Hoppa till innehåll

Husqvarna 1640


Dahla

Recommended Posts

Vad är problemet med Husqvarna 1640 om man bortser från den något krokiga kolven och risken att tappa slutstycket när man går med det öppnat?

 

Kollar man på blocket så finns där ett antal för inga pengar alls...

 

Hur är det med eftermarknadstrycken till 1640? Passar samma trycken som till 640?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är de två som du nämnt. 

Men åtgärdar man kolven har man en bössa som kan gå i arv tycker jag. Jag hade en 8x57 med en rak bobergkolv. Den var trevlig men jag bytte "upp" mig till en Sauer 202 i samma kaliber. Mest för att få en pipbytare och få lite utrumme i garderoben. Jag kan inte påstå att jakten blivit bättre eller sämre med Sauer. 

Jag bytte HQV-trycket till ett Huber och då blev det bättre trycke också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då borde en 1640 funka som projektbössa då... synd att garderoben är så full... :) Vill ju ha någonting att pilla på så jag får väl avyttra nånting då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dahla sa:
4 minutes ago Dahla sa:

Då borde en 1640 funka som projektbössa då... synd att garderoben är så full... :) Vill ju ha någonting att pilla på så jag får väl avyttra nånting då...

 

34 minutes ago Dahla sa:

 

Om du väljer en Hva 640 eller 146 med M98 lådan så finns det nog betydligt mera eftermarkandsdelar att tillgå om man ska bygga om hela bösskrället, ska men resturera en till närmast original så är det väl hugget som stucket vilken man väljer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att hitta fina 640 än så länge.

Bössmakaren har ombyggda Recknagel trycken som passar 1600/1640 och använder original säkringen.

Det finns egentligen inga problem alls med någon av modellerna- bara möjligheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Dansken sa:

Det finns egentligen inga problem alls med någon av modellerna- bara möjligheter

Lite så jag tänkte... en tusenlapp för en projektbössa är ju inte mycket att orda om :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köpte en oborrad 640 från -51 med en lite finare kolv nätskuren både på pistolgrepp och förstock, samt blånerad styrlist för 2500. Folk uppskattar inte sådant längre. Inget fel i 1640:n, men 640:n är kanske roligare som projekt. ( Om man inte ämnar skända den)...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns bara att det var nån här för tio år sen eller så med en 640 som skändades med rosa duracoat... kan det ha varit Markus?

 

Nä, jag vill bara ha användbara bössor som är lite diskreta och gärna billiga... Jag vill kunna använda kolven som paddel om det behövs 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Lånar tråden för att inte starta en ny! 

Har precis blivit med 1640 och tänkte plocka isär kolv och låda för att kolla läget. Testade att lossa skruvarna men noterade en sprint som går rakt igenom kolven snett ovan avtryckaren, ska denna sprint knackas ur för att få isär bössan? 

Mvh

05DC71C7-0E4D-4900-B494-CFB280ADD197.jpeg

19BF1F2F-930D-4F72-826C-EC03D8E0CD6E.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Willek sa:

Lånar tråden för att inte starta en ny! 

Har precis blivit med 1640 och tänkte plocka isär kolv och låda för att kolla läget. Testade att lossa skruvarna men noterade en sprint som går rakt igenom kolven snett ovan avtryckaren, ska denna sprint knackas ur för att få isär bössan? 

Mvh

05DC71C7-0E4D-4900-B494-CFB280ADD197.jpeg

19BF1F2F-930D-4F72-826C-EC03D8E0CD6E.jpeg

Nej. Den sprinten är en (limmad) förstärkning där kolvträt är som mest utsatt. Bara lyft ur systemet ur träbiten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Patrik L sa:

Nej. Den sprinten är en (limmad) förstärkning där kolvträt är som mest utsatt. Bara lyft ur systemet ur träbiten.

Tack för svar, men är du säker? Systemet går nämligen inte att lyfta ur, inte utan våld åtminstone. Tittar man på en sprängskiss ser sprinten dessutom ut att sitta i mellanrummet snett ovan avtryckaren och borde således låsa systemet i kolven om den är genomgående?

 

467E2821-1F88-44FA-AF04-342525C21155.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Willek sa:

Tack för svar, men är du säker? Systemet går nämligen inte att lyfta ur, inte utan våld åtminstone. Tittar man på en sprängskiss ser sprinten dessutom ut att sitta i mellanrummet snett ovan avtryckaren och borde således låsa systemet i kolven om den är genomgående?

 

467E2821-1F88-44FA-AF04-342525C21155.jpeg

Om någon tidigare ägare har bäddat bössan så kan det mycket väl upplevas som att det sitter fast, men har du tagit bort dom två skruvarna som på ditt foto ovan så är det defacto löst. Bara att börja lirka och ställ inte ifrån dig bössan hur som helst eller lyft den enbart i kolven för då kan du ge dig f-n på att det släpper...

Onödigt att knäcka kikaren eller tårna.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...