfälle. Olika batterier kan hamna på de två platser. Det är alltid vid batteriet som står till spridaren det ärgar

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago Dansken sa:

Båda står ute. Batteriklämmorna är köpta vid samma tillfälle. Olika batterier kan hamna på de två platser. Det är alltid vid batteriet som står till spridaren det ärgar

Vi får nog snart ringa Sherolck Holmes ?

Klart det finns en förklaring, gäller bara att komma på vad som batteriet som står vid spridaren har för yttre eller innre påverkan som det andra slipper.

Laddas dom på plats och i så fall lika mycket ?

Kanske kan överlladdning med läckande gaser eventuellt vara svaret.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nu, kom jag på det.

Vildsvinsdrägel innehåller ju enzymer starka nog att etsa knivblad med, låt dom även snora på den andra kabelskon med så rostar båda bort lika fort = problemet med ojämn rostverkan löst.

Se där, det var ju inte så svårt. ?

Link to comment
Share on other sites

I bland så är dom enkla lösningarna bäst.

Att borra ett hål i blyet på batteripoolen och köra med ringkabelsko och plåtskruv har visat sig ge bra kontakt på tex åkgräsklippare där batteriena sitter i skitig och ogästvänlig miljö.

Vill man ha snabbkoppling kan man ju sätta den på sladden en bit ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Endast pluss polen på ena batteriet rostar. Jag bytte alla batteriklämmor i somras.

20181027_113657.jpg

20181027_113722.jpg

20181027_113738.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago Järven sa:

Jag skulle gissa på läcka kring pluspolen så det går upp korrosiv gas när jag ser bilden.

Men det är flera olika batterier som kan hamna på båda platser vartefter dom blir laddat. Så det batteri på bilden har stått lika lång tid på den andra plats.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago Dansken sa:

Men det är flera olika batterier som kan hamna på båda platser vartefter dom blir laddat. Så det batteri på bilden har stått lika lång tid på den andra plats.

Ja, då går ju den teorin bort.

Mysko......mjölkar grannens ko dåligt förresten ?  :P

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Helt naturligt fenomen som går att bekämpa med polfett som finns att köpa. Att det bara ärgar vid pluspolen beror på elektronvandring och oxidation. Finns en orsak till att man har minus anslutet till chassiet i bilar. Något som även Lucas upptäckte efter sitt lite nedsättande smeknamn "Mannen som uppfann mörkret" 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago Nils l sa:

Helt naturligt fenomen som går att bekämpa med polfett som finns att köpa. Att det bara ärgar vid pluspolen beror på elektronvandring och oxidation. Finns en orsak till att man har minus anslutet till chassiet i bilar. Något som även Lucas upptäckte efter sitt lite nedsättande smeknamn "Mannen som uppfann mörkret" 

I England säger de: "Lucas, prince of darkness" :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vanlig orsak till den typen av problem är krypströmar via smuts och fukt.

Lutar batterierna olika så det ena behåller eventuell fukt längre.

Hur är det med förbrukningen, tar det ungefär lika lång tid att ladda ur båda batterierna eller behöver du byta något av dom tidigare?

Det kan bero på att utaget av ström ser olika ut. I det ena fallet en jämn ganska låg ström som är konstant i ca 12 timmar beroende på årstid. I det andra fallet väldigt låg strömförbrukning i viloläge men olika varianter av strömtoppar beroend på vad som aktiveras.

En teori så god som någon?

Link to comment
Share on other sites

Står batteriet nära nog till spridaren att damm och skit därifrån hamnar på batteriet?

Nu vet jag ju inte vad du matar med, men en hel del foder innehåller salter och mineraler i varierande mängd. Sådant främjar krypströmmar...

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...