Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

M-Ola

Tändhatten kryper bakåt?

Recommended Posts

M-Ola

Är på gång att börja handladda och upptäckte en lite underlig sak i helgen när jag tog hand om lite "okänd" ammunition till min nyinköpta drilling. Knackade ur kulorna och tömde patronerna på krut. Stoppade sen patronen i drillingen och avfyrade tändhatten för att kunna trycka ut tändhatten utan att behöva oroa mig för att den ska smälla. När jag ska sätta in patronerna i hylshållaren så går det inte då tändhatten sticker ut någon tiondels mm. Med tanke på att det varken finns krut eller kula i hylsan så kan det inte bero på övertryck. Kan det bero på att det saknas tryck? Dvs att när bara tändhatten avfyras så glider den bak lika lätt som den gled in vid isättandet. Eller är jag helt fel på det här?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
knappåsarn

japp så blir det!

händer även vid låga laddningar, så du tänker helt rätt när du gissar att det beror på för lite tryck.

att hatten kryper ut vid avfyrandet händer alltid, men i normalfallet sträcks sedan hylsan och kryper tillbaka på hatten så att säga.

därför är detta inget man tänker på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Arve
På 2018-11-04 at 21:01 M-Ola sa:

... jag tog hand om lite "okänd" ammunition till min nyinköpta drilling. Knackade ur kulorna och tömde patronerna på krut. Stoppade sen patronen i drillingen och avfyrade tändhatten för att kunna trycka ut tändhatten utan att behöva oroa mig för att den ska smälla.... 

Jäklar vad seriöst! Om jag får okänd ammo så brukar jag bara ge den till nån kompis. Överlever stackarn så återvinner jag hylsorna 🙂

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.