Hoppa till innehåll

Transport och förvaring av bygelbössa


Eamonn

Recommended Posts

Hur gör ni (vi sedan nyligen) som har bygelbössor egentligen?

Som jag läser det så säger farbror blå att det ska sitta ett godkänt vapenlås på (hur man nu låser en bygelrepeter på godkänt vis) samt i princip vara fastkedjat i chassit på bilen om man går in och betalar bensinen på macken om man inte ska behöva plocka fram skruvmejsel och magnetskål.

Godkänner herr/fru åklagare att man låser bygeln vid kolven med klassat hänglås och lägger den i bakluckan om bilen skulle bli stulen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En skruv är allt som behövs för att få ur slutstycket iallafall på min marlin.  Tanka dagen innan eller  betala med kort vid pumpen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Eamonn sa:

Hur gör ni (vi sedan nyligen) som har bygelbössor egentligen?

Som jag läser det så säger farbror blå att det ska sitta ett godkänt vapenlås på (hur man nu låser en bygelrepeter på godkänt vis) samt i princip vara fastkedjat i chassit på bilen om man går in och betalar bensinen på macken om man inte ska behöva plocka fram skruvmejsel och magnetskål.

Med ett hänglås klass2 - tror jag det ska vara - genom laddporten/utkastarporten.

31 minutes ago Eamonn sa:

Godkänner herr/fru åklagare att man låser bygeln vid kolven med klassat hänglås och lägger den i bakluckan om bilen skulle bli stulen?

Nej, men genom laddporten/utkastarporten

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är en skruv men då delas vapnet i två delar och så kommer slutstycket ut i lösa delar. Allt inoljat och redo att smeta ut överallt och samla damm. Slutstycket skulle man få lägga i en kulpåse och riskera att tappa bort t.ex. den lilla sprinten som håller ihop delarna.

Laddporten sitter vid mynningen.

Vapnet i fråga är en Winchester 9422.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Eamonn sa:

Godkänner herr/fru åklagare att man låser bygeln vid kolven med klassat hänglås och lägger den i bakluckan om bilen skulle bli stulen?

Eftersom ett alternativ, i det här fallet, är att ta det med sig i väska: Knappast.

Men patronlägeslås borde vara OK, men om det inte är en AK 4 eller 5 vet jag inte om går att få tag på. Problemet som återstår är var i en bil man kan låsa fast det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago pmt sa:

Med ett hänglås klass2 - tror jag det ska vara -

Klass 3 dessvärre. Det är rätt klumpiga hänglås. Jag letade efter ett med lång bygel för att använda till repeterstudsarna. Hittade ett som kostade närmare 1000kr inklusive låscylinder. Det funkade när jag hade en aimpoint micro på den ena, men nu har jag bytt till en kikare och då går det inte att få dit. Och mig veterligt finns det inga patronlägeslås som uppfyller SSF klass 3.

Trist när det skrivs regler som i praktiken är omöjliga att följa. :sad:

FAP 551-3:
8 § Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska vapen som går att dela förvaras delat eller vara försett med ett godkänt vapenlås. Om vapen förvaras delat ska vital vapendel tas med. Vapen som inte går att dela ska vara försett med godkänt vapenlås. Såväl delat vapen som vapen försett med godkänt vapenlås ska förvaras väl gömt i bilen eller på annat sätt placeras så att stöld eller annat missbruk förhindras. Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3 .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Trist när det skrivs regler som i praktiken är omöjliga att följa. :sad:

Tja, det är nu ditt problem och inte lagstiftarens.

Det är rätt svårt att låsa en modern hagelbock från Beretta enligt samma regel med. Det skulle kräva ett lås med 32" bygel typ...... 

1 hour ago redtop sa:

Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3 .

Man kan kanske hitta en utväg via hänglåsbeslag3, men tror i ärlighetens namn inte på det själv...... Hur som, klass 3 blir rätt klumpiga lås..... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I teorin är det jättelätt att följa den lagen men i praktiken ohanterbart,  skulle vilja se hur det ser ut på en större tävling 

i bilarna på parkeringen där det ska skjutas olika vapen.  och inte lär dom bli glada om du kliver in på banken med bössan under uppsikt 

på axeln för att uträtta ett bankärende... 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago culot sa:

och inte lär dom bli glada om du kliver in på banken med bössan under uppsikt 

på axeln för att uträtta ett bankärende...

Har de sagt det till dig eller är det vad du tycker borde hända?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago culot sa:

I teorin är det jättelätt att följa den lagen men i praktiken ohanterbart,  skulle vilja se hur det ser ut på en större tävling 

i bilarna på parkeringen där det ska skjutas olika vapen.  och inte lär dom bli glada om du kliver in på banken med bössan under uppsikt 

på axeln för att uträtta ett bankärende... 

/ P

Exakt.

2 hours ago Regnar sa:

Har de sagt det till dig eller är det vad du tycker borde hända?

Oaktat vad någon skulle säga så är jag av flera anledningar inte så attraherad av tanken att gå omkring och bära vapen med mig på olika ställen där jag eller andra runtomkring mig anser att de egentligen inte hör hemma. Speciellt i tider som dessa när kriminalitet och terrorhot snurrar runt i huvudet på folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fan vad glad jag blir att min bössa har kort slagstift och man kan ta isär slutstycket utan verktyg så det som man kan kalla slagstift är kortare än en femma. Däremot är brno zh 1/2/300 hagel/kombigevären ett rent helvete finns inget bra sätt att låsa dom heller. Det jag gör är att jag tar ut hela delen på hagelgeväret som innehåller lås o allt och lägger det i en påse i ryggsäcken ganska drygt även om det bara är en skruv för man får massa andra saker med sig som fjädrar och hållare för dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...